IX Auto Logo

Καλώς ήρθατε στο ixauto.gr, το μοναδικό πλήρως ανεξάρτητο και απόλυτα έγκυρο μέσο ενημέρωσης για το αυτοκίνητο.


 
Alfredo Vignale: Ένας ιδιαίτερος καροσερίστας
Η Carrozzeria Alfredo Vignale ήταν μια Ιταλική εταιρία κατασκευής αμαξωμάτων που ιδρύθηκε το 1948 στη Via Cigliano στο Τορίνο από τον Alfredo Vignale, ο οποίος γεννήθηκε το 1913 στο Grugliasco, κοντά στην πόλη Τορίνο.
Του Δημήτρη Σπυράκη
Το πρώτο αμάξωμα βασισμένο στο Fiat 500 Topolino έγινε το 1948 και το ακολούθησε ένα ειδικό Fiat 1100. Οι περισσότεροι πελάτες ήταν Ιταλικές επιχειρήσεις, όπως οι Cisitalia, Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Maserati και Lancia. Το 1952 ο Vignale συνεργάστηκε με τον Briggs Cunningham για να παράγουν από κοινού την Continental C-3. Το 1968, ο Vignale σχεδίασε το αμάξωμα της Tatra 613. Ο Vignale σχεδίαζε και κατασκεύαζε αυτοκίνητα, συνήθως παραλλαγές σε λίγα κομμάτια των κύριων αυτοκινήτων παραγωγής αυτών των αυτοκινητοβιομηχανιών. Μεταξύ αυτών ήταν το 850, το Samantha, το Eveline και το Vignale Gamine, με βάση το Fiat 500. Μια στενή συνεργασία διατηρήθηκε με τον Giovanni Michelotti. Την εταιρία Vignale ανέλαβε η De Tomaso το 1969, η οποία ήδη κατείχε την Carrozzeria Ghia. Και οι δύο επιχειρήσεις αμαξωμάτων πωλήθηκαν στη Ford το 1973, αλλά η μάρκα Vignale διακόπηκε.
 
Μία πόλη με παράδοση αιώνων στα αμαξώματα
Το όνομα Vignale έχει ρίζες στην πλούσια δημιουργική και καλλιτεχνική κληρονομιά του οραματιστή κατασκευαστή αμαξωμάτων, του καροσερίστα Alfredo Vignale, και σε γενιές μεταλλουργών και ταπετσιέρηδων από το Τορίνο της Ιταλίας. Επί αιώνες, το Τορίνο φημίζεται για τους καταπληκτικούς μεταλλουργούς του. Οι πιο όμορφες και πρακτικές πανοπλίες δημιουργήθηκαν από τα χέρια επιδέξιων μαστόρων αυτής της πόλης. Οι πρώτοι κατασκευαστές αμαξωμάτων εδώ, οι λεγόμενοι carrozziere, έφτιαχναν άμαξες που έσερναν άλογα, χρησιμοποιώντας ισχυρά, ελαφρά υλικά και δουλεύοντας σε μικρά εργαστήρια. Τα πολυτελή εσωτερικά των αμαξών ήταν ντυμένα με κορυφαίας ποιότητας βελούδα με ραφές χειροποίητες, μετάξι, δέρμα και ξύλινα επιχρίσματα, ενώ οι carrozziere συνεχώς επινοούσαν μοναδικές τεχνολογίες και χειροποίητες στιλιστικές πινελιές. Στις αρχές του 20ού αιώνα, οι κατασκευαστές αμαξωμάτων του Τορίνο -πάντα στο προσκήνιο της καινοτομίας- άλλαξαν κατεύθυνση και η προσοχή τους αυτή τη φορά ήταν στραμμένη στο πρώτο αυτοκίνητο.
 
Γεννημένος φανοποιός
Εκείνη την εποχή, δεν υπήρχαν εντυπωσιακά εκθετήρια, ενώ οι κατασκευαστές οχημάτων δημιουργούσαν μόνο τον κινητήρα, το κιβώτιο, το πλαίσιο και τα χειριστήρια των προϊόντων τους και ανέθεταν στους κατασκευαστές αμαξωμάτων τη σχεδίαση, την κατασκευή και το μοντάρισμα των αμαξωμάτων στα πλαίσιά τους. Ένας τέτοιος κατασκευαστής αμαξωμάτων ήταν κι ο Alfredo Vignale, ο οποίος προερχόταν από μία παραδοσιακή οικογένεια μεταλλουργών στο Τορίνο. Γεννημένος φανοποιός, ο Vignale ήταν από τους πρώτους καροσερίστες που είδαν το πλαίσιο ενός αυτοκινήτου με προοπτική, για τη δημιουργία μοναδικών αμαξωμάτων κατά παραγγελία. Νεαρός μαθητευόμενος ακόμα, ο Vignale εντοπίστηκε από τον κορυφαίο καροσερίστα του Τορίνο, τον Pinin Farina, ο οποίος τον κάλεσε να πλαισιώσει μία μικρή ομάδα δημιουργών πρωτότυπων για Ιταλούς κατασκευαστές αυτοκινήτων, λανσάροντας για πρώτη φορά οχήματα με αυτοφερόμενο αμάξωμα.
 
