IX Auto Logo

Καλώς ήρθατε στο ixauto.gr, το μοναδικό πλήρως ανεξάρτητο και απόλυτα έγκυρο μέσο ενημέρωσης για το αυτοκίνητο.


 
Η GM δίνει 900.000.000 δολάρια στις αρχές των ΗΠΑ για τους διακόπτες


Η General Motors παραδέχτηκε ότι έκρυψε από την κυβέρνηση και το κοινό το ελάττωμα στους διακόπτες ανάφλεξης και συμφώνησε να πληρώσει 900.000.000 δολάρια (805.685.000 ευρώ) για να τερματίσει μια ποινική έρευνα των ΗΠΑ.
Του Δημήτρη Σπυράκη
Η GM ανέλαβε την ευθύνη για το πρόβλημα με τους ελαττωματικούς διακόπτες ανάφλεξης και θα πληρώσει ένα όχι ευκαταφρόνητο ποσό για να τερματίσει την ποινική έρευνα των αρμόδιων αρχών των ΗΠΑ, ενάντια στο πρόβλημα το οποίο έχει συνδεθεί με 124 θανάτους. Η κατάσταση και τα ποσά, τα οποία αναφέρονται λεπτομερώς στα έγγραφα που κατατέθηκαν την Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου (2015) στο ομοσπονδιακό δικαστήριο στο Μανχάταν, έχουν μεταμορφώσει τη σχέση μεταξύ της αυτοκινητοβιομηχανίας και της κυβέρνησης των ΗΠΑ, που είχε διασώσει την GM κατά τη διάρκεια της χρηματοπιστωτικής κρίσης.
 
Η GM παραδέχθηκε ότι παρέλειψε να γνωστοποιήσει στην Εθνική Διοίκηση Ασφάλειας Κυκλοφορίας των ΗΠΑ και το κοινό, δυνητικά θανατηφόρο ελάττωμα ασφαλείας με τους διακόπτες που δεν άφηναν τους αερόσακους να αναπτυχθούν σε ορισμένα οχήματα. Η αυτοκινητοβιομηχανία παραδέχθηκε επίσης την παραπλάνηση των καταναλωτών σχετικά με την ασφάλεια των οχημάτων που επηρεάζονται από το ελάττωμα. «Άφησαν το κοινό στο κενό και είναι τόσο απλό», δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ο εισαγγελέας του Μανχάταν κ. Preet Bharara.
 
Δημόσια συγνώμη της GM
Στο πλαίσιο μιας τριετούς συμφωνίας αναβολής άσκηση δίωξης, η GM πρέπει να προσλάβει έναν ανεξάρτητο ελεγκτή για την επίβλεψη των πρακτικών ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένης της ικανότητάς του να καθορίσει τα ελαττώματα και να χειριστεί τις ανακλήσεις. «Τα λάθη που οδήγησαν στην ανάκληση του διακόπτη ανάφλεξης δεν πρέπει να είχαν ποτέ συμβεί. Έχουμε ζητήσει συγγνώμη και το κάνουμε αυτό και πάλι σήμερα», είπε η διευθύνουσα σύμβουλος της GM κα. Mary Barra, σε μια δήλωση. «Έχουμε αντιμετωπίσει τα θέματά μας με μια σαφή αποφασιστικότητα να κάνουμε το σωστό, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα. Πιστεύω ότι η απάντησή μας είναι πρωτοφανής όσον αφορά την ειλικρίνεια, τη συνεργασία, τη διαφάνεια και τη συμπόνια», λέει η κα. Barra.
 
«Το διοικητικό συμβούλιο της GM έλαβε ταχεία δράση για να διερευνήσει το θέμα του διακόπτη ανάφλεξης κι έχουμε στηρίξει πλήρως τις προσπάθειες της διοίκησης για να ανακτήσουμε την εμπιστοσύνη των πελατών και των ρυθμιστικών αρχών, καθώς και για την επίλυση της έρευνας του Υπουργείου Δικαιοσύνης», δήλωσε ο πρόεδρος της GM κ. Theodore Solso. «Το διοικητικό συμβούλιο και η ηγεσία της GM αναγνωρίζουν ότι η ασφάλεια είναι μια θεμελιώδης δέσμευση και οι αλλαγές που η εταιρία έχει κάνει τους τελευταίους 15 μήνες έχουν γίνει πολύ πιο δυνατές», συμπλήρωσε ο κ. Solso.
 
