IX Auto Logo

Καλώς ήρθατε στο ixauto.gr, το μοναδικό πλήρως ανεξάρτητο και απόλυτα έγκυρο μέσο ενημέρωσης για το αυτοκίνητο.


 
Mitsubishi Lancer Evolution: Με αλλαγμένο «Roadbook»
Μία νέα εποχή για το Lancer στην κορυφαία 4κίνητη τούρμπο έκδοσή του αρχίζει. Με ουσιαστικές αλλαγές και νέο προσανατολισμό. Δηλαδή, μ’ ένα αλλαγμένο «roadbook» στο κάθισμα του συνοδηγού.
Του Δημήτρη Σπυράκη
Έχοντας περάσει χρόνια πίσω από το τιμόνι των Lancer Evo, με αρκετές «προτάσεις» από φίλους και γνωστούς, που συχνά ήταν μάλιστα και ακραίες, τώρα, πίσω από το τιμόνι αυτού του Lancer Evo, από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα, αισθάνομαι ότι κάποιος μου πήρε τις «σημειώσεις» από το ντουλαπάκι του συνοδηγού. Ίσως να με ξενίζει το γεγονός ότι ξεκίνησα τη δοκιμή αυτού του μοντέλου από την έκδοση με το ημιαυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων με διπλό συμπλέκτη, ίσως και το γεγονός ότι το σετάρισμα του αυτοκινήτου είναι διαφορετικό, πιο φιλικό στον οδηγό, πιο άνετο και ασφαλές. Τα κρατάω όλα αυτά κάπου στην άκρη του μυαλού μου και συνεχίζω την οδήγηση, χωρίς όμως να σταματήσω να ψάχνω το «roadbook». Παράξενο! Ποιος να το έχει πάρει άραγε;
Εξελιγμένο αμάξωμα με γνώμονα την ασφάλεια
Στο πλαίσιο της εξέλιξης της νέας οικογένειας Lancer, το Lancer Evolution χρησιμοποιεί το Lancer Sports Sedan σαν σημείο εκκίνησης και βελτιώνεται σημαντικά συγκριτικά με τους προκατόχους του. Το νέο αμάξωμα του Lancer Evolution χρησιμοποιεί μετατρόχιο φαρδύτερο κατά 30 χλστ. από του Lancer Evolution IX MR, για μεγαλύτερη ευστάθεια και μεταξόνιο αυξημένο κατά 25 χλστ. Ωστόσο, καθώς οι πρόβολοι παραμένουν κατά το δυνατόν πιο κοντοί, το συνολικό μήκος του Lancer Evolution είναι σχεδόν το ίδιο με του προκατόχου του. Επιπλέον, ο κινητήρας έχει κατέβει χαμηλότερα, χαμηλώνοντας έτσι και το κέντρο βάρους και βελτιώνοντας τις δυναμικές επιδόσεις. Για τη βελτίωση της αναλογίας βάρους εμπρός/πίσω, η μπαταρία έχει μεταφερθεί στο πορτμπαγκάζ. Συγκριτικά με το Lancer Evolution IX MR, τα μοντέλα Twin Clutch SST επιτυγχάνουν μία βελτίωση 2% και τα μοντέλα με 5άρι μηχανικό κιβώτιο αντίστοιχα 3% στην κατανομή βάρους εμπρός/πίσω.
Τα μέτρα μείωσης του βάρους περιλαμβάνουν τη χρήση αλουμινένιων πάνελ στο καπό, τα εμπρός φτερά και την οροφή, όπως στο προηγούμενο μοντέλο. Στο Lancer Evolution, οι εμπρός και πίσω προφυλακτήρες χρησιμοποιούν επίσης αλουμίνιο για πιο αποτελεσματική απόσβεση ενέργειας κρούσης. Η μείωση που σημειώνεται στο βάρος και τη ροπή αδρανείας συμβάλλει στις καλύτερες δυναμικές επιδόσεις. Ένα σπορ αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων απαιτεί πιο άκαμπτο αμάξωμα για μεγαλύτερες πλευρικές επιταχύνσεις στις στροφές, καλύτερο έλεγχο και άλλες παραμέτρους δυναμικών επιδόσεων, καθώς και για αύξηση της ποιότητας και άνεσης των επιβατών, βελτιώνοντας την οδηγική άνεση και μειώνοντας τους θορύβους και κραδασμούς.
Το αμάξωμα του Lancer Evolution παρέχει αυξημένη ακαμψία μετά την ενίσχυση των διαφόρων τμημάτων του, χάρη στη μέγιστη αξιοποίηση της ανάλυσης CAE (Computer Aided Engineering) και τις διεξοδικές δοκιμές πρωτοτύπων. Η βασική δομή του αμαξώματος επιτυγχάνει αύξηση της αντοχής στη στρέψη και την κάμψη κατά 39% και 64% αντίστοιχα σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο. Για να επιτύχει αυτό το αποτέλεσμα, το Lancer Evolution έχει βελτιώσει την ακαμψία του. Η χρήση ενισχύσεων στην οροφή και στο πλάι έχει βελτιώσει την ευστάθεια, την οδηγική άνεση και τα επίπεδα θορύβων και κραδασμών. Η χρήση κάτω ενισχύσεων προσφέρει καλύτερη απόκριση στο τιμόνι και συμπεριφορά στις στροφές, βελτιώνοντας παράλληλα την οδηγική άνεση και μειώνοντας τους δυσάρεστους κραδασμούς.
