IX Auto Logo

Καλώς ήρθατε στο ixauto.gr, το μοναδικό πλήρως ανεξάρτητο και απόλυτα έγκυρο μέσο ενημέρωσης για το αυτοκίνητο.


 
Nikolaus August Otto: Η σημαντικότερη μορφή στην αυτοκίνηση
ΒΑΣΙΛΗΣ ΓΛΥΣΤΡΙΔΗΣ
Service-Εισαγωγές-Αυτοκίνητα
Γ. Ψυχογιού 19, 173 41 Αγ. Δημήτριος
Τηλ.: +302109838850, +302109835635, Fax: +302109883749
E-mail: vasilis.glistridis@gmail.com
 
Στις 26 Ιανουαρίου 2011 συμπληρώθηκαν 120 χρόνια από το θάνατο του ανθρώπου που σημάδεψε την ιστορία του αυτοκινήτου με την εφεύρεσή του, τον 4-χρονο κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Του Δημήτρη Σπυράκη
Με αφορμή την αποστολή μας στο διεθνές σαλόνι αυτοκινήτου της Έσσης στη Γερμανία, επισκεφτήκαμε το μουσείο του Otto, του πλέον σημαντικού προσώπου στο χώρο της αυτοκίνησης, καθώς η τεχνολογία του 4-χρονου κινητήρα που εφεύρε βρίσκει στις μέρες μας εφαρμογή στο 99% της παγκόσμιας βιομηχανίας αυτοκινήτου. Με το θερμόμετρο σταθερά στο «0» και πολύ κρύο, προσεγγίσαμε το χωριό που γεννήθηκε και μεγάλωσε, εκεί ακριβώς όπου σήμερα βρίσκεται το μουσείο Otto και που φιλοξενεί μοναδικούς, όσο και συλλεκτικούς κινητήρες.
Μια μεγάλη μορφή γεννιέται
Γεννημένος στο Holzhausen, της περιοχής Hesse-Nassau της Γερμανίας, στις 10 Ιουνίου του 1832, ο Otto ήταν γιος ενός αγρότη. Εγκατέλειψε το σχολείο στα 16 του κι αργότερα μετακόμισε στην Κολωνία, όπου έμεινε γοητευμένος από τον βενζινοκινητήρα που αναπτύχθηκε από τον Γάλλο Jean-Joseph-Etienne Lenoir κι εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1859. Οι κινητήρες Lenoir είχαν έναν 2-χρονο σχεδιασμό και έκαιγαν άνθρακα ή φυσικό αέριο κι επίσης ήταν εμφανώς ανεπαρκής. Παρόλα αυτά, το 1861 ο Otto κατασκεύασε έναν πειραματικό κινητήρα που βασιζόταν στο σχεδιασμό του Lenoir, ενώ 3 χρόνια αργότερα, ένωσε τις δυνάμεις του με τον βιομήχανο Eugen Langen και μαζί διαμόρφωσαν την εταιρία Gasmotorenfabric με το εργοστάσιο τους στο Deutz κοντά στην Κολωνία για την κατασκευή και αγορά κινητήρων. Οι Otto και Langen είχαν τη δυνατότητα ενίσχυσής τους κι απ’ τους Franz Reuleaux, Gottlieb Daimler και Wilhelm Maybach ως μέρος της ομάδας μηχανικών τους.
Αρχίζοντας την έρευνα
