IX Auto Logo

Καλώς ήρθατε στο ixauto.gr, το μοναδικό πλήρως ανεξάρτητο και απόλυτα έγκυρο μέσο ενημέρωσης για το αυτοκίνητο.


 
Καλύτερη επιλογή η Autobianchi ως υπομπράντα Fiat


Η ιδέα της δημιουργίας μιας νέας, χαμηλού κόστους μάρκας από τον όμιλο Fiat, ακολουθώντας τους ανταγωνιστές της που, ή έχουν ήδη λανσάρει τέτοια εμπορικά σήματα ή το μεθοδεύουν, μας στέλνει πίσω, στην εποχή των supermini...
Ήμουν πιτσιρικάς όταν κυκλοφορούσαν στους δρόμους τα γνωστά μικρά μίνι, Innocenti και Autobianchi. Τα πρώτα δεν μας τραβούσαν ιδιαίτερα, όχι γιατί ήταν αντιαισθητικά ή κακοφτιαγμένα (πάντα με τα κριτήρια της εποχής τους), αλλά γιατί, απλά, τα άλλα, ήταν μικρές βολίδες, που δεν περνούσαν απαρατήρητα από τα βλέμματά μας. Μιλάμε για την εποχή της δεκαετίας του 1970 και τις αρχές της επόμενης (1980). Φτηνό και γρήγορο. Αυτό θέλαμε! Και τα Autobianchi ήταν αυτό ακριβώς που ζητούσε το νεανικό κοινό, οι μεγαλύτεροι εργένηδες, οι ανεξάρτητες κυρίες. Ήταν το must της εποχής. Σήμερα, σχεδόν 30 χρόνια μετά τη δύση τους, τα φέρνουμε και πάλι μπροστά στο μυαλό μας. Αιτία κι αφορμή, τα λόγια του κ. Sergio Marchionne, διευθύνοντα σύμβουλου του ομίλου Fiat-Chrysler, ο οποίος ομολόγησε ότι ο Ιταλικός όμιλος αυτοκινήτων είναι υπό σκέψη για τη δημιουργία μιας χαμηλού κόστους μάρκας. Κι από εκεί αρχίζουν όλα...
 
Αφού το σκέφτηκε και η VW...
...δεν μπορείς να μην το βάλεις στο τραπέζι του διοικητικού συμβουλίου ως ένα σοβαρό θέμα για το μέλλον της εταιρίας. Από τη στιγμή που οι Γερμανοί βάλθηκαν να κατακτήσουν τον άτυπο τίτλο του μεγαλύτερου σε πωλήσεις κατασκευαστή αυτοκινήτων στον κόσμο μέχρι το 2018, το να σκέφτονται σοβαρά το ενδεχόμενο μιας νέας μάρκας, τα μοντέλα της οποίας θα απευθύνονται σε ευρύτερα λαϊκά στρώματα, τώρα που η κρίση χρέους του ευρώ συμπίεσε σχεδόν όλες τις αγορές της Ευρώπης αισθητά προς τα κάτω, είναι κάτι που πρέπει να το δουν με ιδιαίτερο σκεπτικισμό και οι υπόλοιπες κατασκευάστριες εταιρίες, όσες δεν το έχουν ήδη κάνει πράξη, όπως η Renault.
 
Επέκταση προς τα κάτω, κέρδη προς τα πάνω
Το «πείραμα» της Renault με την Dacia, όχι μόνο της απέδωσε, αλλά τολμώ να πω ότι την σώζει, ειδικά σε αγορές που έχουν υποστεί τεράστιες απώλειες, αλλά συμπιέστηκαν και οι κατηγορίες οχημάτων, με αποτέλεσμα την μετακίνηση των αγοραστών σε χαμηλότερα segments. Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, τον Αύγουστο του 2011 η Dacia ταξινόμησε 91 αυτοκίνητα, έναντι 89 της Renault, για πρώτη φορά στην ιστορία των δύο Γαλλικών σημάτων που συνέβη κάτι τέτοιο, να περάσει σε αγορά της Ευρωζώνης η Dacia την Renault σε πωλήσεις. Βέβαια, το γεγονός ότι η Dacia πουλάει πιο φθηνά αυτοκίνητα σε αγορές που ο σκληρός ανταγωνισμός από τη μια και η οικονομική ανεπάρκεια των αγοραστών από την άλλη, δημιουργούν συμπίεση των τιμών, δεν σημαίνει ότι η κερδοφορία της Γαλλικής υπομπράντας της Renault θα είναι κατ’ ανάγκη μικρή. Το περιθώριο της Dacia είναι κοντά στο 9%, που οριακά συγκρίνεται με το αντίστοιχο των premium κατασκευαστών. Αυτό είναι που δελεάζει τον όμιλο VW, αλλά και τον όμιλο Fiat.