Η τοποθέτηση ειδικά σχεδιασμένης εμπρός μπάρας θόλων αυξάνει την ακαμψία του εμπρός τμήματος και βελτιώνει περαιτέρω την ευστάθεια. Η δομή των πίσω θόλων και βάσεων αυξάνει την ακαμψία της έδρασης της ανάρτησης στο πλαίσιο, ώστε πέρα από την οδηγική άνεση λόγω έλλειψης κραδασμών, να αυξάνεται και η σταθερότητα. Συνδέοντας μια ενίσχυση σχήματος V στην πλάτη των πίσω καθισμάτων, στη πάνω πίσω εγκάρσια δοκό, αυξάνεται η στρεπτική ακαμψία της καμπίνας κατά 30% για βελτιωμένη σταθερότητα και άνεση.
Το Lancer Evolution φέρει 50 επιπλέον ηλεκτροπόντες συγκόλλησης αριστερά και δεξιά από τα ανοίγματα των θυρών σε σχέση με το Lancer Sports Sedan, αυξάνοντας την ακαμψία για βελτιωμένη ευστάθεια και οδηγική άνεση. Στην αυξημένη ακαμψία λόγω της λήψης αυτών των μέτρων, προστίθεται η στρατηγική τοποθέτηση σε όλο το αμάξωμα των πιο σύγχρονων ελαφρών ηχοαπορροφητικών και αντικραδασμικών υλικών, μεταξύ των οποίων πλήρωση αφρού στις κολώνες. Η απόσβεση θορύβων και κραδασμών που επιτυγχάνεται ωφελεί μία νέα γενιά sedan υψηλών επιδόσεων, ενώ η αύξηση βάρους περιορίζεται στο ελάχιστο.
Αξιοπιστία στις συγκρούσεις
Το Lancer Evolution χρησιμοποιεί το αμάξωμα RISE (Reinforced Impact Safety Evolution) της Mitsubishi, το οποίο έχει εξελιχθεί περαιτέρω με τη χρήση νέων δομών και εξοπλισμού για μεγαλύτερη ασφάλεια σε συγκρούσεις πολλαπλών κατευθύνσεων. Τα οκταγωνικής διατομής εμπρός πλαϊνά στοιχεία και η δομή 3 διαδρομών απόσβεσης διαχέει αποτελεσματικά την ενέργεια που εκλύεται σε μία μετωπική σύγκρουση για ελαχιστοποίηση της παραμόρφωσης της καμπίνας και προστασία των επιβατών. Η χρήση πλαϊνών δοκών με στοιχεία παραμόρφωσης ελαχιστοποιεί τη ζημιά σε περίπτωση μετωπικής σύγκρουσης με χαμηλές ταχύτητες. Η αποσπώμενη εγκάρσια δομή πλαισίου ελαχιστοποιεί την παραμόρφωση της καμπίνας σε μια πλαγιομετωπική σύγκρουση υψηλών ταχυτήτων και προστατεύει τους επιβάτες. Ένας μηχανισμός αποτρέπει την μετατόπιση του πεντάλ φρένου σε μία σύγκρουση με υψηλές ταχύτητες για να προστατεύσει τα πόδια του οδηγού.
Ο οδηγός και ο συνοδηγός έχουν αερόσακους 2 σταδίων, των οποίων η πίεση διόγκωσης ελέγχεται για να εναρμονίζεται με τη σφοδρότητα της σύγκρουσης. Η ενεργοποίηση των αερόσακων ελέγχεται από αισθητήρες σύγκρουσης και επιτάχυνσης, τοποθετημένους γύρω από το αμάξωμα, οι οποίοι προσδιορίζουν τη σφοδρότητα της σύγκρουσης. Ο αερόσακος γονάτου του οδηγού ενεργοποιείται στο αρχικό στάδιο μιας σύγκρουσης για την προστασία των κάτω άκρων του, ενώ περιορίζοντας την κίνηση του κάτω μέρους του σώματος αυξάνεται η αποτελεσματικότητα των προεντατήρων ζωνών ασφαλείας και του αερόσακου.
