IX Auto Logo

Καλώς ήρθατε στο ixauto.gr, το μοναδικό πλήρως ανεξάρτητο και απόλυτα έγκυρο μέσο ενημέρωσης για το αυτοκίνητο.


 
Opel Ampera: Μονίμως στην... πρίζα!

Ακολουθώντας τις επιταγές της εποχής, η Opel δημιούργησε ένα μοντέλο που εγκαινιάζει νέους κανόνες στην αυτοκίνηση, σαν μία βιώσιμη λύση που σέβεται το περιβάλλον και τον καταναλωτή.

Επιμέλεια: Δημήτρης Σπυράκης


Το επαναστατικό, κομψό και πρακτικό Opel Ampera είναι το πρώτο ηλεκτρικό όχημα της Ευρωπαϊκής αγοράς που παρέχει απεριόριστη ελευθερία κινήσεων. Πρόκειται για ένα μοντέλο-σταθμό στην ιστορία της μάρκας, ενώ έχει ήδη κερδίσει 30 βραβεία από τον Τύπο και το κοινό. Οι παραδόσεις σε 6.000 πελάτες ξεκίνησαν το Φεβρουάριο. Εκτός από τις πολλές διακρίσεις για την πράσινη τεχνολογία του, έλαβε 5 αστέρια από τον ανεξάρτητο οργανισμό EuroNCAP (European New Car Assessment Program). Συγκέντρωσε πάνω από το μέγιστο σκορ που ήταν απαραίτητο για να αριστεύσει σε όλες τις κατηγορίες όπως προστασία επιβατών, ασφάλεια παιδιών, προστασία πεζών και συστήματα υποστήριξης ασφάλειας, ενώ σημείωσε κορυφαία αποτελέσματα στη δοκιμή πλευρικής πρόσκρουσης σε μπαριέρα.

Εμφάνιση μέσα κι έξω που... ηλεκτρίζει


Η σχεδίαση του Ampera είναι μοναδική και χαρακτηριστική. Το Ampera λανσάρει τη βραβευμένη σχεδιαστική γλώσσα της Opel στην κατηγορία των ηλεκτρικών οχημάτων (EV). Οι ισορροπημένες αναλογίες σε συνδυασμό με το χαμηλωμένο, φαρδύ αμάξωμα του Ampera δημιουργούν μία δυναμική, φουτουριστική εμφάνιση. Τα κελύφη των προβολέων σχήματος μπούμερανγκ, νέο χαρακτηριστικό της σχεδιαστής γλώσσας της Opel, αποτελούν στοιχείο ταυτότητας του Ampera όπως και η εντυπωσιακή μάσκα με το τολμηρό έμβλημα της Opel. Κάθε στοιχείο αυτού του επαναστατικού αυτοκινήτου έχει σχεδιαστεί και αναλυθεί για την απόδοσή του. Το Ampera είναι ένα από τα πιο αεροδυναμικά και λιγότερο ενεργοβόρα οχήματα της αγοράς. Η καμπίνα του αντανακλά την επαναστατική φύση του συστήματος κίνησης. Δύο διαδραστικές έγχρωμες οθόνες υψηλής ευκρίνειας δηλώνουν τη μοναδικότητα και το κύρος του αυτοκινήτου. Αυτές ενσωματώνονται σχεδιαστικά στο ταμπλό που αγκαλιάζει την καμπίνα.

