IX Auto Logo

Καλώς ήρθατε στο ixauto.gr, το μοναδικό πλήρως ανεξάρτητο και απόλυτα έγκυρο μέσο ενημέρωσης για το αυτοκίνητο.


 
Δυστυχώς, είχαμε δίκιο!
 
Όταν χρειάστηκε να χρησιμοποιήσουμε το αποκαλούμενο Εθνικό μας οδικό δίκτυο για τις ανάγκες του οδοιπορικού μας με τη νέα Lancia Delta στη γειτονική Ιταλία, δυστυχώς, επιβεβαιώθηκαν τα όσα λέγαμε σχετικά με την κατάσταση του οδικού δικτύου της χώρας και με την φυσική και λογική μας αντίδραση, την άρνηση πληρωμής διοδίων.
Όλα ξεκίνησαν το Σάββατο 16 Αυγούστου 2008, όταν στο 87ο χλμ. Κορίνθου-Πάτρας, κάτω από γέφυρα, «δέσποζε» ένα τεράστιο κομμάτι ελαστικού από κλαταρισμένο ελαστικό φορτηγού βαρέως τύπου. Αυτή, είναι ακόμη μία πληγή της Ελληνικής πραγματικότητας. Με το κόστος αντικατάστασης των ελαστικών αυτών των οχημάτων πολύ υψηλό, επιλέγεται η οδός της αναγόμωσης κι όχι αυτή της τοποθέτησης ενός καινούργιου και σαφώς πιο ασφαλούς ελαστικού. Το αποτέλεσμα το βλέπουμε καθημερινά στους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας και τις αποκαλούμενες Εθνικές Οδούς.
 
 
Τι είδαμε, τι κάναμε, τι εισπράξαμε
Πλησιάζοντας το σημείο όπου βρισκόταν το τεράστιο κομμάτι ελαστικού στο οδόστρωμα, αναλώσαμε αρκετό και συνάμα πολύτιμο χρόνο, μέχρι να διαπιστώσουμε του λόγου το αληθές. Το κατεστραμμένο ελαστικό βρισκόταν σχεδόν κάτω από γέφυρα και πολύ κοντά στη σκιά της, κάτι που θα έκανε τα πράγματα δραματικά, καθώς το μαύρο του χρώμα δεν θα το έκανε ευδιάκριτο μέχρι την τελευταία στιγμή. Στην περίπτωσή μας, είχαμε μόλις δύο επιλογές. Ή να προσπαθήσουμε να αλλάξουμε λωρίδα κυκλοφορίας (ευτυχώς σ’ αυτό το σημείο υπήρχαν δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, καθώς στο μεγαλύτερο μέρος του ο δρόμος αυτός διαθέτει μόλις μία λωρίδα ανά κατεύθυνση), ελέγχοντας πάντα αν αυτό είναι εφικτό και ασφαλές τη στιγμή εκείνη, ή να σταματήσουμε στη λωρίδα μας, όπως αναγκάστηκε κι έκανε το αυτοκινούμενο στο βάθος της σχετικής φωτογραφίας, λόγω αυξημένης κυκλοφορίας στη «λωρίδα διαφυγής».
Έχοντας γλυτώσει τα χειρότερα, αλλά θέλοντας να σώσουμε την κατάσταση που ήταν πραγματικά πολύ επικίνδυνη, σταματήσαμε στην άκρη του δρόμου, στη Λωρίδα Εκτάκτου Ανάγκης (ΛΕΑ), ο Θεός να την κάνει, αφού το πλάτος της μόλις και μετά βίας εξυπηρετεί τα οχήματα εκτάκτου ανάγκης, με πρόθεση να τραβήξουμε στην άκρη το κατεστραμμένο ελαστικό. Όλα έγιναν με κινηματογραφική ταχύτητα και μετά την αποχώρησή μας από το επίμαχο σημείο, φροντίσαμε το αυτονόητο, να επικοινωνήσουμε με την άμεση δράση και την υπηρεσία της Τροχαίας. Ούτε λίγο ούτε πολύ, τ’ ακούσαμε κιόλας, δικαιολογημένα, καθώς δεν επιτρεπόταν και δεν ήταν δική μας αρμοδιότητα να κάνουμε κάτι τέτοιο (κρατήστε το αυτό για τη συνέχεια).
 