Οι πολυζωνικές ενισχύσεις ελαχιστοποιούν την παραμόρφωση της καμπίνας σε μία πλευρική σύγκρουση. Η χρήση του ατσαλιού υψηλής αντοχής 590 MPa στις ενισχύσεις των εμπρός και κεντρικών κολόνων και στις εγκάρσιες δοκούς του πατώματος, σε συνδυασμό με τη χρήση ατσαλιού εξαιρετικά υψηλής αντοχής 980 MPa στα μαρσπιέ δημιουργεί μία πολύ άκαμπτη και ισχυρή δομή καμπίνας. Πλευρικοί αερόσακοι και τύπου κουρτίνας παρέχουν προστασία σε μία πλευρική σύγκρουση. Στο καπό χρησιμοποιείται τώρα μια αυλακωτή δομή αντί της συμβατικής με διαμήκεις ενισχύσεις, προσφέροντας αποτελεσματικότερη απόσβεση της ενέργειας κρούσης και καλύτερη προστασία των πεζών από τραυματισμό στο κεφάλι.
Ο αεραγωγός στο καπό, ένα χαρακτηριστικό των γενεών Lancer Evolution, έχει βελτιστοποιημένο σχήμα και άνοιγμα, για να επιτύχει την επιθυμητή προστασία των πεζών αλλά και την απαιτούμενη ψύξη του κινητήρα και αεροδυναμική. Επαρκής χώρος υποχώρησης παρέχεται μεταξύ του καπό και του κινητήρα. Χώροι υποχώρησης και απορρόφησης φορτιών έχουν προβλεφθεί και στο εμπρός τμήμα και στα φτερά. Μία ενδιαφέρουσα επιλογή είναι ασφαλώς το νέο ηχοσύστημα κορυφαίας ποιότητας που έχει σχεδιαστεί ειδικά για το Lancer από την Rockford Corporation και διατίθεται με το όνομα Rockford Fosgate, παράλληλα με μία πιο παραδοσιακή μονάδα.
Εσωτερικό με χαρακτήρα
Ευτυχώς εδώ «σώζεται» η κατάσταση. Τα Recaro καθίσματα με έντονες αγωνιστικές καταβολές και το τιμόνι που χαρακτηρίζεται για την αμεσότητά του και την απόλυτη ανάγνωση του δρόμου, χάρη βέβαια και στο τεχνολογικά καλούδια που δεν στερείται το αυτοκίνητο, σε συνάρτηση με το λιτό μεν ταμπλό αλλά και τον πλήρη ηλεκτρονικό πίνακα ενδείξεων λειτουργίας και ελέγχου όλως αυτών των βοηθητικών συστημάτων, σε κάνουν να μην παραγνωρίζεις το γεγονός ότι βρίσκεσαι μέσα σ’ ένα πραγματικά σπορ και γρήγορο αυτοκίνητο. Ο έλεγχος ολόγυρά σου είναι επαρκής και η μόνη παραφωνία στην άπλετη ορατότητά σου έρχεται από το πίσω μέρος, με την τεράστια αεροτομή, επιτακτική ανάγκη για την κορυφαία ευστάθεια του αμαξώματος, κυρίως στις υψηλές ταχύτητες. Κατά τ’ άλλα, το εσωτερικό και κυρίως το υπόλοιπο ταμπλό παραπέμπει στα γνωστά «μικρότερα» Lancer της νέας γενιάς του μοντέλου. Οι χώροι είναι επαρκείς για την κατηγορία του, επιβατών και αποσκευών, αν και το subwoofer και η μπαταρία που «μετακόμισε» πίσω, περιορίζουν κάπως τα πράγματα.
Νέος κινητήρας με νέα κιβώτια ταχυτήτων
Ο θρυλικός, δίλιτρος, 4-κύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας της Mitsubishi, 4G63, χάρισε την ισχύ του σε διαδοχικές γενιές του Lancer Evolution μέχρι το IX. Καθώς αυτό το κεφάλαιο κλείνει, ο νέος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας 4B11 DOHC MIVEC παραλαμβάνει τη σκυτάλη, παρέχοντας ισχύ στο νέο Lancer Evolution. Κατά την εξέλιξη αυτού του κινητήρα, οι προσπάθειες επικεντρώθηκαν στην υψηλή απόδοση της ισχύος με χαμηλή κατανάλωση και εκπομπές ρύπων, ο οποίος όμως, πρωτίστως, θα ήταν άκρως ανταγωνιστικός στην αρένα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Μέλος της οικογένειας του Παγκόσμιου Κινητήρα (World Engine) που αποτελεί προϊόν συνεργασίας με την Chrysler και τη Hyundai Motor Company (κάθε εταίρος εξελίσσει τις δικές τις εκδόσεις, όπως αυτή εδώ), ο κινητήρας παράγει περισσότερη ροπή και έχει καλύτερη απόκριση από τον προκάτοχό του 4G63.