Ξεκινώντας την δική του επιχείρηση
Ο Alfredo Vignale ίδρυσε ένα μικρό εργαστήριο κατασκευής αμαξωμάτων με τα αδέρφια του στην περιοχή Grugliasco του Τορίνο, το 1946 και σε ηλικία μόλις 33, τέθηκε επικεφαλής μιας μικρής ομάδας με τη φιλοδοξία να δημιουργήσει κομψές, ελαφριές ειδικές εκδόσεις για τις Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lancia και Maserati. Εμπνευσμένος από τα ελαφρά αγωνιστικά αυτοκίνητα που έτρεχαν στους διάσημους αγώνες Mille Miglia, Circuit of Brescia και Carrera Panamericana -όπου οι σχεδιαστές πειραματίζονταν με την αεροδυναμική- ο καροσερίστας εκμεταλλεύτηκε επίσης τις νέες τεχνικές κατασκευής που είχαν εξελιχθεί στο χώρο της αεροπορικής βιομηχανίας. Η νέα τεχνογνωσία συνδυάστηκε με τις παραδοσιακές τεχνικές που μεταλαμπαδεύτηκαν από γενιά σε γενιά.
 
Σχεδιάζοντας με μολύβι ή κιμωλία
Προκειμένου να ολοκληρωθεί το σχήμα του αμαξώματος, δημιουργήθηκε ένα προσωρινό ξύλινο πλαίσιο στο εργαστήριο της εταιρίας στη Via Cigliano στο Τορίνο, για την έδραση των μεταλλικών πάνελ που συνθέτουν το αμάξωμα. Ο τεχνίτης πρώτα εφάρμοζε πίεση στο μέταλλο, μετά χρησιμοποιώντας εξειδικευμένα εργαλεία κι ένα αμόνι, δημιουργούσε τα περίπλοκα σχέδια των πάνελ. Σε κάθε στάδιο της διαδικασίας, ο Alfredo Vignale συναντούσε τα υπόλοιπα μέλη του εργαστηρίου του για να κάνει μικρές αλλαγές στη σχεδίαση των πάνελ χρησιμοποιώντας μολύβι ή κιμωλία, τονίζοντας γραμμές και κάνοντας μικρές προσαρμογές. Δουλεύοντας με ελαφρύ αλουμίνιο, οι τεχνίτες δημιουργούσαν αρμονικά πάνελ με στρογγυλεμένα άκρα, χειροποίητα παράθυρα -σύμφωνα με ακριβή πρότυπα του Vignale- και τελικές καμπύλες διαμορφωμένες από μεταλλικά κράματα για τη δημιουργία του τέλειου φινιρίσματος μετά από αμέτρητες ώρες εργασίας.
 
Και εγένετο το πρώτο αυτοκίνητο
Το πρώτο σχέδιο της εταιρίας, ένα Fiat 500 με αμάξωμα Vignale, προσέλκυσε διεθνές ενδιαφέρον με αποτέλεσμα την ανάθεση μιας ειδικής έκδοσης για τη Fiat. Το Fiat 1500 με την coupe σχεδίαση κέρδισε στο 1948 Grand Prix d’Europe στο Juan les Pins, μία από τις πρώτες μεταπολεμικές διεθνείς αγωνιστικές διοργανώσεις. Ανάμεσα στα μοναδικά οχήματα που φιλοτέχνησε ο Vignale, είναι εκδόσεις Ferrari 212 και 250 και το Maserati 3500. Διάσημα για τις ελαφριές, αεροδυναμικές φόρμες τους, έχουν γίνει περιζήτητα από συλλέκτες αυτοκινήτων από όλο τον κόσμο. Κάτοχοι μοντέλων Aston Martin, Ferrari, Maserati και Rolls Royce από Ευρώπη και Αμερική -ευγενείς αλλά ξεχωριστοί ιδιώτες- ήρθαν στην Vignale Carrozzeria, για να αναθέσουν στον Alfredo και την ομάδα του να φτιάξουν μοναδικά εξατομικευμένα οχήματα.
 