 
Η συνέχεια και το... παρασκήνιο
Λίγα χιλιόμετρα πιο κάτω, στο 95ο χλμ., βρίσκονταν τα... διόδια. Εκφράσαμε άρνησή για την πληρωμή διοδίων για ένα τόσο επικίνδυνο και ανεπαρκές, όσον αφορά την ασφάλειά μας, οδικό δίκτυο. Οι υπάλληλοι της Ολυμπίας Οδού ΑΕ, της ανώνυμης εταιρίας που έχει αναλάβει από τις 4 Αυγούστου 2008 την ευθύνη λειτουργίας και βελτίωσης του εν λόγω δρόμου, έσπευσαν με τα έντυπα αδυναμίας πληρωμής και αξιολόγησης υπηρεσιών στα χέρια. Προσέξτε αυτή την «ντρίπλα». «Συγνώμη, δεν δήλωσα αδυναμία πληρωμής, αλλά άρνηση». Αυτό πρέπει να λέτε κι εσείς, όταν βρεθείτε στην ίδια θέση. «Πρέπει να πληρώσετε και συνάμα να συμπληρώσετε το έντυπο αξιολόγησης υπηρεσιών της Ολυμπίας Οδού και εκπρόσωπός της θα σας απαντήσει». Αποφύγαμε τη «2η ντρίπλα» όταν ζητήσαμε την παρέμβαση της αστυνομίας, η οποία ήταν τυπική κι απλά επιβεβαίωσε το γεγονός της άρνησής μας για την πληρωμή διοδίων, συμπληρώνοντας μόνο το έντυπο αξιολόγησης της Α.Ε. με τους λόγους άρνησής μας για την πληρωμή διοδίων. Στο βαθμό που είναι ευδιάκριτο, κρατήστε ως μία ακόμη υποσημείωση την αναφορά μας στην 1999/62/EC της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τον δρόμο- «καρμανιόλα». Μετά την ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας, ήμασταν και νομίμως ελεύθεροι να συνεχίσουμε το ταξίδι μας, το οποίο άρχισε με ανεπιθύμητο τρόπο.
Ξεχωριστή αξία έχουν τα όσα ειπώθηκαν από το προσωπικό της Ολυμπίας Οδού κατά την αναμονή της άφιξης των εκπροσώπων της Τροχαίας που εκτελούσαν υπηρεσία τη στιγμή εκείνη στο σημείο αναφοράς μας και που συμπτωματικά ήταν και οι ίδιοι που ανέλαβαν την απομάκρυνση του «φονικού» κατεστραμμένου ελαστικού από το οδόστρωμα (αλήθεια, που το έβαλαν; Κρατήστε κι αυτό το για τη συνέχεια). Δεν θέλω να μπω σε λεπτομέρειες, ακούστηκαν τα απίστευτα. Ειλικρινά, θα θέλαμε πολύ να μάθουμε τη διαδικασία επιλογής του προσωπικού της εταιρίας και την αντίστοιχη της επαγγελματικής τους κατάρτισης, με βάση τις ανάγκες που καλούνται να καλύψουν. Κρατάω ως υποδειγματική τη συμπεριφορά του τελευταίου εκ των εμπλεκόμενων υπαλλήλων, για την ψυχραιμία και την ωριμότητα που έδειξε στο περιστατικό. Αυτός, ξεχώρισε και με διαφορά.
 