Το Driver Information Center (DIC), μία προσαρμοζόμενη οθόνη γραφικών ενδείξεων, αντικαθιστά τα συμβατικά όργανα μπροστά από τον οδηγό. Το DIC σχεδιάστηκε με γνώμονα την ευκολία χρήσης και συνδυάζεται με μία έγχρωμη οθόνη αφής στο πάνω τμήμα της κεντρικής κονσόλας που είναι η βασική διεπαφή για όλες τις λειτουργίες ενημέρωσης/ψυχαγωγίας, πλοήγησης, ελέγχου κλιματισμού, προγράμματος ισχύος και φόρτισης. Η ένδειξη απόδοσης ενέργειας σε συνδυασμό με την ένδειξη ταχύτητας στο DIC, απεικονίζει μία περιστρεφόμενη μπάλα που μετακινείται πάνω/κάτω και αλλάζει χρώμα ανάλογα με την ταχύτητα, την επιτάχυνση και το φρενάρισμα. Όταν η μπάλα παραμένει στο κέντρο δείχνει τη βέλτιστη χρήση ενέργειας. Η καμπίνα προσφέρει τους χώρους, την άνεση και τις ευκολίες ενός premium, μικρομεσαίου οχήματος, όπως η ευελιξία 5 θυρών, η άνετη μεταφορά για 4 ενήλικες, και η δυνατότητα αναδίπλωσης των καθισμάτων με χώρο αποσκευών 310-1.005 λίτρα. Η μονάδα της μπαταρίας τοποθετείται χαμηλά στο κέντρο του αυτοκινήτου, για να μπορούν οι πλάτες των πίσω καθισμάτων να αναδιπλώνονται.

Πλούσιος εξοπλισμός


Πέραν του στάνταρ ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου κλιματισμού (ECC) και των χειριστηρίων του ραδιοφώνου στο τιμόνι, το Ampera διαθέτει πλούσιο στάνταρ και προαιρετικό εξοπλισμό. Ένα ηλεκτρικό σύστημα θέρμανσης και κλιματισμού καμπίνας, με θερμαινόμενα εμπρός καθίσματα διαμορφώνει ένα ευχάριστο περιβάλλον στο εσωτερικό ανεξαρτήτως καιρού. Υπάρχουν 3 ρυθμίσεις κλιματισμού, πρόγραμμα ανεμιστήρα, Eco ή Comfort, που προσαρμόζουν τη λειτουργία του συστήματος κλιματισμού στην ηλεκτρική αυτονομία του οχήματος ή την οικονομία καυσίμου.

Πλαίσιο σχεδιασμένο για το Ευρωπαϊκό κοινό


Το Ampera συμπεριφέρεται σαν ένα σπορ sedan. Οι μηχανικοί της Opel στο Rüsselsheim εξέλιξαν τα χαρακτηριστικά πλαισίου ώστε να ικανοποιούν τις προσδοκίες των απαιτητικών πελατών. Η εμπρός ανάρτηση περιλαμβάνει γόνατα McPherson με αλουμινένιους βραχίονες ελέγχου και υδραυλικά σαϊλεντμπλόκ. Η ημι-ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση αποτελείται από έναν ημιάκαμπτο άξονα που συνδυάζει τα πλεονεκτήματα συμπαγών διαστάσεων με χαμηλό βάρος και σταθερό έλεγχο κάμπερ τροχών. Το ηλεκτρικό σύστημα υποβοήθησης διεύθυνσης της ZF κατασκευάζεται από υλικά ανώτερης ποιότητας. Έχει δύο πηνία, ένα για τη διεύθυνση κι ένα για την μεταβλητή υποβοήθηση. Το προηγμένο, ανάμικτο σύστημα πέδησης μεγιστοποιεί την ανάκτηση ενέργειας που παράγεται στο φρενάρισμα. Επιτρέπει τη μέγιστη αναγεννητική πέδηση μέσω του ηλεκτροκινητήρα, επαναφορτίζει τη μπαταρία στο φρενάρισμα και ενεργοποιεί αυτόματα τα δισκόφρενα όποτε ο οδηγός πατά δυνατά το πεντάλ για ταχύτατο φρενάρισμα και όλα αυτά χωρίς καν να γίνονται αντιληπτά στον οδηγό.