 
Δύο επιλογές με ιστορία
Ο όμιλος Fiat έχει δύο σημαντικές επιλογές. Ή να επαναφέρει το σήμα Innocenti, ή το σήμα Autobianchi. Πρόκειται για δύο μικρές εταιρίες αυτοκινήτων, με τη δική τους ιστορία και τις όποιες περιπέτειες, ως είθισται για τους μικρούς παίχτες της αγοράς. Κατά τη δική μου άποψη, επιλογές που ακούγονται για νέες ονομασίες του τύπου ABC ή 123, είναι το λιγότερο καταδικασμένες. Αν πάρουμε την ήδη γνωστή και πετυχημένη «συνταγή» της Renault, αξιοποίησε ένα σήμα που λίγο πολύ ήταν γνωστό στην αγορά σε αρκετές χώρες, τόσο της Ευρώπης όσο και της Βόρειας Αφρικής, που οι Γαλλικές εταιρίες έχουν παραδοσιακά καλή παρουσία. Ασφαλώς και θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα εντελώς νέο όνομα, αλλά το κόστος που θα επωμιζόταν για να το στηρίξει και να του δώσει κάποια υπόσταση, θα εξανέμιζε το προσδοκώμενο κέρδος και θα παρέτεινε σε μακρύ χρονικό διάστημα την απόσβεση.
 
Ο στρατηγικός συνεργάτης της Renault, η Nissan, πήρε την απόφαση να επιστρέψει σε αναδυόμενες αγορές με την δική της Datsun στα συρτάρια της. Αξιοποιώντας τη γενικότερη συνεργασία της με την Γαλλική εταίρα της, θα καταφέρει να μπει σε δύσκολες αγορές με μοντέλα που θα έχουν αισθητά χαμηλά τον πήχη όσον αφορά το κόστος παραγωγής, με αποτέλεσμα τα προσδοκώμενα κέρδη να είναι αναλογικά μεγαλύτερα, σαφώς πιο πάνω από το περιθώριο του 9% της Dacia. Ο όμιλος VW παρακολουθούσε στενά την εξέλιξη των κινήσεων της Renault-Nissan Alliance, και σκέφτεται ένα έτοιμο και γνωστό σήμα να «ξεθάψει», από το να δημιουργήσει κάτι καινούργιο από το μηδέν. Μία καλή περίπτωση για τον όμιλο VW θα αποτελούσε το σήμα NSU, μία μάρκα που το 1969 είχε περάσει στον Γερμανικό όμιλο.
 
Κι ερχόμαστε στον όμιλο Fiat. Ο κ. Marchionne έχει να διαβεί ένα μονόδρομο με δύο προορισμούς. Ο ένας λέγεται Innocenti και ο άλλος Autobianchi. Το γεγονός ότι η Innocenti «έσβησε» στα χέρια της De Tomaso, με όλο το αρνητικό ιστορικό που ακολούθησε τη μάρκα στη διαδρομή προς τη δύση της, δεν είναι για μένα και τόσο καλό. Αντίθετα, η Autobianchi, είναι μια μάρκα που έγραψε μεγάλα νούμερα πωλήσεων για την εποχή της και την περιορισμένη γκάμα μοντέλων που είχε. Εκτός αυτού, δεν «έσβησε» από δική της «ασθένεια» αλλά από επιλογή του ομίλου Fiat να την απορροφήσει με το σήμα δίπλα στο οποίο την είχε τοποθετήσει, τη Lancia, με τον κομψό τρόπο που το έκανε. Πιστεύω ότι μία επιλογή που θα άκουγε στο όνομα «Autobianchi», θα ήταν πολύ καλύτερα. Θα έβαζε χωρίς κόστος ένα, μικρό έστω αλλά σημαντικό για αρχή, ποσοστό πρόσθετης αξίας στο σήμα, που θα μπορεί να το ενισχύσει ακόμη πιο πολύ, διαχωρίζοντας τα μοντέλα σε βασικές και υπό τύπου premium εκδόσεις. Η επιλογή μου είναι υπέρ της Autobianchi.