Ο υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας 4B11 DOHC MIVEC υπερέχει του προκατόχου του, 4G63, με σημαντική βελτίωση στην απόκριση. Συγκριτικά με τον 4G63 που αντικαθιστά, η νέα κινητήρια μονάδα παράγει περισσότερη ροπή, ενώ είναι ρυθμισμένη για να παράγει αυξημένη ροπή στις χαμηλότερες στροφές. Σε συνδυασμό με την καλύτερη κλιμάκωση σχέσεων, προσφέρει στο αυτοκίνητο υποδειγματικές επιδόσεις. Το κυριότερο χαρακτηριστικό του νέου κινητήρα είναι ότι χρησιμοποιεί ένα μπλοκ κυλίνδρων από χυτό αλουμίνιο. Αυτό επιτυγχάνει μείωση βάρους περίπου 12 κιλά σε σχέση με ένα παρόμοιο κινητήρα με μπλοκ από χυτοσίδηρο. Μία ακόμα διαφορά είναι στη διάταξη των αυλών εισαγωγής και εξαγωγής. Ο κινητήρας 4B11 χρησιμοποιεί τώρα αυλούς εισαγωγής με κατεύθυνση προς τα εμπρός και αυλούς εξαγωγής με κατεύθυνση προς τα πίσω. Με αυτή την αλλαγή, ο σωλήνας εξαγωγής δε χρειάζεται να περνά κάτω από τον κινητήρα, έτσι ο κινητήρας μπορεί να χαμηλώσει κατά 10 χλστ., επιτρέποντας ένα χαμηλότερο κέντρο βάρους.
Η Mitsubishi δημιούργησε το Twin Clutch SST για να συνδυάσει την οικονομία και την απόλαυση ενός μηχανικού κιβωτίου με τις ανέσεις του αυτόματου κιβωτίου. Με το συμβατικό μηχανικό κιβώτιο, η ταχύτητα της διαδικασίας αλλαγής εξαρτάται από την ικανότητα και την τεχνική κάθε οδηγού. Επειδή η αλλαγή γίνεται αυτόματα, το Twin Clutch SST δεν απαιτεί καμία λειτουργία του συμπλέκτη ή αλλαγή από την πλευρά του οδηγού και επομένως ο χρόνος και η ταχύτητα της διαδικασίας αυτής δεν εξαρτάται από τον εκάστοτε οδηγό. Αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός μπορεί να συγκεντρώνεται στον τιμόνι για μία ασφαλέστερη και πιο ακριβή λειτουργία του αυτοκινήτου. Όπως έχει προαναφερθεί, το Twin Clutch SST προσφέρει ανώτερη απόδοση μετάδοσης, με μικρή απώλεια κινητήριας ισχύος, όπως φαίνεται στις εν κινήσει επιταχύνσεις, δηλαδή εκεί που πραγματικά μετράει (βλέπε τον σχετικό πίνακα).
Κατά την εξέλιξη του Twin Clutch SST για το Lancer Evolution, κύριες προτεραιότητες ήταν το βάρος και οι συμπαγείς διαστάσεις. Όπως υποδηλώνει το όνομά του, το Twin Clutch SST χρησιμοποιεί δύο συμπλέκτες, για μία άνετη, ομαλή και χωρίς καθυστέρηση διαδικασία αλλαγών ταχυτήτων. Βασικά είναι σαν μία διάταξη 2 3-τάχυτων μηχανικών κιβωτίων. Με τον υψηλής απόδοσης υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα του, το Lancer Evolution παράγει πλούσια ροπή 366 Nm κάτι που σημαίνει ότι το κιβώτιο θα έπρεπε να αντέχει τα αντίστοιχα φορτία. Αυτό αντιμετωπίστηκε με τη χρήση 2 υγρών πολύδισκων συμπλεκτών της ίδιας διαμέτρου και σε παράλληλη διάταξη (παγκόσμια πρωτιά). Λειτουργικά, το Twin Clutch SST μπορεί να χρησιμοποιείται είτε σαν σειριακό μηχανικό κιβώτιο ή σαν πλήρως αυτόματο.
Στο Μηχανικό πρόγραμμα (Manual), ο οδηγός μπορεί να χρησιμοποιεί είτε τους μοχλούς στην κολόνα του τιμονιού ή τον επιλογέα. Οι ταχύτητες ανεβαίνουν με το δεξιό μοχλό και κατεβαίνουν με τον αριστερό. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει να αλλάζει τις ταχύτητες μηχανικά χρησιμοποιώντας τους μοχλούς, ακόμα και όταν το Twin Clutch SST βρίσκεται στο αυτόματο πρόγραμμα (automatic). Το σύστημα χρησιμοποιεί έναν ηχητικό σήμα και δεν εκτελεί την αλλαγή για να προστατεύσει το κιβώτιο αν ο οδηγός προσπαθήσει να κατεβάσει ταχύτητα με τον κινητήρα σε πολύ υψηλές στροφές.
