IX Auto Logo

Καλώς ήρθατε στο ixauto.gr, το μοναδικό πλήρως ανεξάρτητο και απόλυτα έγκυρο μέσο ενημέρωσης για το αυτοκίνητο.


 
Car-Sharing: «Κοινόχρηστο» αυτοκίνητο
Το Car-Sharing είναι η βραχυχρόνια ενοικίαση ενός αυτοκινήτου, ένας εύκολος, πρακτικός και αξιόπιστος τρόπος μετακίνησης που συνδυάζει την προσωπική μετακίνηση με την επίτευξη λιγότερων αυτοκινήτων στους δρόμους.
Του Δημήτρη Σπυράκη
Η ιδέα του Car-Sharing, συνήθως ενσωματώνεται στα σχέδια αστικής κινητικότητας των δήμων. Το όφελος για τις πόλεις είναι η καλύτερη ποιότητα διαβίωσης, ενώ το όφελος για τους πολίτες είναι, τι άλλο, η εξοικονόμηση χρημάτων. Εφαρμόζεται σαν μια καινοτόμος τοπική υπηρεσία μετακίνησης συμπληρωματική των μέσων μαζικής μεταφοράς. Το πρόγραμμα Car-Sharing συμπληρώνει τις εναλλακτικές μετακινήσεις, καθώς λειτουργεί παράλληλα με τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς, δηλαδή τις δημόσιες συγκοινωνίες, το ταξί, την ενοικίαση αυτοκινήτων, το ποδήλατο και το περπάτημα. Αποσκοπεί στην αντικατάσταση του αυτοκινήτου για μικρές μετακινήσεις, ενώ έχει αποδειχτεί ότι ένα «κοινόχρηστο» αυτοκίνητο αντικαθιστά κατά μέσο όρο 4-8 ιδιόκτητα αυτοκίνητα.
Εκτόνωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης
Στην Ελλάδα το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) εισάγει το σχήμα Car-Sharing στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού έργου ΜΟΜΟ. Μια ματιά στα παρακάτω στατιστικά αρκούν για να καταδείξουν την αναγκαιότητα υποστήριξης του προγράμματος Car-Sharing στην Ελλάδα. Οι Έλληνες κάνουν χρήση του αυτοκινήτου τους για μικρές μετακινήσεις μερικών εκατοντάδων μέτρων, περισσότερο από τους υπόλοιπους Ευρωπαίους (9 φορές την εβδομάδα συγκριτικά με 4 φορές για την υπόλοιπη Ευρώπη). Περισσότερα από 100.000 αυτοκίνητα σταθμεύουν στο κέντρο της Αθήνας από τα οποία τα 35.000 παράνομα. Στην Αθήνα, αντιστοιχούν 2-2,5 τμ. πρασίνου για κάθε πολίτη όταν στην Ευρώπη α αριθμός αυτός ανέρχεται σε 15-35 τμ. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι τα 10 τμ. θεωρούνται ως το ελάχιστο όριο για μια σχετικά ποιοτική διαβίωση.
Σε λειτουργία από τον Ιούνιο
Το έργο ΜΟΜΟ Car-Sharing (www.momo-cs.eu) στοχεύει να κάνει γνωστό το Car-Sharing και να βελτιώσει τις υπηρεσίες και την ενεργειακή αποδοτικότητα των επιχειρήσεων Car-Sharing. Η σύνθεση των εταίρων του έργου περιλαμβάνει δήμους, ερευνητικά και ενεργειακά κέντρα από 8 Ευρωπαϊκές χώρες καθώς και το UITP (Διεθνές Δίκτυο Οργανισμών Δημόσιων Μεταφορών). Το ΚΑΠΕ συμμετέχει ως εταίρος με σκοπό να μεταφέρει την τεχνογνωσία στην Ελλάδα και να οργανώσει το πρώτο πιλοτικό πρόγραμμα Car-Sharing στη χώρα μας, το οποίο θα λειτουργήσει μέχρι το τέλος Ιουνίου και στη συνέχεια, θα συνεχιστεί σε καθαρά εμπορικό επίπεδο.
