IX Auto Logo

Καλώς ήρθατε στο ixauto.gr, το μοναδικό πλήρως ανεξάρτητο και απόλυτα έγκυρο μέσο ενημέρωσης για το αυτοκίνητο.


 
Λαθρεπιβίβαση με... 9% έκπτωση!


Η πάταξη της εισιτηριοδιαφυγής που επιδιώκει ο ΟΑΣΑ με την ειδική έκδοση δεσμίδων 11 εισιτηρίων στην τιμή των 10, δεν πιστεύουμε ότι θα επιφέρει κάποιο σημαντικό αποτέλεσμα, καθώς δεν αποτελεί την πλέον ενδεδειγμένη λύση.
Του Δημήτρη Σπυράκη
Η κακοδιαχείριση στον εισπρακτικό τομέα του ΟΑΣΑ καλά κρατεί. Και το λέω αυτό ορμώμενος από την πρόσφατη ανακοίνωση που εκδόθηκε από τον Οργανισμό και αφορά την χορήγηση δεσμίδας 11 εισιτηρίων στο επιβατικό κοινό με χρέωση τα 10 εξ αυτών. Δηλαδή, προσφερόμενη «προμήθεια» της τάξης του 9%. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι κάτι είναι κι αυτό, από το τίποτα. Ας πάμε όμως λίγο πιο πίσω χρονικά, να δούμε πώς είχε διαχειριστεί ο Οργανισμός τη συνεργασία του με τα σημεία πώλησης εισιτηρίων, μικροκαταστήματα (Mini Markets) και περίπτερα, που πούλαγαν εισιτήρια στο κοινό. Όμως, πριν προβώ σε αναλυτικό σχολιασμό της ενέργειας αυτής του ΟΑΣΑ, παραθέτω ακολούθως το ακριβές δελτίο Τύπου της 27ης Δεκεμβρίου 2012, που μας απέστειλε ο ΟΑΣΑ την επόμενη ημέρα, Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου και ώρα 01:22 μμ. μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
 
ΔΙΑΘΕΣΗ ΔΕΣΜΙΔΑΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ ΜΕ ΕΚΠΤΩΣΗ
Από τον ΟΑΣΑ ανακοινώνεται ότι από 1/1/2013 ξεκινά η διάθεση προς το επιβατικό κοινό εισιτηρίων σε συσκευασία δεσμίδας των 11 τεμαχίων στην τιμή των 10. Με τον τρόπο αυτό παρέχεται ένα δωρεάν εισιτήριο με την αγορά 10 εισιτηρίων, που αντιστοιχεί σε έκπτωση 9% στη συνολική τιμή του πακέτου. Η συγκεκριμένη παροχή θα εφαρμοσθεί στα ενιαία εισιτήρια αξίας €1,40 (ολόκληρο), €0,70 (μειωμένο) και στα εισιτήρια μίας διαδρομής (με λεωφορεία, τρόλεϊ ή τραμ) αξίας €1,20 (ολόκληρο) και €0,60 (μειωμένο). Τα εισιτήρια αυτά αναγράφουν σε εμφανές σημείο της εμπρόσθιας και οπίσθιας όψης, με κόκκινο χρώμα, ότι αποτελούν εισιτήρια δεσμίδας 11 τεμαχίων, παρέχονται με έκπτωση 9%, καθώς και την συνολική αξία του πακέτου.
Επίσης, εκτός των σταθερών πρόσθετων ασφαλείας που περιέχονται σε όλα τα εισιτήρια (ιριδίζουσες λωρίδες, ορατές και αόρατες ίνες, υδατογράφημα του ΟΑΣΑ κι άλλες ειδικές χημικές ουσίες ανίχνευσης της πλαστότητας των εισιτηρίων), η συγκεκριμένη κατηγορία περιλαμβάνει και πρόσθετες εκτυπωτικές ασφάλειες (microprinting). Τα παραπάνω εισιτήρια δεν θα πωλούνται μεμονωμένα αλλά σε ειδική πλαστική συσκευασία, στην οποία θα υπάρχει ετικέτα που αναγράφει την αξία της δεσμίδας των εισιτηρίων, την ένδειξη «ΔΕΣΜΙΔΑ 11 ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ - ΠΩΛΕΙΤΑΙ ΣΥΣΚΕΥΑΣΜΕΝΗ» καθώς και τον αύξοντα αριθμό της δεσμίδας (πακέτου). Τα εισιτήρια δεσμίδας με έκπτωση θα διατίθενται αποκλειστικά απ’ τα εκδοτήρια των Ο.ΣΥ. ΑΕ (λεωφορεία, τρόλεϊ) και ΣΤΑ.ΣΥ. ΑΕ (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ). Η παροχή εκπτωτικών προϊόντων κομίστρου εντάσσεται σ’ ένα ευρύτερο πρόγραμμα ανταμοιβής των χρηστών των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και της προσπάθειας να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής.