Το 1867, ο Otto και ο Langen ανακοίνωσαν την πρώτη μηχανή παραγωγής τους, έναν θορυβώδες δίχρονο κινητήρα που βελτιώθηκε από το σχεδιασμό του Lenoir, από τη συμπίεση του αερίου πριν από την ανάφλεξη. Αυτός ο νέος κινητήρας Otto ήταν μια εμπορική επιτυχία, και οι Otto και Langen συνέχισαν τη συνεργασία τους που είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μιας εντελώς νέας μηχανής το 1876, τον 4-χρονο κινητήρα εσωτερικής καύσης, που μετονομάστηκε αμέσως σε «Otto Silent». Η αναποτελεσματικότητα των δίχρονων κινητήρων Lenoir, οφειλόταν στο γεγονός ότι (εκτός από το να μη συμπιέζεται το φυσικό αέριο πριν από ανάφλεξη) η πρόσληψη του καυσίμου, η καύση του, και τα καυσαέρια των καμένων αερίων έπρεπε να επιτευχθούν εντός ενός εμβόλου με παλινδρομική κίνηση, το οποίο συνδυάστηκε με περιστροφικό στρόφαλο για να μετατρέψει την παλινδρομική κίνηση σε περιστροφική κίνηση. Ο 4-χρονος κινητήρα του Otto διαχώριζε τα διάφορα αυτά καθήκοντα. Στη μηχανή του, η προς τα κάτω 1η κίνηση του εμβόλου έσυρε ένα μίγμα αέρα και καυσίμου στον κύλινδρο. Στην ανοδική διαδρομή, αυτό το μίγμα ήταν συμπιεσμένο. Όταν το πιστόνι βρισκόταν κοντά στην κορυφή αυτής της κίνησης, το μείγμα αναφλεγόταν, οδηγώντας το έμβολο κάτω παράγοντας τη δύναμη. Στην 4η διαδρομή, προς τα πάνω και πάλι, έσπρωχνε τα καυσαέρια από τον κύλινδρο. Οι δράσεις εισαγωγής και εξαγωγής που ελέγχονται από τις βαλβίδες, άνοιγαν ακριβώς τη σωστή στιγμή, έτσι ώστε να είναι άμεσα προσανατολισμένες στον στροφαλοφόρο άξονα.
Απόλυτα επιτυχημένος
Ο κινητήρας τεσσάρων φάσεων, γνωστός και ως κύκλο του Otto, ήταν μια τεράστια επιτυχία για την εποχή του. Η εταιρία Otto-Langen πούλησε πάνω από 50.000 απ’ αυτούς τους 4-χρονους κινητήρες στα 17 χρόνια που ακολούθησαν. Παρά την εμπορική επιτυχία του, ο Otto θα αντιμετωπίσει νομικά προβλήματα σχετικά με το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας του 4-χρονου κινητήρα του, όταν αρκετοί άλλοι αμφισβήτησαν το δικαίωμά του απ’ αυτή την εφεύρεση. Ένας ωρολογοποιός από το Μόναχο, ο Christian Reithman, σχεδίασε και έφτιαξε έναν 4-χρονο κινητήρα το 1872. Ο Gustav Schmidt από τη Βιέννη καθόριζε τις αρχές του κινητήρα του Otto σ’ ένα χαρτί το 1861. Και τέλος, ο Γάλλος Alphonse Beau de Rochas περιέγραψε τους κύκλους της πρόσληψης, συμπίεσης, δύναμης, και καυσαερίων, σε μια θεωρητική του εργασία που δημοσιεύθηκε το 1862. Παρά το γεγονός ότι τα δικαστήρια έθεσαν εκτός ισχύος την ευρεσιτεχνία του Otto το 1886, λόγω των πιέσεων του Beau de Rochas και άλλων, η υπεροχή του κινητήρα του Otto διαβεβαίωνε συνεχώς την επιτυχία του. Είναι η μηχανή που κατέστησε δυνατό, αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, ταχύπλοα και αεροσκάφη, να απαιτούν ένα μικρό, ελαφρύ κι αποτελεσματικό κινητήρα. 
59 χρόνια ζωής, αθάνατος στη μνήμη μας