Μέγιστη παθητική ασφάλεια


Η βασική δομή αμαξώματος του Ampera διασφαλίζει άριστη συμπεριφορά και ακαμψία σε μία σύγκρουση. Πάνω από 50 crash tests σε διάφορες ταχύτητες και γωνίες πραγματοποιήθηκαν στη φάση εξέλιξης των συστημάτων ασφαλείας του Ampera, μεταξύ των οποίων μετωπικές, πλευρικές και οπίσθιες συγκρούσεις καθώς και ανατροπές. Αρκετές δοκιμές έγιναν επίσης για να διερευνηθεί η ασφάλεια του συστήματος μπαταρίας ιόντων λιθίου, ανάμεσα στις οποίες η στεγανότητα όταν ο δρόμος είναι βρεγμένος ή πλημμυρισμένος. Σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, η μπαταρία αποσυνδέεται εύκολα από τις υπηρεσίες διάσωσης. Το Ampera παράγεται στο εργοστάσιο της GM στο Hamtramck του Ντιτρόιτ. Το σύστημα της μπαταρίας κατασκευάζεται στις σχετικές εγκαταστάσεις της GM στην πόλη Brownstown, κοντά στο Ντιτρόιτ, το πρώτο εργοστάσιο του είδους που δημιούργησε στην Αμερική ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων.

Επαναστατικό σύστημα Voltec


Η ηλεκτρική μονάδα κίνησης που βρίσκεται κάτω από το καπό μαζί με το βενζινοκινητήρα αποτελείται από έναν ηλεκτροκινητήρα έλξης, έναν ηλεκτροκινητήρα/γεννήτρια κι ένα σετ πλανητικών γραναζιών που βελτιώνει τη συνολική απόδοση, μειώνοντας τη συνδυασμένη περιστροφική ταχύτητα των ηλεκτροκινητήρων. Αντίθετα με ένα συμβατικό κινητήρα, δεν υπάρχουν σχέσεις μετάδοσης με κλιμάκωση. Στο πρόγραμμα εκτεταμένης αυτονομίας, που ενεργοποιείται όποτε η μπαταρία φτάνει στο ελάχιστο επίπεδο φόρτισης, η ηλεκτρική ισχύς από τη γεννήτρια μεταφέρεται στον ηλεκτροκινητήρα έλξης. Η γεννήτρια λειτουργεί μέσω ενός πολύ αποδοτικού βενζινοκινητήρα 1.4 λίτρων, 86 ίππων. Η Opel εκτιμά ότι στο 90% των περιπτώσεων, οι οδηγοί θα επιλέγουν ένα από τα 2 βασικά προγράμματα λειτουργίας, Normal και Sport. Το πρόγραμμα Sport αυξάνει την ευαισθησία του πεντάλ του γκαζιού.

Δύο ακόμα προγράμματα ενδείκνυνται για χρήση σε ειδικές οδηγικές συνθήκες: Το πρόγραμμα Mountain διασφαλίζει την επάρκεια της μπαταρίας για οδήγηση σε ορεινούς δρόμους. Το πρόγραμμα Hold-charge διατηρεί την υπόλοιπη χωρητικότητα ενέργειας της μπαταρίας ενεργοποιώντας το βενζινοκινητήρα, επιτυγχάνοντας πλήρη εκμετάλλευση της αμιγώς ηλεκτρικής λειτουργίας του Ampera για χρήση σε ζώνες περιορισμένων εκπομπών ρύπων όπως οι αστικές περιοχές και τα κέντρα των πόλεων. Η μονάδα της μπαταρίας σχήματος Τ, βάρους 198 κιλών και εγκατεστημένης χωρητικότητας 16 kWh τοποθετείται στο κεντρικό τούνελ του οχήματος και προστατεύεται από ράγες υψηλής αντοχής Martensite. Αποτελείται από 288 πρισματικές κυψέλες μπαταρίας ιόντων λιθίου και είναι διαμορφωμένη για βέλτιστη απόδοση και αντοχή. Για πρώτη φορά στη βιομηχανία, χρησιμοποιεί θερμικό σύστημα διαχείρισης υγρών και είναι το μοναδικό σύστημα μπαταρίας μαζικής παραγωγής που μπορεί να θερμαίνεται και να ψύχεται.