 
Ιστορική αναδρομή της Innocenti
Η Innocenti ήταν μία μικρή κι όχι πολύ γνωστή Ιταλική εταιρία που κατασκεύαζε αυτοκίνητα. Παρήγαγε μίνι αυτοκίνητα, συμπεριλαμβανομένου του Mini Cooper και των αδειών που αγοράζονταν απ’ τους δημιουργούς αυτών των μοντέλων. Τα μίνι αυτοκίνητα της μάρκας κατασκευάζονταν από το 1966. Η εταιρία Innocenti περιλάμβανε αμαξώματα της εταιρίας κατασκευής Maserati. Το 1975, το Mini αντικαταστάθηκε από ένα αμάξωμα στο στούντιο του οίκου Bertone. Λίγο μετά, η εταιρία αγοράστηκε από την De Tomaso Modena SpA. Κατά τα επόμενα έτη, ορισμένα στοιχεία για τη συναρμολόγηση των αυτοκινήτων (λόγω τιμής) δόθηκαν από την Ιαπωνική εταιρία Daihatsu, αντί της Αγγλίας. Η παραγωγή αυτοκινήτων συνεχίστηκε μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 1990. Τα μοντέλα που κατασκευάστηκαν ήταν τα Small, Mille και Elba.
 
Το Innocenti Mini είναι ένα αυτοκίνητο που εισήγαγε η Leyland Innocenti το 1974. Το όχημα ήταν μία επανέκδοση του 3-θυρου θρυλικού Mini, με την υπογραφή του Bertone. Ένα 5-θυρο πρωτότυπο αναπτύχθηκε γύρω στο 1980, αλλά ποτέ δεν τέθηκε σε παραγωγή. H Innocenti, υπό την ιδιοκτησία της British Leyland Motor Corporation (BLMC), ανέπτυξε rebodied εκδόσεις του Mini, γνωστά ως Mini 90L και Mini 120L, τα οποία παρουσιάστηκαν στο σαλόνι του Τορίνο το 1974. Το νέο, στιλ Bertone, Mini ξεκίνησε αρχικά σε δύο εκδόσεις, 90L και 120L, η πρώτη με 998 κ.εκ. κινητήρα και 44 ίππους και η δεύτερη με 1.275 κ.εκ., με επιπλέον 20 ίππους. Αργότερα η αναβάθμιση των κινητήρων ανέβασε την απόδοση σε 50 και 66 ίππους αντίστοιχα. Όλοι οι Leyland κινητήρες των Innocenti έλαβαν 4-τάχυτο μηχανικό κιβώτιο.
 
Υπήρχαν ακόμη σχέδια για ένα Mini σχεδιασμένο από τον οίκο Bertone που θα αντικαθιστούσε το αρχικό Βρετανικό Mini, αλλά δεν κατέληξαν πουθενά. Μέσα σε ένα χρόνο από το λανσάρισμα του αυτοκινήτου, η Leyland χρεοκόπησε και τον Μάιο του 1976 η Innocenti πουλήθηκε στην De Tomaso Modena SpA. Η British Leyland διατήρησε ένα 5% του μετοχικού κεφαλαίου. Οι νέοι ιδιοκτήτες μετονόμασαν την εταιρία σε Nuova Innocenti (Νέα Innocenti) και συνέχισαν να παράγουν το αυτοκίνητο χωρίς καμία πραγματική αλλαγή. Το Mini της Innocenti ήταν γενικά πολύ καλά εξοπλισμένο και είχε ένα καλύτερο φινίρισμα από τον Βρετανό «αδελφό» του, που οδήγησε σε αύξηση των πωλήσεων και καλύτερη φήμη σε πολλές αγορές της ηπειρωτικής Ευρώπης (εκτός από την Ιταλία), όπως η Γαλλία.
 
Στο σαλόνι αυτοκινήτου του Τορίνο το 1976 το σπορτίβικο Innocenti Mini de Tomaso παρουσιάστηκε για πρώτη φορά και στις αρχές του 1977 τέθηκε σε μαζική παραγωγή. Χαρακτηρίστηκε από τους πλαστικούς προφυλακτήρες που αγκάλιαζαν το αμάξωμα, αντικαθιστώντας αυτούς από χρώμιο που χρησιμοποιούνταν στα μοντέλα 90/120. Υπήρχαν επίσης αναπόσπαστοι προβολείς ομίχλης, εμπρός σπόιλερ και φτεράκια για να φιλοξενήσει τις ζάντες ελαφρού κράματος που ολοκλήρωναν την σπορ εμφάνιση. Η ισχύς του ήταν 72 ίπποι, αλλά το 1978 αναβαθμίστηκε σε 75 ίππους.
 