Στο Automatic, με την τοποθέτηση του επιλογέα στη θέση «D» ενεργοποιείται το Auto-shift, που αντιστοιχεί στη θέση «D» ενός αυτόματου κιβωτίου. Παράλληλα, ένας διακόπτης που βρίσκεται στη βάση του επιλογέα επιτρέπει στον οδηγό να επιλέγει μεταξύ των προγραμμάτων Normal, Sport και Super Sport. Το Normal είναι ιδανικό για την καθημερινή οδήγηση, με χαρτογράφηση αλλαγών που μειώνει τα τινάγματα και επιτυγχάνει ομαλή και άνετη επιτάχυνση, όπως ένα αυτόματο κιβώτιο με μετατροπέα ροπής. Στο Sport, η χαρτογράφηση προσφέρει υψηλότερα σημεία αλλαγής και αλλάζει ταχύτερα. Αυτό σημαίνει ότι το κιβώτιο κατεβάζει ταχύτητα πιο ζωηρά από ότι στο πρόγραμμα Normal για υποβοήθηση της πέδησης σε δρόμους με απότομες στροφές ή σε κατηφόρες, όπου απαιτείται φρένο του κινητήρα, ή όταν ο οδηγός πατάει φρένο. Τέλος, το Super Sport φροντίζει ο κινητήρας να λειτουργεί σε υψηλότερες στροφές και λειτουργεί τους 2 συμπλέκτες με μέγιστη ταχύτητα. Αυτό σημαίνει ότι το κιβώτιο μπορεί να λειτουργεί σαν μηχανικό σε μία αγωνιστική πίστα. Από αυτή την άποψη, το Super Sport πρόγραμμα συνιστάται για χρήση σε κλειστό δρόμο ή άλλες οδικές συνθήκες εκτός δημόσιων δρόμων.
Το Twin Clutch SST διατίθεται στην Ευρώπη με τις εκδόσεις GSR και MR. Για οδηγούς που επιθυμούν πιο άμεσο έλεγχο των εργαλείων τους, το GSR διατίθεται με ένα νέο 5-τάχυτο μηχανικό κιβώτιο. Χάρη στην τεχνογνωσία που η Mitsubishi έχει αποκτήσει από το χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, το νέο μηχανικό κιβώτιο προσφέρει υψηλότερη ικανότητα μετάδοσης ροπής για τη διαχείριση των υψηλότερων φορτίων που παράγει ο νέος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας, χωρίς ανάλογη αύξηση του μεγέθους του κελύφους. Η ικανότητα μετάδοσης της ροπής έχει αυξηθεί με τη χρήση γραναζιών μεγαλύτερου πλάτους. Η κλιμάκωση είναι πυκνή μεταξύ της 1ης και της 4ης σχέσης. Η 1η είναι πιο κοντή από πριν, για καλύτερη επιτάχυνση από στάση, ενώ η 5η πιο μακριά για πιο άνετα ταξίδια με υψηλές ταχύτητες. Το νέο κιβώτιο χρησιμοποιεί συγχρονιζέ πολλαπλών κώνων σε όλες τις σχέσεις για ομαλότερη διαδικασία αλλαγών, πιο θετική αίσθηση καθώς και βελτιωμένη αντοχή. Αυτό που παρουσιάζει ενδιαφέρον είναι ότι αυτό το νέο κιβώτιο καταργεί τα ξεχωριστά γρανάζια όπισθεν και αντί αυτών χρησιμοποιεί την 1η και 3η σχέση σε συνδυασμό με ένα γρανάζι ελεύθερης περιστροφής για αντιστροφή της φοράς.
Πλαίσιο και ανάρτηση στο ύψος των περιστάσεων
Για ένα όχημα υψηλών επιδόσεων με απαράμιλλη συμπεριφορά και απόκριση, απαιτείται ένα ανώτερο σύστημα ανάρτησης που παρέχει μέγιστη επαφή ελαστικού/εδάφους και πρόσφυση. Το ίδιο ισχύει για το σύστημα ελέγχου δυναμικής οχήματος S-AWC το οποίο αξιοποιεί όλες τις δυνατότητές του όταν οι τροχοί διατηρούν την άριστη επαφή με την επιφάνεια του δρόμου. Για το σκοπό αυτό, το σύστημα ανάρτησης του Lancer Evolution έχει αναβαθμιστεί πλήρως και διατηρεί το μεγαλύτερο βαθμό επαφής ελαστικού/δρόμου. Έχει ρυθμιστεί για έξοχη συμπεριφορά στις στροφές, ενώ ταυτόχρονα προσφέρει μία ποιότητα οδηγικής άνεσης, επιπέδου σπορ sedan νέας γενιάς. Το Lancer Evolution διατηρεί την αρχιτεκτονική εμπρός ανάρτησης με γόνατα McPherson του προκατόχου του.