Το Ευρωπαϊκό κέντρο εναλλακτικών συστημάτων κίνησης της Opel στο Mainz-Kastel κοντά στο Rüsselsheim έπαιξε ουσιαστικό ρόλο στον προηγμένο σχεδιασμό της μπαταρίας. Το Ampera επαναφορτίζεται εύκολα και συνοδεύεται από καλώδιο φόρτισης μήκους 6 μέτρων στο χώρο αποσκευών. Χρησιμοποιώντας μία στάνταρ ηλεκτρική πρίζα 230V/16A, οι ιδιοκτήτες μπορούν να επαναφορτίζουν πλήρως τη μπαταρία σε λιγότερο από 4 ώρες και να προγραμματίζουν την ώρα φόρτισης ώστε να εκμεταλλεύονται  τα χαμηλότερα τιμολόγια του δικτύου ηλεκτρισμού εκτός ωρών αιχμής.

Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης του Ampera


Πρώτη προτεραιότητα για τους μηχανικούς του Ampera στη φάση εξέλιξης του συστήματος ηλεκτροκίνησης ήταν να υπερβούν τις προσδοκίες των πελατών. Επειδή το Ampera είναι το πρώτο ηλεκτρικό όχημα στην Ευρώπη με δυνατότητα επέκτασης της αυτονομίας, στόχος της ομάδας ήταν η πιο αποδοτική και παράλληλα απολαυστική οδηγική εμπειρία τόσο στην ηλεκτρική λειτουργία όσο και στο πρόγραμμα επέκτασης της αυτονομίας. Αντίθετα με τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας, που χρησιμοποιούν έναν ηλεκτροκινητήρα με σταθερό μειωτήρα στροφών ώστε να εναρμονίζεται με την ταχύτητα περιστροφής των τροχών, το Ampera χρησιμοποιεί μία πρωτότυπη ηλεκτρική μονάδα κίνησης που αυξάνει την απόδοση. Η απόδοση κάθε ηλεκτροκινητήρα μειώνεται καθώς πλησιάζει στη μέγιστη ταχύτητα περιστροφής του.

Το σύστημα κίνησης του Ampera αποτελείται από 2 ηλεκτροκινητήρες, 3 συμπλέκτες κι ένα σετ πλανητικών γραναζιών που βελτιώνουν τη συνολική απόδοση μειώνοντας τη συνδυασμένη περιστροφική ταχύτητα των 2 ηλεκτροκινητήρων. Αυτό το σύστημα μειώνει την κατανάλωση ενέργειας απ’ την μπαταρία στις υψηλές ταχύτητες, προθέτοντας έως 2 μίλια επιπλέον αυτονομία με ηλεκτροκίνηση (EV). Οι ηλεκτροκινητήρες του Ampera και το σετ γραναζιών τοποθετούνται εν σειρά με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης που επεκτείνει την αυτονομία. Δύο από τους συμπλέκτες χρησιμοποιούνται είτε για το κλείδωμα του πλανητικού περιφερειακού γραναζιού ή για τη σύνδεσή του με τον ηλεκτροκινητήρα/γεννήτρια ανάλογα με το πρόγραμμα λειτουργίας. Ο τρίτος συμπλέκτης συνδέει τον κινητήρα εσωτερικής καύσης στην γεννήτρια για επέκταση της αυτονομίας. Το καινοτόμο νέο σύστημα κίνησης περιλαμβάνει 4 διαφορετικά προγράμματα λειτουργίας.

Ηλεκτροκίνηση με έναν ηλεκτροκινητήρα


Στο πρόγραμμα αυτό ο ηλεκτροκινητήρας έλξης προσφέρει όλη την ισχύ σε χαμηλές ταχύτητες και δυνατές επιταχύνσεις, αντλώντας όλη την ενέργειά του από τη μπαταρία. Το περιφερειακό γρανάζι κλειδώνει και η γεννήτρια αποσυνδέεται από τον κινητήρα και το σετ γραναζιών. Ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να καταναλώνει μέχρι 111 kW και να παράγει ομαλή, άμεση ροπή αντίστοιχη των 370 Nm για ζωηρή επιτάχυνση από στάση.

