IX Auto Logo

Καλώς ήρθατε στο ixauto.gr, το μοναδικό πλήρως ανεξάρτητο και απόλυτα έγκυρο μέσο ενημέρωσης για το αυτοκίνητο.


 
Όποιος βιάζεται σκοντάφτει


Αφορμή γι’ αυτό το άρθρο αποτέλεσαν τα αποτελέσματα που δημοσίευσε στον ιστότοπό του το IIHS (Insurance Institute of Highway Safety - Ασφαλιστικό Ινστιτούτο για την Ασφάλεια των Αυτοκινητοδρόμων) των ΗΠΑ, που αφορά τις δοκιμές πρόσκρουσης μερικών πολυτελών οχημάτων της μεσαίας κατηγορίας και συγκεκριμένα για τα δύο μοντέλα της Toyota, τα Camry και Prius V. Κανείς φυσικά δεν αμφισβητεί την ποιότητα και αξιοπιστία που χαρακτηρίζουν τον Ιαπωνικό κολοσσό παραγωγής οχημάτων, αλλά δεν αρκούν μόνο αυτά για τα επίπεδα της εμπορικής επιτυχίας και καταξίωσης στο βλέμμα των καταναλωτών που επιθυμεί μία εταιρία σαν την Toyota.
 
Σκληρός ανταγωνισμός
Όταν οι καταστάσεις της αγοράς σε οδηγούν στη διαδικασία της σύγκρισης, δεν παρακάμπτεις τους αντιπάλους σου, απεναντίας, τους γίνεσαι (και σου γίνονται) «στενός κορσές». Παρακολουθείς τα πάντα. Πότε ετοιμάζουν μοντέλο που ανταγωνίζεται κάποιο δικό σου, πόσο καλύτερο ή χειρότερο εξοπλισμό έχει, τι τεχνολογίες ακολουθεί, τι τιμή αγοράς έχει, τι «ψάρια πιάνει» σε νευραλγικούς τομείς, που λαμβάνουν υπόψη οι εν δυνάμει καταναλωτές αμφότερων (πχ. ασφάλεια, επιδόσεις, οικονομία κατανάλωσης) και τόσα άλλα. Αναμφίβολα, η αυτοκινητοβιομηχανία μαζικής παραγωγής δεν είναι απλή υπόθεση. Χρειάζεται πολύ δουλειά, στενή επαφή με τον πελάτη και διαρκής αναζήτηση του καλύτερου, όσο ψηλά κι αν έχεις φτάσει. Κι εκεί, αρχίζουν τα δύσκολα.
 
Καινοτομία και εξατομίκευση
Όλα αυτά τα χρόνια που παρακολουθώ στενά την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, από την 1η Οκτωβρίου του 1987, έχω διαπιστώσει ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων τελικά, προσπαθούν να αποφύγουν την άμεση αντιπαράθεση με τους αντιπάλους τους, μέσω καινοτόμων εφαρμογών που τους κάνουν πρωτοπόρους σε κάποιο τομέα, αλλά και της διαφοροποίησης των προϊόντων τους με την εξατομίκευση. Απεριόριστη παλέτα χρωμάτων και συνδυασμό αυτών στο αμάξωμα, τεράστιες δυνατότητες επιλογής υλικών στη διαμόρφωση του εσωτερικού, περίσσια άνεση σε χώρους, εργονομία στο έπακρο, λειτουργικότητα χωρίς φραγμούς. Θα κάνουν τα πάντα που θα τους οδηγούν σ’ ένα περιβάλλον χωρίς τους ανταγωνιστές τους μπροστά τους. Αυτό είναι πλέον η επιτυχία που οραματίζονται. Ένα παρθένο έδαφος που δεν θα αφήσουν κανέναν άλλον να το πατήσει.
 
Οικονομία κλίμακας
Ένας μονόδρομος των κατασκευαστών αυτοκινήτων στο επίκεντρο του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος που καλούνται να επιβιώσουν. Η κοινή χρήση εξαρτημάτων σε μοντέλα του ίδιου του κατασκευαστή ή το μεταξύ τους μοίρασμα της τεχνολογίας, οδηγεί σε μείωση κόστους και καλύτερη διαχείριση του περιορισμένου (πλέον) χρόνου για εξέλιξη, τόσο των επί μέρους εξαρτημάτων όσο και ολοκληρωμένων μηχανολογικών συστημάτων, όπως για παράδειγμα οι κινητήρες. Το μοίρασμα της τεχνολογίας δεν έχει όρια. Μπορεί να αφορά πληθώρα εξαρτημάτων, κινητήρες, ακόμα και τις πλατφόρμες πάνω στις οποίες «χτίζουν» ένα μοντέλο. Όμως το κάθε τι, πέραν των θετικών του στοιχείων, έχει και τα αρνητικά του.
 
Ατελείωτες ανακλήσεις
Αν και το φαινόμενο των ανακλήσεων δεν είναι κατ’ ανάγκη κάτι κακό, εν τούτοις στο άκουσμα της λέξης «ανάκληση», στο μυαλό των καταναλωτών έρχεται κάτι άσχημο. Θεωρούν ότι, αν ένα αυτοκίνητο είναι αξιόπιστο και ελάχιστα ζημιογόνο, δεν συντρέχει λόγος ανάκλησής του. Εν μέρει δεν έχουν και άδικο. Από την άλλη όμως, ένας λανθασμένος τρόπος διαχείρισης μιας επικείμενης ανάκλησης από έναν κατασκευαστή, μπορεί να βλάψει το κύρος του ονόματός του στην αγορά, που ενδεχομένως έχτισε με πολύ κόπο και ιδρώτα. Τελικά, είναι καλό να υπάρχουν τακτικά ανακλήσεις ή όχι; Εδώ η απάντηση είναι κάπου στη μέση.
 