Ο Otto παντρεύτηκε την Anna Gossi και το ζευγάρι απέκτησε 7 παιδιά. Ο γιός του, Gustav Otto, όταν μεγάλωσε έγινε κατασκευαστής αεροσκαφών. Ο Nikolaus Otto αφιέρωσε όλη του τη ζωή στους κινητήρες και στην προσπάθειά του να τους εξελίξει. Το αποτέλεσμα, ευτυχώς γι’ αυτόν και για μας σήμερα, ήταν επιτυχημένο. Πέθανε πριν καν συμπληρώσει τα 59 του χρόνια, στις 26 Ιανουαρίου 1891 στην Κολωνία. Αν και δεν έζησε τόσο όσο άλλοι άνθρωποι της εποχής του, η εφεύρεσή του αυτή τον καθιστά αθάνατο στη μνήμη όλων όσων αγαπούν πραγματικά το αυτοκίνητο και διαθέτουν λίγη παραπάνω γνώση για το μέσο που απελευθέρωσε τις μετακινήσεις σε προσωπικό επίπεδο, διευρύνοντας έτσι την ατομική ελευθερία. Ο Otto, λοιπόν, μένει στη μνήμη μας ως μία εξέχουσα φυσιογνωμία της αυτοκίνησης, που ποτέ δεν πρέπει να ξεχάσουμε.
(Το θέμα αυτό αναρτήθηκε την 31/01/2011, 9:48 μμ.)
Φωτογραφίες & Λεζάντες
1 & 2: Nikolaus August Otto (1832-1891)
3: Το μουσείο Otto στο Holzhausen της Γερμανίας
4: Η προτομή του Otto στην είσοδο του μουσείου
5: Κινητήρας του 1877 με ισχύ μόλις 1/4 του ίππου
6: Σημαντικά έγγραφα και μικρογραφίες κινητήρων
7: Κάθετη τομή κινητήρα της εποχής
8 & 9: Μηχανές-Δοκιμαστήρια σε μικρογραφία
10: Κινητήρας 3.89 λίτρων της Deutz με 12 ίππους (1923-1930)
11: Κινητήρας της Deutz με 1/8-1/4 του ίππου στις 300 σ.α.λ. και αριθμό παραγωγής 12521 (1891)
12 & 13: Ο κινητήρας ΜΑ 608 με 4 ίππους/2.000 σ.α.λ. (1931-1954)
14: Οι κινητήρες MAH 711 (1935-1955) με 5 ίππους/1.500 σ.α.λ. και MAH 916 (1938-1955) με 16 ίππους/1.300 σ.α.λ.
15: 4 διαφορετικοί τύποι κινητήρων. Από αριστερά, ο Horex Regina με 350 κ.εκ. και 18 ίππους (1955), ο Yamaha SR 500 (24 ίπποι/5.000 σ.α.λ.) ένας 4-χρονος κινητήρας τύπου Wankel και ο τελευταίος με ισχύ 80kW/50.000 σ.α.λ.
16: Ο κινητήρας Vedeneev/Russland 325 ίππων του Σοβιετικού ελικοπτέρου Kamow KA26 (1968)
17: Ο κινητήρας Deutz MJ 436 του 1936 με καύσιμη ύλη το ξύλο και ισχύ 30 ίππους στις μόλις 420 σ.α.λ.
18: Οι κινητήρες Deutz, F4L 1013 με 76 ίππους (αριστερά) και F6L 413 F με 9.572 κ.εκ. και 192 ίππους/2.500 σ.α.λ.
19: Ο 8-κύλινδρος κινητήρας Deutz BF8L 413 AD από άρμα μάχης, 11.3 λίτρων με 270 ίππους/2.650 σ.α.λ. (1972)
20: Μπιέλα από κινητήρες καραβιών Deutz BV6M358 & BV8M358 με 73.000 κ.εκ. και 330 ίππους/κύλινδρο (1959-1975)



 
Σας Προτείνουμε
Στον Νομό ΑΤΤΙΚΗΣ
ΤΡΟΧΟΚΙΝΗΣΗ ΑΕΒΕ

Εμπορία & Αντιπροσώπευση Ανταλλακτικών Αυτοκινήτων
Θηβών 282, 122 41 Αιγάλεω
Τηλ.: +302104833980-2, +302104827766, Fax: +302104833983
E-mail: troxosa@otenet.gr, Website: www.kayabahellas.gr

 

 
Χρήσιμα