Αν και έχει κληρονομήσει τα ανάστροφα αμορτισέρ, σχεδόν όλα τα εξαρτήματα έχουν επανασχεδιαστεί για να ανεβάσουν ψηλότερα τον πήχη των επιδόσεων. Κατά την εξέλιξη του συστήματος αναβάθμισης της οδηγικής συμπεριφοράς αυτού του super-αυτοκινήτου, η ακαμψία της ανάρτησης έχει ανέβει στο όριο, προκειμένου να διαχειρίζεται τα υψηλότερα φορτία που παράγονται από το φαρδύτερο μετατρόχιο και τα μεγαλύτερα ελαστικά. Έτσι επιτυγχάνεται η βέλτιστη ισορροπία μεταξύ υψηλότερων επιδόσεων στις στροφές, ευστάθειας και οδηγικής άνεσης. Μία αλλαγή που έχει αυξήσει σημαντικά την ακαμψία της έδρασης του κάτω βραχίονα ελέγχου είναι η προσθήκη ειδικά σχεδιασμένων ενισχύσεων και άκαμπτων, επίπεδων εγκάρσιων δοκών, που δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο της νέας πλατφόρμας η οποία χρησιμοποιείται από το νέο Outlander και την οικογένεια Lancer.
Η βελτιστοποίηση της διατομής των πάνω σαϊλεντμπλόκ των γονάτων στους θόλους αύξησε την ακαμψία τους, επιτρέποντας τη διαχείριση μεγαλύτερων φορτίων κάμπερ, ώστε να ανταπεξέρχονται στις βελτιωμένες πλευρικές επιταχύνσεις του αυτοκινήτου. Η βελτιστοποίηση του σχήματος των ακραξονίων μέσω υπολογιστή (ανάλυση CAE) πέτυχε μείωση του βάρους και αύξηση της ακαμψίας που απαιτείται για τη διαχείριση υψηλότερων φορτίων από το δρόμο. Σε συνδυασμό με τα μεγαλύτερα ρουλεμάν, επιτεύχθηκε μία αύξηση 7% στην ακαμψία κάμπερ και 23% αύξηση στην πλευρική ακαμψία. Ως προς τη γεωμετρία της ανάρτησης, η χρήση μεγαλύτερων γωνιών κάστερ και μήκους του ίχνους προσφέρει πιο στιβαρή αίσθηση στο τιμόνι κατά την οδήγηση σε ευθεία πορεία με βελτιωμένη συμπεριφορά στις στροφές. Η ελαστικότητα του σαϊλεντμπλόκ του κάτω βραχίονα επιλέχθηκε ώστε να μειώνει τους κραδασμούς που μεταδίδονται προς το αμάξωμα, βελτιώνοντας την οδηγική άνεση.
Το σύστημα διεύθυνσης έχει επίσης τροποποιηθεί για να ικανοποιεί τις απαιτήσεις της επόμενης γενιάς. Το σύστημα υδραυλικής υποβοήθησης έχει βελτιστοποιηθεί για το νέο μοντέλο, ώστε να προσφέρει άμεση απόκριση, αίσθηση και στιβαρότητα. Η χαμηλά τοποθετημένη πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων που χρησιμοποιήθηκε μέχρι το Lancer Evolution IX MR έχει ανασχεδιαστεί πλήρως. Η βασική διάταξη του βραχίονα ακολουθεί αυτή της διάταξης πολλαπλών συνδέσμων του προηγούμενου μοντέλου, αλλά έχουν γίνει σημαντικές αλλαγές στην τοποθέτηση των βάσεων και στη διάταξη των βραχιόνων για αύξηση της ακαμψίας και της επαφής ελαστικού/επιφάνειας. Το εγκάρσιο υποπλαίσιο που συνδέεται σταθερά στο αμάξωμα σε 6 σημεία, έχει αναβαθμιστεί για τη δημιουργία μιας εξαιρετικά ισχυρής και άκαμπτης δομής. Το εγκάρσιο αυτό στοιχείο χρησιμοποιείται επίσης για την έδραση του πίσω διαφορικού, ενώ η βελτιστοποίηση της θέσης των σαϊλεντμπλόκ στη δομή 3 διαδρομών αντιστάθμισης φορτίων έχει μειώσει τους κραδασμούς και τους θορύβους. Τα σημεία άρθρωσης των βραχιόνων στο υποπλαίσιο είναι πλέον πιο μακριά μεταξύ τους.
Η ακαμψία και η αντοχή έχουν αυξηθεί σημαντικά με τη χρήση μεγαλύτερων ρουλεμάν. Ελαστικά σαϊλεντμπλόκ χρησιμοποιούνται για την έδραση του υστερούντα βραχίονα στο αμάξωμα, στην πίσω έδραση του άνω και του κάτω βραχίονα με αποτέλεσμα σημαντική αύξηση ακαμψίας κάμπερ και σύγκλισης κατά 56% και 53% αντίστοιχα. Επίσης, η πιο ομαλή διαδρομή των τροχών προσφέρει καλύτερη αντιστάθμιση των ανωμαλιών του οδοστρώματος και μέγιστες δυνατότητες για το σύστημα ελέγχου δυναμικής οχήματος S-AWC. Το μεταλλικό κέλυφος των σαϊλεντμπλόκ των αλουμινένιων βραχιόνων ελέγχου είναι πιο παχύ στα σημεία έδρασης, για βελτιωμένη αξιοπιστία υπό σκληρές συνθήκες οδήγησης. Μπροστά, το Lancer Evolution διατηρεί τα ανάστροφα αμορτισέρ που προσφέρουν ανώτερη απόκριση και πλευρική ακαμψία.