Ποσοστό κέρδους χονδρικής 4%
Ένα περίπτερο ή ένα μικροκατάστημα δεν περιμένει φυσικά να έχει υψηλό κέρδος από την πώληση εισιτηρίων. Αυτό θα μπορούσαν να το παραβλέψουν οι μικροπωλητές-συνεργάτες του Οργανισμού, αν ίσχυε αποκλειστικά και μόνο για την πώληση των εισιτηρίων των μέσων μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ). Απ’ όσο γνωρίζω, μέχρι και το 2006, το ποσοστό που έδινε ο Οργανισμός σε καταστήματα και περίπτερα που πουλούσαν εισιτήρια, ήταν 2,7% (σήμερα είναι 4%) για δεσμίδες των 200 τεμαχίων. Η τιμή του εισιτηρίου τότε ήταν σχεδόν η μισή απ’ ότι είναι σήμερα (0,70 ευρώ). Δηλαδή, σε τζίρο 140 ευρώ, το συνολικό καθαρό κέρδος του καταστήματος ήταν 3,78 ευρώ και τώρα 11,20 ευρώ (για εισιτήρια των 1,40 ευρώ). Βέβαια, ούτε λόγος για τυχόν «σπασμένη» δεσμίδα (50 ή 100 εισιτήρια), γιατί το σημερινό ποσοστό κέρδους γίνεται 2%.
 
Στο παραπάνω ποσό κέρδους δεν έχουμε υπολογίσει τυχόν φύρα, καθώς υπήρχε το ενδεχόμενο να είναι κολλημένα 2 εισιτήρια και να μην γίνει αντιληπτό από τον πωλητή, που σημαίνει το αντίτιμο «χονδρικής» του εισιτηρίου αφαιρείται από το συνολικό κέρδος. Για όσους γνωρίζουν, τα εισιτήρια είναι κολλημένα στο πάνω μέρος τους ως δεσμίδα και ορισμένες φορές από λάθος, ο πωλητής έπιανε 2 αντί για 1 εισιτήριο. Αν υπολογίσουμε μία φύρα μόλις στο 1%, το κόστος των 2 εισιτηρίων στα 200 συνολικά, (1,344 x 2 = 2,688 ευρώ), αφαιρείται από το συνολικό καθαρό κέρδος. Δηλαδή 8,512 ευρώ.
 
Ανάλογα ποσοστά κέρδους έχουν κι άλλα, επίσης κινήσιμα προϊόντα. Τα τσιγάρα (άλλη μεγάλη «αμαρτία», ίσως η μεγαλύτερη), εμπορεύονται στα σημεία πώλησης με περιθώριο κέρδους πλέον στο 2,1-2,8% (ήταν 8% μέχρι και τις αρχές του 2007). Οι ηλεκτρονικές (πλέον) κάρτες της κινητής τηλεφωνίας άνευ συμβολαίου (καρτοκινητή) προσφέρουν περιθώριο κέρδους 2,2-2,7% στα σημεία πώλησης και τα πρακτορεία διανομής Τύπου (μέσω των εφημεριδοπωλών) στα έντυπα (εφημερίδες/περιοδικά) ποσοστό 6% στα σημεία πώλησης που βρίσκονται σε προάστια και κοντά στο 8% σε κεντρικά και μοιραία κινήσιμα σημεία πώλησης, πχ. Ομόνοια και Σύνταγμα στην πρωτεύουσα Αθήνα. Τρελό κέρδος!
 
Λαθρεπιβίβαση μεθοδευμένη εκ των έσω
Δεν μπορώ να δεχθώ τις διαμαρτυρίες και τα παράπονα του Οργανισμού για λαθρεπιβίβαση, όταν την έχει μεθοδεύσει ο ίδιος με τον τρόπο που διαχειρίστηκε, τόσο το επιβατικό κοινό, με τιμές εισιτηρίων που δεν ανταποκρίνονται στις υπηρεσίες που προσφέρει και στο εισόδημά τους, όσο και στους επαγγελματίες που πουλούσαν (ή πουλάνε ακόμη) τα εισιτήρια των ΜΜΜ. Σε πολλά σημεία που θεωρούνται κομβικά για τα ΜΜΜ και το επιβατικό κοινό, δεν μπορεί να βρει κανείς εισιτήριο, καθώς κρίθηκε, δικαιολογημένα πλέον, ασύμφορη εμπορικά η πώλησή τους από τα καταστήματα και τα περίπτερα. Σε συνδυασμό με την έλλειψη σημείων πώλησης του Οργανισμού (αυτόματα μηχανήματα, ή με υπάλληλο), ένα μεγάλο μέρος του επιβατικού κοινού, θα κάνει χρήση των ΜΜΜ, κυρίως των λεωφορείων, χωρίς εισιτήριο.