 
Η απάντηση (της Ολυμπίας Οδού)
«Σας ευχαριστούμε πολύ για το χρόνο που διαθέσατε να μας εκφράσετε εγγράφως το θέμα σας. Σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της Ολυμπίας Οδού και τη Σύμβαση Παραχώρησης (Ν. 3621/2007), προβλέπεται η καταβολή τέλους διοδίου στους σταθμούς διοδίων της Ολυμπίας Οδού για κάθε είσοδο και χρήση του αυτοκινητοδρόμου. Η εταιρεία μας υποχρεούται να τηρεί αυστηρά το Νόμο 3621/2007, στα πλαίσια του οποίου λειτουργεί, και για το λόγο αυτό λυπούμαστε αλλά δεν μπορούμε να ικανοποιήσουμε το αίτημά σας. Σε κάθε περίπτωση όμως, θα θέλαμε να γνωρίζετε ότι στο πλαίσιο ανακατασκευής/αναβάθμισης του οδικού άξονα σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, προγραμματίζονται άμεσες διορθωτικές παρεμβάσεις από την Κ/Ξ (κοινοπραξία) κατασκευής καθώς και η συνεχής βελτίωση των παρεχόμενων από την πλευρά μας υπηρεσιών (Υπηρεσίες οδικής ασφάλειας, Οδική Βοήθεια, Διαχείριση Κυκλοφορίας, Τηλεφωνική εξυπηρέτηση πελατών). Είμαστε πάντα στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή πληροφορία χρειασθείτε και σας ευχόμαστε καλές διαδρομές». Ν. Πέραμος, 25 Αυγούστου 2008, Αρ. Πρωτ.: OTH/CMPL/KN/1760
 
 
Η δική μας απάντηση
Σας ευχαριστούμε που μπήκατε στον κόπο να μας απαντήσετε, σε συνέχεια της από 16/8/2008 υποβολής άρνησής μας για πληρωμή διοδίων σε δρόμο σοβαρής επικινδυνότητας και ελλιπούς ασφάλειας και βάσει της 1999/62/EC της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αν και η επιστολής σας (αρ. πρωτ.: OTH/CMPL/KN/1760) μας προκαλεί έντονα την αίσθηση μιας τυποποιημένης, πανομοιότυπης επιστολής για κάθε ανάλογη περίπτωση, επιτρέψτε μας, εμείς από την πλευρά μας να είμαστε πιο συγκεκριμένοι, πιο συγκροτημένοι, πιο αναλυτικοί και πιο ουσιαστικοί. Ας ξεκινήσουμε πρώτα από τον ορισμό της έννοιας του όρου «αυτοκινητόδρομος».
Δρόμος ταχείας κυκλοφορίας με περισσότερες εκ της μιας λωρίδες ανά κατεύθυνση, που δεν τέμνεται από μικρότερες οδούς, δεν διακόπτεται από φωτεινούς σηματοδότες, δεν εισέρχεται σε οργανωμένους οικισμούς (πόλεις, χωριά, κοινότητες), διαθέτει ΛΕΑ (λωρίδα εκτάκτου ανάγκης) για χρήση αποκλειστικά και μόνο από οχήματα εκτάκτου ανάγκης με ποινικές κυρώσεις για χρήση της από μη προβλεπόμενα από το νόμο οχήματα, με ειδικό προστατευτικό διάζωμα τόσο για τον διαχωρισμό των λωρίδων αντιθέτου κατεύθυνσης όσο και για την οριοθέτησή του προς κάθε πλευρά, με σκοπό τη χρήση του από πάσης φύσεως τροχοφόρα οχήματα που ελέγχονται ή ορίζονται από τον Κ.Ο.Κ. (Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας) και με επαρκή σήμανση για την ομαλή και ασφαλή κυκλοφορία σε αυτόν από τα ως άνω οχήματα. Όλο αυτό, λέγεται αυτοκινητόδρομος. Κι όταν πληροί όλες αυτές τις προϋποθέσεις, μπορεί να ονομαστεί και Εθνική Οδός. Στην περίπτωση αυτή και κατόπιν θεσμοθετημένου νομικού πλαισίου, δύναται η επιβολή τέλους διοδίων.
Ο δρόμος Κορίνθου-Πατρών στο μεγαλύτερο μέρος του, αν όχι σε όλο, δεν πληροί σημαντικό μέρος των χαρακτηριστικών ενός αυτοκινητόδρομου κι ως εκ τούτου, η όποια επιβολή είσπραξης τέλους διοδίων, ακόμη κι αν καλύπτεται από θεσμοθετημένο νομικό πλαίσιο, κρίνεται παράνομη και καταχρηστική, σε βάρος των ανυποψίαστων, νομοταγών, φορολογούμενων πολιτών-οδηγών, κάθε φορά που κάνουν χρήση μέρους ή ολόκληρου του εν λόγω δρόμου.
 