Τα χαρακτηριστικά και τα οφέλη
Τα χαρακτηριστικά ενός τυπικού σχήματος Car-Sharing, περιλαμβάνουν το διαχειριστή ή ιδιοκτήτη του σχήματος και τη χρήση κεντρικού συστήματος για τις κρατήσεις των οχημάτων και τη συλλογή δεδομένων, τα μέλη (πελάτες), θέσεις στάθμευσης, υποστήριξη από την κυβέρνηση και την τοπική αυτοδιοίκηση, τους φορείς των δημόσιων συγκοινωνιών αλλά και υποστήριξη από εταιρίες που διαθέτουν σχετική τεχνογνωσία όπως εταιρίες ενοικίασης ή πώλησης αυτοκινήτων. Το Car-Sharing, συνήθως ενσωματώνεται στα σχέδια αστικής κινητικότητας των δήμων για την εξυπηρέτηση σημείων συνάθροισης πολλών πολιτών, όπως σταθμοί μέσων μαζικής μεταφοράς, εμπορικά κέντρα, αθλητικά κέντρα και σημεία συνάθροισης τουριστών. Σ’ αυτή τη κατεύθυνση έχει ήδη ξεκινήσει εκστρατεία ενημέρωσης του κοινού αλλά και των ενδιαφερόμενων για συμμετοχή στη πρώτη πιλοτική προσπάθεια.
Τα οφέλη του Car-Sharing για τον χρήστη είναι αρκετά και σημαντικά. Προσφέρει καινούρια οχήματα, ενώ τα μέλη δεν επιβαρύνονται ούτε χρονικά ούτε οικονομικά με τη συντήρηση και την επισκευή των οχημάτων του προγράμματος. Τα αυτοκίνητα που παρέχονται είναι πάντοτε καθαρά και διατίθενται διαφορετικοί τύπου οχημάτων για διαφορετικές χρήσεις. Υπάρχουν ειδικοί χώροι στάθμευσης και κάθε μέλος συμμετέχει ενεργά στην προστασία του περιβάλλοντος και συμβάλει έτσι ώστε οι πόλεις να γίνουν πιο ανθρώπινες (ο μέσος χρήστης Car-Sharing μειώνει το ενεργειακό του αποτύπωμα κατά 290 κιλά CO2 σε ετήσια βάση).
Με 80 οχήματα για αρχή
Το ΚΑΠΕ έχει συμβόλαιο με την εταιρία Capital rent-a-car με έδρα στο κέντρο της Αθήνας, κοντά στην πλατεία Συντάγματος. Η εταιρία διαθέτει περίπου 80 οχήματα μάρκας Ford. Επίσης, θεωρεί ότι υπάρχουν δυνατότητες για περαιτέρω ανάπτυξη, καθώς το σχήμα car-sharing καλύπτει ένα εξειδικευμένο μίγμα μετακινήσεων και κοινού. Η υπηρεσία λειτουργεί από τις 08:00 το πρωί έως τις 9:00 το βράδυ και για 365 μέρες το χρόνο Το κόστος της υπηρεσίας ορίζεται στα 2,20 ευρώ/ώρα και 0,40 ευρώ/χλμ. Οι παραπάνω τιμές περιλαμβάνουν ασφάλιση και καύσιμα. Επιπλέον, υπάρχει και επιλογή για νυχτερινή χρέωση
Εδώ και 24 χρόνια
