IX Auto Logo

Καλώς ήρθατε στο ixauto.gr, το μοναδικό πλήρως ανεξάρτητο και απόλυτα έγκυρο μέσο ενημέρωσης για το αυτοκίνητο.


 
Όταν η αυτοκινητοβιομηχανία συναντά τη σύγχρονη τέχνη

 

Στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης MoMA (Museum of Modern Art) εκτέθηκε ένα κάθισμα που σχεδίασε ο Ολλανδός καλλιτέχνης Joris Laarman, αλλά δημιούργησε με τη βοήθεια του μηχανικού αυτοκινήτων Dr. Lothar Harzheim, από το Κέντρο Μηχανολογίας της GM Europe, στο Rüsselsheim. Το έκθεμα ήταν τμήμα μιας ειδικής έκθεσης του ΜοΜΑ, με την ονομασία «Design and the Elastic Mind» (24 Φεβρουαρίου με 12 Μαΐου 2008).

Για να υπογραμμίσουν τη στενή σχέση μεταξύ τέχνης, τεχνολογίας και φύσης, οι οργανωτές της έκθεσης παρουσίασαν το κάθισμα από βιονικά οστά δίπλα σε ένα σύστημα έδρασης (βάσεις) κινητήρα του Opel Vectra. Και τα 2 εκθέματα κατασκευάστηκαν με βάση βιολογικές αρχές. Οι βάσεις του κινητήρα και η προηγμένη καρέκλα κατασκευάστηκαν χρησιμοποιώντας μία ειδική διαδικασία προσομοίωσης σε υπολογιστή, την οποία εξέλιξε το 1994 η ομάδα του Dr. Lothar Harzheim για τη δημιουργία αυτοκινήτων μαρκών της GME, όπως Opel/Vauxhall και Saab στο Russelsheim.

Η βιονική είναι κλάδος της επιστήμης που αναλύει συστηματικά τους κανόνες σχεδίασης και ανάπτυξης στη φύση και του τρόπου με τον οποίο μπορούν να εφαρμοστούν σε νέες τεχνολογικές εξελίξεις. Οι φυσικές δομές είναι εξαιρετικά ανθεκτικές και αξιόπιστες με ελάχιστη χρήση υλικών. Η βιομηχανία αυτοκινήτου χρησιμοποιεί τη βιονική για να μπορούν να γίνονται τα εξαρτήματα ισχυρά, ανθεκτικά και ελαφριά, επομένως πιο αποδοτικά ενεργειακά, χωρίς να υπονομεύεται η ασφάλεια. Ο Laarman διαπίστωσε ότι είχε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει αυτό το εργαλείο για να δημιουργεί κομψές φόρμες χωρίς να υπονομεύεται η λειτουργικότητα.

«Η φύση είναι άριστο πρότυπο για εμάς» εξηγεί ο ειδικός της Βιονικής Dr. Lothar Harzheim. «Με τη βοήθεια ενός προγράμματος υπολογιστή που μπορεί να προσομοιώνει βιολογικούς κανόνες ανάπτυξης, εμείς στη GME μπορούμε να βελτιστοποιούμε τα εξαρτήματα των οχημάτων όπως ακριβώς ένα δέντρο συμπληρώνει περιοχές που υποβάλλονται σε εξαιρετική καταπόνηση με πρόσθετο φλοιό ή όπως τα κόκαλα είναι πιο λεπτά στα σημεία με χαμηλά φορτία. Ένας καλλιτέχνης μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτό το εργαλείο για να δημιουργήσει κομψά σχήματα που επίσης προσφέρουν την καλύτερη δυνατή λειτουργικότητα».

Στο project του Laarman, η επιφάνεια του καθίσματος και το μέγεθος της πλάτης, το ύψος και η θέση ήταν προκαθορισμένα, όπως και η περιοχή επαφής των μηρών. Λαμβάνοντας υπόψη εννέα συνθήκες φορτίου, οι σχεδιαστές της GME υπολόγισαν τη βέλτιστη δομή του σκελετού της καρέκλας στον υπολογιστή. Στο Joris Laarman Studio στο Rotterdam κατασκευάστηκε η καρέκλα από μονοκόμματο μπλοκ από χυτό αλουμίνιο. Οι μηχανικοί από το Rüsselsheim σχεδίασαν ένα ειδικό πρόγραμμα προσομοίωσης σε υπολογιστή, για να εφαρμόσουν τους κανόνες φυσικής ανάπτυξης στη μηχανολογία εξαρτημάτων.

«Το λογισμικό προσομοιώνει μία διαδικασία φυσικής ανάπτυξης. Πρόσθετο υλικό τοποθετείται εκεί όπου τα κλαδιά των δέντρων, τα κέρατα του ελαφιού, τα νύχια των ζώων ή τα κόκαλα, πρέπει να είναι ιδιαίτερα ανθεκτικά και μειώνεται στα σημεία που δεν εκτίθενται σε υψηλή καταπόνηση» εξηγεί ο Dr. Lothar Harzheim. Οι μηχανικοί εξέλιξης της GME χρησιμοποίησαν τη μέθοδο βελτιστοποίησης με τη βοήθεια υπολογιστή για να προσομοιώσουν τον τρόπο με τον οποίο η επιφάνεια ενός εξαρτήματος μπορεί να αυξηθεί σύμφωνα με τους κανόνες βιολογικής ανάπτυξης. Χρησιμοποίησαν μία δεύτερη μέθοδο, που ονομάζεται Soft Kill Option για να αφαιρέσουν υλικό από το εσωτερικό και να δημιουργήσουν μία πραγματικά ελαφριά δομή. Το σημείο εκκίνησης για την προσομοιωμένη βιολογική ανάπτυξη είναι ένας συμβατικός υπολογισμός καταπόνησης, με τη μέθοδο των πεπερασμένων στοιχείων.

Το αποτέλεσμα του υπολογισμού χρησιμοποιείται στην προσομοίωση ανάπτυξης, που καθορίζει πώς μία σχεδίαση πρέπει να τροποποιείται με τη βοήθεια τον κανόνα βιολογικής ανάπτυξης. Με βάση αυτή την τροποποιημένη σχεδίαση, οι ειδικοί του αυτοκινήτου αξιολογούν και πάλι την κατανομή καταπόνησης πριν ξεκινήσουν τον επόμενο κύκλο βελτίωσης. Αυτό επαναλαμβάνεται μέχρις ότου επιτευχθεί άριστη κατανομή για τα επίπεδα καταπόνησης. Τα πλεονεκτήματα της βιονικής είναι σαφή. Χρησιμοποιώντας το ίδιο υλικό, ένα σύστημα έδρασης κινητήρα Opel βελτιστοποιημένο με τη μέθοδο SKO, είναι κατά 25% ελαφρύτερο και επιπλέον 60% πιο ανθεκτικό, από ένα συμβατικό.




 
Σας Προτείνουμε
Στον Νομό ΑΤΤΙΚΗΣ
ΥΓΡΑΕΡΙΟΚΙΝΗΣΗ BARKAS

Τοποθετήσεις Συστημάτων Υγραερίου
Πρωτοπαπαδάκη 62, 111 41 Γαλάτσι, Τηλ.: +302114110752

 
Χρήσιμα