Η τοποθέτηση των πίσω αμορτισέρ και ελατηρίων στα ακραξόνια έχει μειώσει την τάση δημιουργίας αντιδράσεων στην ανάρτηση και έχει αυξήσει την αποδοτικότητα της διαδρομής του τροχού. Αυτό προσφέρει επίσης καλύτερη αίσθηση, επαφή με το δρόμο, κράτημα και ποιότητα κύλισης. Η χρήση μη γραμμικών ελατηρίων και η αύξηση της διαδρομής επαναφοράς βελτίωσε την επαφή του εσωτερικού του τροχού με το δρόμο στις στροφές, παράγοντας μια λιγότερο ξερή αίσθηση κατά τη διαδρομή του τροχού. Το GSR κυκλοφορεί στάνταρ με ελαστικά 245/40R18 σε ζάντες αλουμινίου Enkei 12 ακτινών, 18 ιντσών και αεριζόμενα δισκόφρενα Brembo 350 χλστ. μπροστά και 330 χλστ. πίσω.
Το αυξημένο μέγεθος των δίσκων συγκριτικά με του Lancer Evolution IX, βελτιώνει την ισχύ πέδησης, την αντίσταση στην κόπωση αλλά και την αίσθηση στο πεντάλ φρένου. Το MR φέρει επιπρόσθετα ένα Πακέτο Υψηλών Επιδόσεων (High Performance Package) εργοστασιακής τοποθέτησης που βελτιώνει την πρόσφυση, την απόκριση διεύθυνσης, την ευστάθεια και το στρίψιμο και το οποίο περιλαμβάνει μονοσωλήνια αμορτισέρ Bilstein, ελατήρια Eibach, τροχούς BBS 18 ιντσών από σφυρήλατο αλουμίνιο, εμπρός πλευστά δισκόφρενα Brembo που επιτυγχάνουν οικονομία βάρους 1,3 κιλά σε κάθε τροχό και ελαστικά υψηλών επιδόσεων με πιο άκαμπτα τοιχώματα και καλύτερη πρόσφυση.
Μ’ αγαπά, δεν μ’ αγαπά...
Η Mitsubishi κατάφερε να φτιάξει ένα νέο Evo, το οποίο ή το λατρεύεις (και το παντρεύεσαι) ή το μισείς (και το χωρίζεις). Το Evo των... άκρων; Ίσως και να είναι έτσι. Πάντως, δεν έχει και πολύ σχέση με τον προκάτοχό του, που ήταν ένας άξιος «πολεμιστής» κι αυτό θα ξενίσει τους πολύ θερμούς οπαδούς των Evo εκδόσεων. Από την άλλη, η χαρά της... γιαγιάς μου! Επιτέλους, ήρθε η ώρα, κι αυτή να νοιώσει πώς είναι η ζωή μετά τα 200! (Τελικά αυτή είχε πάρει το «roadbook» που έψαχνα). Τα μαζεύει μ’ έναν τρόπο που ουσιαστικά «μακραίνει» τα χέρια ακόμη και των λιγότερο μυημένων στη σπορ οδήγηση. Αυτό όμως ήταν και το ζητούμενο. Ένα γρήγορο, τεχνολογικά προηγμένο μοντέλο, που να παρέχει τη δυνατότητα στον οποιονδήποτε να μπορεί να νοιώσει για λίγο «Makinen». Το... τραβάω, το ξέρω, όμως, αν μπορέσετε να βρείτε την ευκαιρία, οδηγήστε το αυτοκίνητο και θα με καταλάβετε. Κρατάω ως χαρακτηριστική τη φράση του κ. Αντώνη Πατεράκη, Διευθυντή Marketing της «Ελληνικής» Mitsubishi (ΙΑΣΩΝ ΑΕΒΕ), κατά την επίσημη παρουσίαση του μοντέλου στους εκπροσώπους των μέσων του αυτοκινήτου, την Δευτέρα 7 Ιουλίου στη Ναύπακτο. «Τώρα, μπορώ κι εγώ να οδηγήσω ένα Evo και να νοιώσω τη διαφορά από τα υπόλοιπα, συμβατικά μοντέλα».