 
Όσο εσείς υπόσχεστε, μέσω ενημερωτικού σας εντύπου, 365 χλμ. ασφαλούς και επαρκούς οδικού δικτύου στα επόμενα 6 χρόνια, αρκεί να σας ενημερώσουμε ότι 420 υπερπολύτιμοι συμπατριώτες μας δεν θα είναι εν ζωή για να βιώσουν αυτό που εδώ και δεκαετίες θα έπρεπε να έχει υλοποιηθεί και το σημαντικότερο, θα έχουν χάσει τη ζωή τους στο δικό σας οδικό δίκτυο (στατιστικά που προκύπτουν από στοιχεία της Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας με βάση τα υπαρκτά αποτελέσματα του Α’ 6μήνου του 2008). Άλλοι 96 συμπατριώτες μας θα αδυνατούν να κάνουν χρήση του δρόμου σας, αφού θα συγκαταλέγονται στους σοβαρά τραυματίες, ενώ άγνωστο είναι ποιοι εξ αυτών θα έχουν καταλήξει μέχρι το πέρας της 6ετίας. Επίσης, άλλοι 240 θα έχουν μία πολύ πικρή ανάμνηση, ως οι προβλεπόμενοι ελαφρά τραυματίες.
Σε πόσους από τους παραπάνω σκοπεύετε να προβείτε σε αποζημίωση για την κατάστασή τους; Σε πόσους εξ αυτών την επιστροφή των ανυπολόγιστων τελών διοδίων που θα σας έχουν καταβάλει μέχρι τότε; Πώς θα σας φαινόταν αν θα ήσασταν υποχρεωμένοι νομικά να καταβάλετε κάθε μήνα χρήματα για διαφημιστική προβολή αλλά και αγορά τεύχους του περιοδικού μας το οποίο θα ξεκινούσε να κυκλοφορεί μετά από 6 περίπου χρόνια; Κάπως έτσι αισθανόμαστε κι εμείς, που από την αγορά του αυτοκινήτου μας κιόλας, καλούμαστε να πληρώνουμε φόρους που υπερβαίνουν κάθε νομιμότητα. Σας θυμίζουμε ότι πληρώνουνε Ειδικό Τέλος Ταξινόμησης με την αγορά ενός αυτοκινήτου, ανάλογο του κυβισμού του οχήματος, για το οποίο έχουμε καταδικαστικές αποφάσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Καταβάλουμε τον υψηλότερο ΦΠΑ (Φόρος Προστιθέμενης Αξίας) ανάμεσα στις χώρες της Ευρώπης. Καταβάλουμε υψηλά ασφάλιστρα τα οποία περιλαμβάνουν σημαντικό ποσοστό φόρου υπέρ του κράτους. Καταβάλουμε υψηλούς φόρους στα καύσιμα, υψηλά τέλη κυκλοφορίας και διόδια. Διόδια που πρέπει να εισπράττονται μετά από την περάτωση έργων βασικής και στοιχειώδους ασφάλειας.
 