Ηλεκτροκίνηση με 2 ηλεκτροκινητήρες


Όσο η ταχύτητα του αυτοκινήτου αυξάνεται, το περιφερειακό γρανάζι απελευθερώνεται και συνδέεται με τον ηλεκτροκινητήρα/γεννήτρια. Αυτό σημαίνει ότι οι 2 ηλεκτροκινητήρες συνεργάζονται για την παραγωγή συνδυασμένης ισχύος με υψηλότερη ηλεκτρική απόδοση. Χρησιμοποιώντας τη συνδυασμένη ισχύ των ηλεκτροκινητήρων που πλέον περιστρέφονται σε χαμηλότερες στροφές, η ομάδα κατάφερε να αντλήσει πάνω από 3 χλμ. αμιγώς ηλεκτρικής αυτονομίας στον αυτοκινητόδρομο.

Οδήγηση εκτεταμένης αυτονομίας με έναν ηλεκτροκινητήρα


Μόλις η μπαταρία φτάσει στην ελάχιστη κατάσταση φόρτισης, ο κινητήρας συνδέεται με τη γεννήτρια μέσω του 3ου συμπλέκτη. Στις χαμηλότερες ταχύτητες και τις δυνατές επιταχύνσεις, το Ampera κινείται μέσω του ηλεκτροκινητήρα έλξης με το περιφερειακό γρανάζι κλειδωμένο. Η γεννήτρια που λειτουργεί μέσω του κινητήρα και η μπαταρία παρέχουν ηλεκτρική ισχύ στον ηλεκτροκινητήρα έλξης μέσω του μετατροπέα. Κατά μέσο όρο, η γεννήτρια που λειτουργεί μέσω του κινητήρα θα διατηρήσει τη μπαταρία σε μία ελάχιστη κατάσταση φόρτισης για επέκταση της αυτονομίας. Επειδή ο αποδοτικότερος τρόπος φόρτισης της μπαταρίας του Ampera είναι η σύνδεση σε μία ηλεκτρική πρίζα, η γεννήτρια χρησιμοποιείται μόνο για διατήρηση του ελάχιστου επιπέδου φόρτισης της μπαταρίας. Αν η μπαταρία αδειάσει κάτω από το ελάχιστο επίπεδο κατά τη διάρκεια της επιτάχυνσης ή όταν το πρόγραμμα mountain ενεργοποιηθεί και βρίσκεται κάτω από το 45% της φόρτισης, η γεννήτρια θα φορτίσει τη μπαταρία μέχρι το ελάχιστο επίπεδο και θα το διατηρήσει.

Εκτεταμένη αυτονομία με 2 ηλεκτροκινητήρες


Η στρατηγική συνδυασμένης ηλεκτρικής ισχύος με 2 ηλεκτροκινητήρες που χρησιμοποιείται στις υψηλότερες ταχύτητες της EV οδήγησης έχει προσαρμοστεί και για εφαρμογή στο πρόγραμμα επέκτασης αυτονομίας. Οι συμπλέκτες που συνδέουν τη γεννήτρια με τον κινητήρα και το περιφερειακό γρανάζι εμπλέκονται, ενώνοντας το βενζινοκινητήρα και τους 2 ηλεκτροκινητήρες για να κινήσουν το Ampera μέσω του σετ πλανητικών γραναζιών. Όλη η ενέργεια κίνησης συγχωνεύεται μέσω του πλανητικού γραναζιού και μεταφέρεται στην τελική μετάδοση. Ανεξάρτητα ποιο πρόγραμμα χρησιμοποιείται, το Ampera κινείται πάντα με ηλεκτρική ισχύ που παρέχει ο ηλεκτροκινητήρας έλξης. Ο βενζινοκινητήρας δεν μπορεί να κινήσει το Ampera εκτός αν λειτουργεί και ο ηλεκτροκινητήρας έλξης.