Το Innocenti de Tomaso έκανε εμπορική καριέρα και πέρα απ’ τον Ατλαντικό, καθώς εισήχθη στον Καναδά από την εταιρία Incacars Inc. το 1984, αλλά οι πωλήσεις μειώθηκαν σημαντικά με ανησυχίες για την αξιοπιστία. Από 2.000 αυτοκίνητα το 1ο έτος, μόνο 196 πουλήθηκαν το 1ο 6μηνο του 1986. Το Elba, μία έκδοση βάγκον που βασιζόταν στο φημισμένο τότε μοντέλο της Fiat, το Uno, κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1986 και σε όλη τη διάρκεια της παρουσίας του μοντέλου στην αγορά, μέχρι το 1996, λανσαρίστηκαν 3 εκδόσεις κινητήρων, ένας στα 1.4 λίτρα με 68 ίππους, ένας στα 1.6 λίτρα με 76 ίππους κι ένας πετρελαίου 1.7 λίτρων με 58 ίππους.


 
Autobianchi A112, ένας λιλιπούτιος θρύλος
Το A112 ήταν ένα supermini-θρύλος την Ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας Autobianchi. Αναπτύχθηκε με τη βοήθεια της Lancia και χρησιμοποιώντας τα μηχανικά μέρη του Fiat 127. Λανσαρίστηκε το 1969, ως αντικαταστάτης του Bianchina, και παρήχθη μέχρι το 1985, όταν έδωσε τη θέση του στο πιο σύγχρονο Lancia Y10. Πάνω από 1.200.000 μονάδες παρήχθησαν στο εργοστάσιο της Autobianchi στο Μιλάνο. Το A112 ήταν διαθέσιμα μόνο με 3-θυρο αμάξωμα. Είχε δύο κινητήρες OHV με 903 και 965 κ.εκ., αποδίδοντας 42 ίππους στη έκδοση Junior και 48 ίππους στην έκδοση Elite. Αυτή η έκδοση χαρακτηρίστηκε από ανώτερη ποιότητα φινιρίσματος και εξοπλισμού, καθώς κι από ένα 5-άρι μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων, αργότερα.
 
Η πιο ενδιαφέρουσα ήταν η έκδοση A112 Abarth, που λανσαρίστηκε το 1971. Εξελίχθηκε από το αγωνιστικό τμήμα του ομίλου Fiat, αρχικά με κινητήρα 965 κ.εκ., σε συνδυασμό με έναν εκκεντροφόρο επικεφαλής κι ένα διπλό καρμπυρατέρ. Το 1975 η χωρητικότητα του κινητήρα αυξήθηκε στα 1.050 κ.εκ., ενώ η ισχύς ανέβηκε από 58 σε 70 ίππους στις 6.600 σ.α.λ., για ένα βάρος μόλις 700 κιλά. Το μοντέλο του 1975 ήταν επίσης το πρώτο A112 να χρησιμοποίησε ένα 5-τάχυτο μηχανικό κιβώτιο. Αυτές οι αλλαγές μετέτρεψαν το A112 σε ένα «νευρικό» αυτοκίνητο, που θαυμάστηκε πολύ από τους νέους, λάτρεις των επιδόσεων. Το αυτοκίνητο έλαβε μέρος σε διάφορους αγώνες ράλι σε όλη την Ευρώπη κι ακόμη σε ένα Trophy (ενιαίο).


 
Ιστορική αναδρομή της Autobianchi
Η εταιρία θεωρείται διάδοχος της γνωστής στο παρελθόν εταιρίας κατασκευής μηχανών Bianchi, που ιδρύθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα. Στη μεταπολεμική περίοδο, με σκοπό την παραγωγή επιβατικών αυτοκινήτων, εκεί χτίστηκε ένα νέο εργοστάσιο στην πόλη της Deziro, σε ένα προάστιο του Μιλάνου, βάσει του οποίου μια νέα εταιρία, η Autobianchi, με μετοχικό κεφάλαιο 3.000.000 Ιταλικές λίρες διαμορφώθηκε στις 11 Ιανουαρίου του 1955. Ήταν μετοχική ιδιοκτησία της εταιρίας Bianchi, της Ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας Fiat και της εταιρίας ελαστικών Pirelli. Σε κάθε συμμέτοχο ανήκε το 1/3 της Autobianchi.
 