 
Προτεινόμενες λύσεις
Επειδή πολλές φορές, εμείς οι δημοσιογράφοι, έχουμε δεχθεί χαρακτηρισμούς όπως κριτές των πάντων, δικαστές, συκοφάντες, εκβιαστές, ψεύτες, υποκριτές και σειρά άλλων χαρακτηρισμών, χωρίς θα αντιπαραθέτουμε λύσεις ή προτάσεις για τα θέματα με τα οποία καταπιανόμαστε, θα τολμήσω να προτείνω λύσεις, στον τρόπο διαχείρισης της συνεργασίας του Οργανισμού με τους επαγγελματίες καταστηματάρχες που πουλάνε εισιτήρια, αλλά και του επιβατικού κοινού. Για να μη δει ο ΟΑΣΑ για άλλη μια φορά την πλάτη των καταστηματαρχών για την απαξίωση του ρόλου του, προτείνω διακίνηση των εισιτηρίων χωρίς μεσάζοντες, κυμαινόμενο περιθώριο κέρδους που θα ξεκινάει από το 10% και ανάλογα τους τζίρους να φτάνει ακόμη και το 15%. Με κίνητρο το κέρδος, θα εμφανιστούν και πάλι πολλά σημεία πώλησης εισιτηρίων. Έτσι, το κοινό που τυγχάνει ευσυνείδητο, δεν θα αναγκαστεί ποτέ σε λαθρεπιβίβαση.
 
Οι δε πολίτες, χρήστες των ΜΜΜ, να κερδίζουν ένα ειδικό εισιτήριο για μία δωρεάν χρήση, για κάθε 10 πληρωμένα εισιτήρια που θα μπορούν να εξαργυρώσουν σε εκδοτήρια του Οργανισμού. Έτσι, θα επιτυγχάνονται πολύ περισσότερα. Δεν θα καταλήγουν στους κάδους απορριμμάτων τα ακυρωμένα εισιτήρια, καθώς με τον τρόπο αυτό θα είναι πιο εύκολο να ανακυκλώνονται. Παράλληλα, δεν θα υποχρεώνεται κανείς να προκαταβάλει 6-14 ευρώ, για να τύχει της προσφορά του δωρεάν εισιτηρίου. Αν πάλι κάποιος δεν ενδιαφέρεται γι’ αυτή την «επιβράβευση» και πετάξει το ακυρωμένο του εισιτήριο, το οποίο μαζέψει κάποιος άλλος, δεν αποτελεί ζημιά για τον Οργανισμό, καθώς θα επιβραβεύει τις (όποιες) 10 χρήσεις κι όχι τους επί 10 φορές χρήστες. Το αποτέλεσμα δεν αλλοιώνεται.

Προσωπικά, έτσι θεωρώ ότι το όποιο πρόβλημα της εισιτηριοδιαφυγής, μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά. Κάθε άλλη ενέργεια, δεν θα αποδώσει τα προσδοκώμενα. Ξεχάστε τις όποιες αυξήσεις όσο διαρκεί η περίοδος της ύφεσης, αλλά και τους αυστηρούς ελέγχους με ανάλογες ποινές. Αντιμετωπίζοντας ορθά το επιβατικό κοινό, αυτό θα ανταμείψει τα ΜΜΜ και τον Οργανισμό, κι όχι οι αυξήσεις και η καταστολή.
 
(Το θέμα αυτό αναρτήθηκε την 31/12/2012, 07:00 μμ.)



 
Σας Προτείνουμε
Αν ενδιαφέρεστε για Hyundai
ΤΖΑΒΑΡΑΣ ΑΕ

Έκθεση - Συνεργείο - Φανοποιείο/Βαφείο - Ανταλλακτικά/Αξεσουάρ
2ο χλμ. Τρίπολης-Άργους, 221 00 Τρίπολη
Τηλ.: +302710242858, Fax: +302710241115
E-mail: tzavaras-sa@tri.forthnet.gr, Website: www.tzavaras.com.gr

 

 
Χρήσιμα