Όλη η εμπειρία και η γνώση της φίρμας μέσα από τους αγώνες ράλι, έχει περάσει σ’ αυτό το «κουφάρι» που οι θερμοί υποστηρικτές της θα ακολουθήσουν την έκδοση με το 5άρι μηχανικό κιβώτιο (53.250 ευρώ), ενώ οι άλλοι, έχω την εντύπωση ότι θα πάνε χωρίς πολλές κουβέντες στο κιβώτιο TC-SST (55.450 ευρώ για την έκδοση GSR και 62.950 ευρώ για την αντίστοιχη MR). Οι εγγυήσεις στο μοντέλο αυτό θα είναι οι ίδιες με τα υπόλοιπα Mitsubishi (πχ. 10 χρόνια για τα μηχανικά μέρη). Τα διαστήματα αλλαγή λαδιών και Service αντίστοιχα είναι 7.500 και 15.000 χλμ. (ή ένας χρόνος για τη δεύτερη περίπτωση). Ο στόχος πωλήσεων παγκοσμίως για την εταιρία είναι οι 3.000 μονάδες. Για την Ελληνική αγορά, το 2ο 6μηνο αναμένεται να εκτελεστούν 180-200 παραγγελίες, καθώς η ζήτηση του μοντέλου ξεκίνησε από τον περασμένο Ιανουάριο (2008), ενώ μία πλήρης χρονιά (2009) υπολογίζεται στις 300 μονάδες. Η αναλογία μηχανικού κιβωτίου 5 σχέσεων και 6τάχυτου ημιαυτόματου υπολογίζεται στο 70/30 υπέρ του δεύτερου. Κλείνοντας, για όσους το πρόσεξαν από τον αναγραφόμενο τίτλο του μοντέλου, ναι, η φίρμα δεν θεωρεί το μοντέλο αυτό ως το Evo X, δηλαδή την 10η γενιά εξέλιξης του 4κίνητου, τούρμπο Lancer, αλλά ένα εντελώς νέο μοντέλο, του οποίου η εξέλιξη (Evolution) μόλις ξεκίνησε...
Το χρονικό ενός θρύλου
1973: Το Lancer Mark I (Colt/Lancer) παρουσιάζεται σε σεντάν και SW.
1973-77: Το Lancer 1600 GSR κερδίζει 3 φορές το ράλι Σαφάρι, ένα Bandama και 4 Southern Cross.
1974: Το Lancer γίνεται το 1ο Mitsubishi που λανσάρεται στην Ευρώπη (σαλόνι αυτοκινήτου Λονδίνου).
1977: Το Lancer πετυχαίνει την 1η νίκη σε ράλι της Ευρώπη (νίκη κατηγορίας στις 1000 Λίμνες).
1978: Το Lancer Mark II (Lancer EX) παρουσιάζεται.
1980: Το Lancer EX 2000 Turbo (2.0 Turbo 170 ίππων, 980 κιλών και 190 χ.α.ώ. τελικής ταχύτητας).
1982: Το Lancer Mark III (Lancer Fiore), είναι το 1ο Lancer με κίνηση στους εμπρός τροχούς.
1988: Το Lancer Mark V Sedan και Hatchback, είναι το 1ο 5θυρο Lancer.
1992: Το Lancer RS Evolution / GSR Evolution, είναι το 1ο «Evo».
1998: Έρχεται ο 1ος τίτλος WRC για την Mitsubishi Motors.
2003: Το Lancer Mark VIII επιστρέφει στην Ευρώπη.
2004: Το Lancer Evolution VIII έρχεται επισήμως στην Ευρώπη.
2005-6: Το Lancer γίνεται το εισαγόμενο μοντέλο με τις καλύτερες πωλήσεις στη Ρωσία.
2007-8: Η οικογένεια Lancer Project Global (Mark IX) λανσάρεται.
 
Μήκος
4,49 μέτρα
Πλάτος
1,77 μέτρα
Ύψος
1,45 μέτρα
Μεταξόνιο
2,625 μέτρα
Μετατρόχια Ε/Π
1,515/1,515 μέτρα
Χώρος αποσκευών
400 λίτρα
Βάρος
1.465 κιλά
Κυβισμός
1.997 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή
85 x 88 χλστ.
Σχέση συμπίεσης
8,8:1
Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.)
295/6.500
Ροπή (Nm/σ.α.λ.)
366/3.500
0-100 χ.α.ώ.
5,4’’ (6,3’’)
60-100 χ.α.ώ.
5,1’’ (3,4’’)
Φρένα εμπρός (αεριζ. δίσκοι)
350 χλστ.
Φρένα πίσω (αεριζ. δίσκοι)
330 χλστ.
Τελική ταχύτητα
250 (242) χ.α.ώ.
Κατανάλωση εκτός πόλης
8,2 λ./100 χλμ.
Μικτή κατανάλωση
10,6 λ./100 χλμ.
Κατανάλωση στην πόλη
14,6 λ./100 χλμ.
Ρεζερβουάρ
55 λίτρα
Εκπομπές ρύπων (CO2)
251 γραμμ./χλμ.
 



 
Σας Προτείνουμε
Στον Νομό ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΖΑΧΑΡΑΚΗΣ

Εμπόριο Λιπαντικών & Ειδών Αυτοκινήτου (Χονδρική Πώληση)
Ασπρόχωμα Καλαμάτας, 241 00 Καλαμάτα
Τηλ.: +302721063520, E-mail: vag_zaxarakis@yahoo.gr

 
Χρήσιμα