Αναγέννηση ενός θρύλου από την Ford
Η φιλοσοφία Vignale είναι η πεμπτουσία της μάρκας Ford στην Ευρώπη. Μία σύγχρονη, ανώτερη αντίληψη προϊόντος και ιδιοκτησίας που συνδυάζει βραβευμένη σχεδίαση, υψηλή ποιότητα κατασκευής, προηγμένες τεχνολογίες και αποκλειστικό εξοπλισμό. Στο διεθνές σαλόνι αυτοκινήτου της Γενεύης το 1993, η Aston Martin, κατά τη στιγμή που ανήκε στη Ford, παρήγαγε ένα πρωτότυπο αυτοκίνητο που ονομαζόταν Lagonda Vignale. Η Ford χρησιμοποίησε στη συνέχεια το όνομα Vignale στο πρωτότυπο αυτοκίνητο Ford Focus Vignale που λάνσαρε στο διεθνές σαλόνι αυτοκινήτου του Παρισιού το 2004, ωστόσο το μοντέλο παραγωγής ονομάστηκε Ford Focus Coupé-Cabriolet. Τον Σεπτέμβριο του 2013, η Ford Ευρώπης ανακοινώσει σχέδια για να αναστήσει το όνομα Vignale ως ένα πολυτελές sub-brand της Ford. Τα αυτοκίνητα θα είναι οπτικά διαφορετικά από τα τυπικά προϊόντα της Ford και θα έχουν μια βελτιωμένη εμπειρία του πελάτη από τα αναβαθμισμένα καταστήματα Ford Stores. Το πρώτο μοντέλο της Ford που έλαβε το όνομα Vignale είναι το Mondeo μέσα στο 2015.
 
Μια μεγάλη κληρονομιά
Ο Vignale εκπαίδευσε τον Giovanni Michelotti, ένα χαρισματικό, νεαρό σχεδιαστή, πριν ο Michelotti ανοίξει δικό του στούντιο σχεδίασης το 1959, δημιουργώντας στη συνέχεια θρυλικά δικά του σχέδια αυτοκινήτων και συνεχίζοντας παράλληλα να συνεργάζεται με τον Vignale σε πολλές πρωτότυπες εκδόσεις. Ο Alfredo Vignale ανήκει στους πιο χαρισματικούς και ανεξάρτητους καλλιτέχνες αυτοκινήτων με την δική του ξεχωριστή προσωπικότητα. Το στιλ του δεν είχε τίποτα κοινό με των άλλων, Πειραματιζόταν με τη φαντασία αλλά και με την τεχνική και τα αυτοκίνητά του πρώτα σε ξάφνιαζαν και κατόπιν σε κέρδιζαν. Δυστυχώς όμως, η μοίρα του επιφύλαξε ένα αναπάντεχο τέλος. Ο Alfredo Vignale έφυγε πρόωρα από τη ζωή, καθώς πέθανε σε ηλικία 56 ετών στις 16 Νοεμβρίου 1969, την ίδια ημέρα που πούλησε την επιχείρησή του. Τουλάχιστον, έμεινε αθάνατος στη μνήμη όλων μας, όσων λατρεύουμε το αυτοκίνητο και την ιστορία της αυτοκίνησης, η οποία έχει και το δικό του -μικρό έστω- λιθαράκι.
 
(Το θέμα αυτό αναρτήθηκε την 29/09/2015, 07:05 μμ.)


Ο αείμνηστος Alfredo Vignale ανάμεσα σε δημιουργήματά του
Ο αείμνηστος Alfredo Vignale ανάμεσα σε δημιουργήματά του
Το έμβλημα του Vignale σε μία Alfa Romeo
Το έμβλημα του Vignale σε μία Alfa Romeo
Abarth 205A Berlinetta Vignale (1950)
Abarth 205A Berlinetta Vignale (1950)
Ferrari 512 Inter Berlinetta Vignale (1952)
Ferrari 512 Inter Berlinetta Vignale (1952)
Ferrari 250 Europa Coupe Vignale (1953)
Ferrari 250 Europa Coupe Vignale (1953)
Fiat 8V Demon Rouge Vignale (1954)
Fiat 8V Demon Rouge Vignale (1954)
Rolls Royce Vignale (1954)
Rolls Royce Vignale (1954)
Cisitalia 808XF Spider Vignale (1958)
Cisitalia 808XF Spider Vignale (1958)
Maserati 3500 GT Vignale Spyder (1960)
Maserati 3500 GT Vignale Spyder (1960)
AMX 1500 Vignale (1966)
AMX 1500 Vignale (1966)
Fiat 110F Berlina 500 Gamine Vignale (1968)
Fiat 110F Berlina 500 Gamine Vignale (1968)
Tatra 613 Vignale (1969)
Tatra 613 Vignale (1969)
Aston Martin Lagonda Vignale (1993)
Aston Martin Lagonda Vignale (1993)
Ford Focus Vignale Concept (2004)
Ford Focus Vignale Concept (2004)
Ford Mondeo Vignale (2015)
Ford Mondeo Vignale (2015)

 
Σας Προτείνουμε
Αν ενδιαφέρεστε για Hyundai
Α. ΚΑΠΛΑΝΤΖΗΣ & ΣΙΑ ΕΕ

Συνεργείο - Ανταλλακτικά/Αξεσουάρ
Λεωφ. Χασιάς 189, 131 22 Ίλιον
Τηλ.: +302102617912, Τηλ. & Fax: +302102615027, E-mail: alekos1@otenet.gr
 
Χρήσιμα