Αν και το car-sharing έχει τις ρίζες του στην Ελβετία και τη Γερμανία, έχει εξαπλωθεί σήμερα σε όλο τον κόσμο. Οι πρώτοι εμπορικά επιτυχημένοι οργανισμοί Car-Sharing αναπτύχθηκαν στην Ελβετία (1987) και τη Γερμανία (1988). Στην Ελβετία δημιουργήθηκε το 1997 έπειτα από τη συγχώνευση μη κερδοσκοπικών οργανισμών, η πλέον επιτυχημένη αλλά και μεγαλύτερη επιχείρηση Car-Sharing στον κόσμο, η Mobility Car-Sharing Switzerland, η οποία σήμερα διαθέτει ένα δίκτυο με περισσότερα από 50.000 μέλη κι ένα στόλο 1.750 οχημάτων σε περισσότερες από 400 πόλεις στην χώρα. Ένα από τα παραδείγματα παράλληλης λειτουργίας με τα δημόσια μέσα μεταφοράς είναι και η τοποθέτηση 800 οχημάτων σε 350 σταθμούς τρένων, με τα κοινόχρηστα αυτοκίνητα να βρίσκονται σε απόσταση έως 200 μέτρα από τον κάθε σταθμό.
Στην Ιταλία, το 1998, η Ιταλική κυβέρνηση και το Υπουργείο Περιβάλλοντος αποφάσισαν την υποστήριξη του Car-Sharing ως μέτρο για την προστασία του περιβάλλοντος και την καλύτερη διαχείριση της κινητικότητας στις Ιταλικές πόλεις. Στο πλαίσιο αυτό, το 2000 συστήθηκε ο οργανισμός Iniziativa Car-Sharing (ICS), ο οποίος αποτελεί μια συμφωνία μεταξύ δήμων και λειτουργεί ως συντονιστής για την ανάπτυξη και τη λειτουργία του Car-Sharing στη χώρα. Μέσω του συγκεκριμένου οργανισμού, έχουν αναπτυχθεί συγκεκριμένα πρότυπα ποιότητας για τις παρεχόμενες υπηρεσίες, ενώ παράλληλα επιδοτείται εν μέρει η αγορά εγκεκριμένου εξοπλισμού. Σε κάθε πόλη, η εκάστοτε δημοτική αρχή μπορεί να επιλέξει την τοπική εταιρία με την οποία θα λειτουργήσει την υπηρεσία Car-Sharing, αρκεί να πληροί τα πρότυπα ποιότητας που έχει θέσει η ICS. Η Κεντρική Ευρώπη παραμένει κύρια αγορά για το πρόγραμμα, παράλληλα όμως αναπτύσσεται και στην υπόλοιπη Ευρώπη, την Ασία, τη Βόρεια Αμερική και την Αυστραλία.
Το αυτοκίνητο στο σπίτι
Από τη στιγμή που το πρόγραμμα Car-Sharing δείξει ότι μπορεί να λειτουργήσει στα Ελληνικά δεδομένα, τότε, δεν μένει τίποτε άλλο από το να αφήσουμε (πλέον) το αυτοκίνητό μας στο σπίτι και να δούμε πιο «ζεστά» αυτό τον τρόπο μετακίνησης. Το κόστος είναι πολύ κοντά στο αντίστοιχο της ενοικίασης (ανά ημέρα) αλλά μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για κάτι τελείως διαφορετικό. Πρόκειται για ωριαία χρήση κι όχι για ημερήσια, με μεγαλύτερες ασφαλιστικές καλύψεις και πολλά άλλα οφέλη. Άλλωστε, ο μέσος όρος σε διάρκεια χρήσης των αυτοκινήτων μας στο διάστημα της ημέρας δεν είναι μεγαλύτερος από 3-5 ώρες. Για να δούμε πώς θα πάει...
(Το θέμα αυτό αναρτήθηκε την 16/05/2011, 10:55 μμ.)



 
Σας Προτείνουμε
Αν ενδιαφέρεστε για Mini
ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΣΑΜΠΑΝΗΣ

Εισαγωγές Ανταλλακτικών
Λιοσίων 152, 104 45 Αθήνα
Τηλ.: +302108327788, +302108324068, Fax: +302108324079
E-mail: tsapanis@yahoo.gr

 

 
Χρήσιμα