Η άφιξη ενός νέου μοντέλου δεν συνεπάγεται και παύση της μέχρι εκείνη τη στιγμή εξέλιξής του. Όλοι οι κατασκευαστές συνεχίζουν την έρευνα και την εξέλιξη, και τυχόν αδυναμίες ή πιθανά προβλήματα, τα καλύπτουν με το «φρεσκάρισμα» του μοντέλου που θα ακολουθήσει (Face Lift), συνήθως στα μέσα της ζωής του τρέχοντος μοντέλου, έτσι ώστε να ισομοιραστεί το χρονικό διάστημα ανάμεσα στις δύο γενιές του. Με το εντελώς νέο μοντέλο, επόμενης γενιάς, έρχονται και οι περισσότερες αλλαγές, τόσο εξωτερικά, ώστε να μπορεί να αποδοθεί η διαφορετικότητα ανάμεσά τους, όσο και κάτω απ’ τα «ρούχα».
 
Το μοίρασμα εξαρτημάτων και τεχνολογίας και ο σκληρός ανταγωνισμός που διαρκώς εντείνεται, κάνει τα χρονικά διαστήματα μεταξύ των γενεών των μοντέλων πιο μικρά, περιορίζοντας έτσι κατά πολύ τον απαιτούμενο χρόνο εξέλιξης, με αποτέλεσμα να ξεφεύγουν ατέλειες που μοιραία οι κατασκευαστές τις βρίσκουν μπροστά τους. Κάπως έτσι βρέθηκε και η Toyota αντιμέτωπη με μια σειρά ανακλήσεων, που της προκάλεσαν μεγάλο οικονομικό «πόνο» και μάλιστα, πάνω σε ανοιχτές «πληγές». Μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, σε σχέση και με την ιστορία της, η εταιρία έπρεπε να διαχειριστεί μια σειρά από απρόβλεπτους παράγοντες, πάνω στις ανακλήσεις που σταδιακά έρχονταν, όπως η ισοτιμία του Ιαπωνικού νομίσματος έναντι άλλων διεθνών νομισμάτων, που καθιστούσαν ασύμφορη την εσωτερική παραγωγή (στην Ιαπωνία), πράγμα που την ανάγκασε να αποφασίσει την παραγωγή της Corolla που θα προορίζεται για την εσωτερική αγορά, εκτός Ιαπωνίας.
 
Και τα προβλήματα δεν σταματούν εδώ. Το τσουνάμι που έπληξε την Ιαπωνία το 2011, ως αποτέλεσμα του απίστευτα ισχυρού σεισμού των 8,9 Ρίχτερ, προκάλεσε ανυπολόγιστες ζημιές που επηρέασαν και τους τοπικούς κατασκευαστές αυτοκινήτων. Ακολούθησαν οι πλημμύρες στην Ταϋλάνδη που οδήγησαν στο κλείσιμο για σημαντικό χρονικό διάστημα των εκεί εργοστασίων των Ιαπώνων κατασκευαστών (πχ. Toyota, Honda) και μέσα σ’ όλα αυτά, υπολογίζουμε και την αντίδραση των αγοραστών στη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου σε εθνικό επίπεδο, αυτή της Κίνας, γυρνώντας την πλάτη τους στους Ιάπωνες κατασκευαστές, λόγω κάποιας εδαφικής διαφοράς μεταξύ των δύο χωρών.
 
Όποιος βιάζεται, σκοντάφτει
Η Toyota, που κονταροχτυπιέται με τις VW και GM για το στέμμα του μεγαλύτερου κατασκευαστή αυτοκινήτων στον κόσμο, θέλοντας να καλύψει το χαμένο έδαφος, ανέβασε ρυθμούς. Οι βιασύνες οδηγούν πολλές φορές σε λάθη. Και τα λάθη σήμερα πληρώνονται ακριβά. Καλό θα ήταν λοιπόν η εταιρία να δώσει λίγο περισσότερο χρόνο στη φάση της διόρθωσης που επιθυμεί να κάνει. Να περιορίσει για λίγο το διαρκές μοίρασμα της τεχνολογίας στα μοντέλα και τις μάρκες της, γιατί το εισπράττει πίσω πολλαπλά από τις όποιες ανακλήσεις προκύπτουν. Να επιστρέψει στην ποιότητα και την αξιοπιστία που την καταξίωσε τα προηγούμενα χρόνια και να φροντίσει περισσότερο τα μοντέλα της σε τομείς αδιαπραγμάτευτους για τους αγοραστές και «επικίνδυνους» για το κύρος του ονόματός της, όπως η παθητική ασφάλεια. Άλλωστε, το κάθε τι, θέλει το χρόνο του.
 
(Το θέμα αυτό αναρτήθηκε την 24/12/2012, 02:34 πμ.)
 
Δημήτρης Σπυράκης
Ανεξάρτητος Αναλυτής της Αυτοκινητοβιομηχανίας



 
Σας Προτείνουμε
Αν ενδιαφέρεστε για Mitsubishi
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΙΟΥΛΜΠΑΛΟΓΛΟΥ

Συνεργείο - Φανοποιείο/Βαφείο - Ανταλλακτικά/Αξεσουάρ
(Τοποθετήσεις συστημάτων υγραερίου αυτοκίνησης)
Τατοΐου 64, 144 51 Μεταμόρφωση Αττικής
Τηλ.: +302102817216, +302102827157, Fax: +302102825539
E-mail: r64lou@otenet.gr, Website: www.r64lou.gr
 
Χρήσιμα