 
Γιατί έπρεπε να απομακρύνει από το οδόστρωμα το μεγάλο αυτό επικίνδυνο αντικείμενο (ελαστικό) η Τροχαία; Ποιος νόμος της το επιβάλλει; Κανείς. Δική σας δουλειά ήταν και δική σας παραμένει. Η Τροχαία Εθνικών Οδών δεν είναι ο «ρακοσυλλέκτης» των αυτοκινητοδρόμων. Και που το πήγαν; Σε σημείο περισυλλογής υλικών προς ανακύκλωση ή στο γειτονικό αγροτεμάχιο; Ρωτήσατε τον ιδιοκτήτη του αν επιθυμεί η περιουσία του να γίνεται «χωματερή» του οδικού δικτύου για το οποίο ευθύνεστε; (Ν. 3621/2007). Γνωρίζετε σε δρόμο με όριο ταχύτητας 100 χ.α.ώ. (τόσο ήταν στο επίμαχο σημείο), πόσα μέτρα και πόσος χρόνος αντίστοιχα απαιτούνται για την ακινητοποίηση ενός οχήματος; (27,8 μέτρα/1’’ λόγω της ταχύτητας, άλλα 2’’ μέχρι την επεξεργασία των δεδομένων και την εντολή από τον εγκέφαλό μας, δηλαδή περίπου 55 μέτρα κι άλλα 40-80 μέτρα, για την πλήρη ακινητοποίηση του οχήματος, ανάλογα το βάρος και το μέγεθος της ενεργητικής του ασφάλειας. Ήτοι 125-165 μέτρα).
 
 
Φυσικά, ως νέος ανάδοχος του παραπάνω δρόμου, δεν μπορείτε να απαντήσετε γιατί δεν έγιναν τα απαραίτητα έργα υποδομής και βελτίωσης του Κορίνθου-Πατρών επί δεκαετίες, όταν στο ίδιο χρονικό διάστημα υλοποιήθηκαν εκατοντάδες χιλιόμετρα πραγματικού Εθνικού οδικού δικτύου. Έχετε όμως την υποχρέωση να μας ενημερώσετε γιατί δεν ξεκινήσατε από τα στοιχειώδη, το κλάδεμα των φυτών και δένδρων που καλύπτουν τις πινακίδες σήμανσης, καθώς στο κομμάτι αυτό του δρόμου μετρήσαμε περίπου 8/10 πινακίδες μη ευδιάκριτες. Αν δεν έχουμε πλήρη ενημέρωση για την κατάσταση και την πορεία του δρόμου, είναι άστοχη η προσπάθειά σας για την επισκευή των κατεστραμμένων προστατευτικών κιγκλιδωμάτων του δρόμου, καθώς η έλλειψη ενημέρωσης ενισχύει τις λάθος επιλογές των οδηγών και μοιραία τη συνέχιση της καταστροφής κάθε πρόσθετου προστατευτικού στις άκρες του δρόμου.
 
 
Κλείνοντας, πιστεύουμε να βρείτε ιδιαίτερα κατατοπιστικές τις φωτογραφίες που συνοδεύουν το θέμα αυτό στο ηλεκτρονικό και έντυπό μας, ΜΜΕ και να κρίνετε μόνοι σας τον εαυτό σας, κάνοντας τη σύγκριση του δικού σας οδικού δικτύου με κάποια τυχαία κομμάτια του Εθνικού οδικού δικτύου της γειτονικής μας Ιταλίας, την οποία επισκεφτήκαμε πρόσφατα για δημοσιογραφική μας ανάγκη. Μέχρι τότε, επιτρέψτε μας να συνεχίζουμε να στηρίζουμε την άποψή μας, για μη καταβολή τέλους διοδίων στον συγκεκριμένο δρόμο, μέχρι την νομιμότητα της ουσίας.
 
 
Δημήτρης Σπυράκης
dimspy@ixauto.gr



 
Σας Προτείνουμε
Στον Νομό ΑΤΤΙΚΗΣ
ΥΓΡΑΕΡΙΟΚΙΝΗΣΗ BARKAS

Τοποθετήσεις Συστημάτων Υγραερίου
Πρωτοπαπαδάκη 62, 111 41 Γαλάτσι, Τηλ.: +302114110752

 
Χρήσιμα