Για να μπορεί το πλανητικό σετ γραναζιών να μεταφέρει ροπή, τουλάχιστον ένα από τα 3 βασικά στοιχεία (περιφερειακό γρανάζι, ηλιακό γρανάζι, ή πλανητικός φορέας) πρέπει να μπορούν να κλειδώνουν ή να φρενάρουν (πέδη). Επειδή δεν υπάρχει συμπλέκτης για το κλείδωμα του ηλιακού γραναζιού, πρέπει να χρησιμοποιηθεί ο ηλεκτροκινητήρας έλξης ο οποίος προσφέρει την απαραίτητη ροπή αντίδρασης που απαιτεί η κίνηση (έλξη). Χάρη στη μοναδική αρχιτεκτονική του συστήματος κίνησης το Ampera επιτυγχάνει 10-15% καλύτερη απόδοση στις υψηλές ταχύτητες σε σχέση με τη χρήση μόνο του ηλεκτροκινητήρα έλξης. Το Ampera προσφέρει μία αξιόπιστη εμπειρία ηλεκτροκίνησης ακόμα και στο πρόγραμμα εκτεταμένης αυτονομίας, χρησιμοποιώντας τη μεγάλη μπαταρία για ηλεκτρικές εκκινήσεις ακόμα και στη φάση ζωηρής επιτάχυνσης.

Η άποψή μας


Η GM Hellas μας έδωσε την ευκαιρία για μια σύντομη πρώτη γεύση από το Ampera, στους δρόμους της πόλης του Ναυπλίου και γύρω απ’ αυτό. Η μπαταρία ιόντων λιθίου των 16 kWh τροφοδοτεί μία προηγμένη μονάδα ηλεκτροκίνησης 150 ίππων που προσφέρει αυτονομία 40-80 χλμ. αποκλειστικά με ηλεκτρική λειτουργία με μηδενικούς ρύπους, ανάλογα με τη διαδρομή, το οδηγικό στιλ και τη θερμοκρασία, με μία πλήρη φόρτιση. Σύμφωνα με τον κανονισμό ECE R101 για τη μέτρηση της κατανάλωσης και των εκπομπών CO2, το Ampera καταναλώνει κάτω από 1,6 λίτρα/100 χλμ. και εκπέμπει CO2 λιγότερο από 40 γραμμ./χλμ. Στο δρόμο, το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης Voltec του Ampera προσφέρει ζωηρές επιδόσεις και μία απαράμιλλη οδηγική εμπειρία. Η άμεση ροπή των 370 Nm επιτρέπει επιτάχυνση από στάση στα 100 χ.α.ώ. σε περίπου 9’’ και τελική ταχύτητα 161 χ.α.ώ.

Το Ampera προσφέρει όλα τα περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα και τις ζωηρές επιδόσεις ενός οχήματος μπαταρίας χωρίς κανένα από τα μειονεκτήματα. Αν και ανεξάρτητες έρευνες δείχνουν ότι η αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία του Ampera είναι ικανή να καλύψει τις καθημερινές ανάγκες του 80% των Ευρωπαίων οδηγών, η συνολική αυτονομία υπερβαίνει τα 500 χλμ. χάρη στο βενζινοκινητήρα επέκτασης της αυτονομίας.

Το Ampera πωλείται 45.500 ευρώ, χωρίς τον φόρο πολυτελείας που αναμένεται σύντομα να καταργηθεί. Η πολιτική τιμολόγησης της Opel περιλαμβάνει το συνολικό κόστος του αυτοκινήτου και της μπαταρίας. Το Ampera αποτελεί την αιχμή του δόρατος στο λανσάρισμα ενός πρωτοποριακού προϊοντικού προγράμματος e-mobility της Opel, που περιλαμβάνει μικρά οχήματα μπαταρίας για την πόλη, αλλά και την εξέλιξη υδρογονοκίνητων οχημάτων κυψελών καυσίμου που παράγουν αυτόνομα την απαιτούμενη ηλεκτρική ενέργεια.


(Το θέμα αυτό αναρτήθηκε την 20/05/2012, 02:55 πμ.)




 
Σας Προτείνουμε
Στον Νομό ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΖΑΧΑΡΑΚΗΣ

Εμπόριο Λιπαντικών & Ειδών Αυτοκινήτου (Χονδρική Πώληση)
Ασπρόχωμα Καλαμάτας, 241 00 Καλαμάτα
Τηλ.: +302721063520, E-mail: vag_zaxarakis@yahoo.gr

 
Χρήσιμα