Η αρχή της δραστηριότητας της Autobianchi αναφέρεται στο 1957, όταν η εταιρία ανακοίνωσε για πρώτη φορά για το μίνι αυτοκίνητο Bianchina, τη μαζική παραγωγή του οποίου ξεκίνησε το 1958. Το γεγονός αυτό οδήγησε σε οικονομικές επιπλοκές, και η εταιρία Bianchi αναγκάστηκε να παραχωρήσει το μερίδιό της στους άλλους δύο συμμετέχοντες. Η μινιατούρα Bianchina έφερε στην νέα εταιρία επιτυχία, αν κι από τεχνική άποψη, ήταν παρόμοιο με το δημοφιλές Fiat 500. Κατά τη διάρκεια του 1ου χρόνου παρήγαγαν 11.000 αυτοκίνητα. Μέχρι και 6 χρόνια μετά η παραγωγή ήταν μόνο το Bianchina και οι παραλλαγές του, αλλά η ζήτηση για τέτοιου είδους μίνι αυτοκίνητα στα μέσα της δεκαετίας του 1960 άρχισε να κατρακυλά.
 
Στο τέλος του 1964 εμφανίστηκε το Primula με κίνηση στους εμπρός τροχούς, ένα αυτοκίνητο υψηλότερης τάξης με έναν εγκάρσιο κινητήρα. Ένα χρόνο αργότερα προστέθηκε ένα κουπέ. Διάφορες τροποποιήσεις στο Primula έχουν παραχθεί μέχρι το 1970. Η πλήρης ένταξη της Autobianchi στην Fiat έλαβε χώρα το 1967 κι όλα τα επόμενα προϊόντα της είχαν τεχνικά στενή σχέση με διαφορετικά αυτοκίνητα του νέου της μοναδικού ιδιοκτήτη. Το sedan A-111, με κίνηση στους εμπρός τροχούς, εμφανίστηκε το 1969. Το πιο διάσημο μοντέλο, το Α112, τέθηκε σε παραγωγή λίγους μήνες αργότερα και ήταν τεχνικά ίδιο με το Fiat 127. Εξοπλιζόταν με κινητήρες 903 και 1.050 κ.εκ. και κατασκευάστηκε για 15 χρόνια.

Εν τω μεταξύ, η εταιρία Lancia έχει εισέλθει στην μάρκα Fiat, και το 1975 αποφασίστηκε να συνδεθεί (η Lancia) με την Autobianchi. Το νέο Autobianchi Υ10, ένα συμπαγές 3-θυρο όχημα με κίνηση στους εμπρός τροχούς, κατασκευαζόταν με κινητήρες 999, 1.108, 1.297 και 1.301 κ.εκ. και με απόδοση 45-78 ίππους. Είχε δύο εκδόσεις μετάδοσης, με μπροστινή κίνηση και 4-κίνηση, και παρουσιάστηκε στο διεθνές σαλόνι αυτοκινήτου της Γενεύης το 1985. Τα τελευταία χρόνια της ιστορίας του μοντέλου, προσφερόταν και με τα δύο εμπορικά σήματα, Autobianchi και Lancia. Το όνομα Autobianchi εξαφανίστηκε μετά την αντικατάσταση του αυτοκινήτου με ένα πιο σύγχρονο Lancia Υ το 1996, πράγμα που αντιστοιχεί σε βελτίωση των επιδόσεων του μοντέλου Υ10, με μια πιο πρωτότυπη μορφή του αμαξώματος. Από τότε και μετά, η Autobianchi πέρασε στην ιστορία. Λέτε να επανέλθει; Ίδωμεν!
 
(Το θέμα αυτό αναρτήθηκε την 05/02/2013, 01:28 πμ.)
 
Δημήτρης Σπυράκης
Ανεξάρτητος Αναλυτής της Αυτοκινητοβιομηχανίας
dimspy@ixauto.gr


Autobianchi A112 (1984)
Autobianchi A112 (1984)
Autobianchi Stellina (1963)
Autobianchi Stellina (1963)
Innocenti Mini de Tomaso
Innocenti Mini de Tomaso
Autobianchi A112 Abarth
Autobianchi A112 Abarth
Autobianchi Bianchina 500
Autobianchi Bianchina 500
Autobianchi Primula (1965)
Autobianchi Primula (1965)
Autobianchi A111
Autobianchi A111
Autobianchi Y10 (1985-1989)
Autobianchi Y10 (1985-1989)
Lancia Y10
Lancia Y10
Innocenti Mini Cooper 1300
Innocenti Mini Cooper 1300
Innocenti 990
Innocenti 990
Innocenti Elba
Innocenti Elba
Autobianchi Logo
Autobianchi Logo
Innocenti Logo
Innocenti Logo

 
Σας Προτείνουμε
Αν ενδιαφέρεστε για Smart
BENZ AUTO SERVICE

Συνεργείο - Ανταλλακτικά/Αξεσουάρ
Καλλιφρονά 36, 173 41 Αγ. Δημήτριος Αττικής
Τηλ. & Fax: +302109701618, E-mail: autoservice@yahoo.com

 

 
Χρήσιμα