 
Σε αναμονή οι αρχές για συμμόρφωση της εταιρίας
Μία ομοσπονδιακή δικαστής στη Νέα Υόρκη αργότερα την ίδια ημέρα [Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2015] υπέγραψε τη  σχετική συμφωνία. Η επαρχιακή δικαστής των ΗΠΑ κα. Alison Nathan, είπε ότι θα εγκρίνει την αναβαλλόμενη συμφωνία δίωξη της αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι ποινικές διώξεις θα καταπέσουν αν η GM συμμορφώνεται με τις υποχρεώσεις που υπέχει από την εν λόγω συμφωνία. Το υπουργείο Δικαιοσύνης δεν χρεώνουμε άτομα, αν και πιστώνεται η GM στην αναβαλλόμενη συμφωνία δίωξη με την παραγραφή παραβατών. Ο κ. Bharara δεν απέκλεισε τη χρέωση ευθυνών σε μεμονωμένους υπαλλήλους της GM, αλλά είπε ότι υπάρχουν «νομικά και πραγματικά» προκλήσεις για τη δίωξη τους. «Ο νόμος δεν μας αφήνει πάντα να κάνουμε ό,τι θέλαμε να μπορούμε να κάνουμε», είπε. Οι διαπραγματεύσεις προ μιας νέας πολιτικής του Υπουργείου Δικαιοσύνης των ΗΠΑ απαιτεί από τις εταιρίες να εντοπίζουν τους ανθρώπους που μπορεί να έχουν διαπράξει παραπτώματα, αν θέλουν να πιστωθούν για τη συνεργασία.
 
Το 2ο μεγαλύτερο πρόστιμο εταιρίας αυτοκινήτων στις ΗΠΑ
Η πληρωμή 900.000.000 δολαρίων της GM θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ποινή, μεταξύ άλλων και για φορολογικούς σκοπούς. Είναι μικρότερο ποσό από τα 1,2 δις δολάρια (1,074 δις ευρώ) της Toyota Motor Corporation, η οποία συμφώνησε να καταβάλει για να επιλύσει μια παρόμοια περίπτωση το 2014. Το πρόστιμο αυτό παραμένει το μεγαλύτερο ποσό που εισπράχθηκε ποτέ από την κυβέρνηση των ΗΠΑ για μια εταιρία αυτοκινήτων. Το ελάττωμα του διακόπτη ανάφλεξης προκάλεσε σε κάποια Chevrolet Cobalt, Saturn Ion και άλλα οχήματα της GM να σταματήσουν, εμποδίζοντας την ανάπτυξη των αερόσακων κατά τη διάρκεια σύγκρουσης. Επίσης δεν άφηνε το υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης και το σύστημα δυναμικής πέδησης να λειτουργήσουν ομαλά σε ορισμένα οχήματα.
 
575.000.000 δολάρια για αποζημιώσεις σε 1.380 ενάγοντες
Η κα. Barra έχει λάβει πολλά μέτρα για την αντιμετώπιση όλων των προβλημάτων που συνδέονται με τις ατέλειες, συμπεριλαμβανομένου του διορισμού ενός επικεφαλής για την ασφάλεια και πιέζοντας 15 εργαζομένους. Η εταιρία αντιμετώπισε περισσότερες από 200 αστικές δίκες σχετικές με τον διακόπτη ανάφλεξης και άλλες ανακλήσεις από το 2014. Αυτό δημιούργησε ένα ειδικό ταμείο το 2014, για να αποζημιώσει τα θύματα του ελαττωματικού διακόπτη ανάφλεξης. Η GM έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα λάβει ένα τέλος 575.000.000 δολαρίων (514.728.000 ευρώ) κατά το 3ο 3μηνο του 2015, για να διευθετήσει διάφορες αστικές αγωγές που απορρέουν από το 2014 και ανακλήσεις προϊόντων. Η εταιρία ανακοίνωσε ότι κατέληξε σε μνημόνιο κατανόησης, που καλύπτει δυνητικά περίπου 1.380 προσωπικούς ενάγοντες για θανάτους και σωματικές βλάβες.
 
«Τα συμβαλλόμενα μέρη στις συμφωνίες αυτές έχουν επιλύσει δύσκολες απαιτήσεις χωρίς το βάρος και την αβεβαιότητα των διαφορών», δήλωσε ο κ. Craig Glidden, γενικός σύμβουλος της GM. Η κα. Barra και ο Mark Reuss, εκτελεστικός αντιπρόεδρος για εποπτεία και ασφάλεια των προϊόντων της GM, είχαν προγραμματίσει μια συνάντηση σε αίθουσα της πόλη με τους εργαζόμενους, για να συζητήσουν την ποινική διευθέτηση της υπόθεσης. Η GM πήρε ένα τέλος συνολικού ύψους 4,2 δις δολάρια (3,76 δις ευρώ) το 2014 που αντανακλά το κόστος που συνδέεται με ανακλήσεις, καθώς κι ένα ειδικό ταμείο για την αποζημίωση των θυμάτων του ελαττωματικού διακόπτη ανάφλεξης. Δεν ήταν άμεσα σαφές αν η GM θα λάβει επιπλέον χρεώσεις στο λογαριασμό για την διευθέτηση της ποινικής έρευνας.
 
 
Η τοποθέτηση των επικριτών της εταιρίας
Η ποινική κύρωση ήταν μικρότερη απ’ ό,τι είχαν προβλέψει ορισμένοι αναλυτές και η απόφαση προκάλεσε γρήγορα την έκρηξη από τους νομοθέτες και τους κριτές της βιομηχανίας, απαιτώντας αυστηρότερες κυρώσεις για παράβαση καθήκοντος. Ο κ. Clarence Ditlow, επικεφαλής του Κέντρου για την Οδική Ασφάλεια στην Ουάσιγκτον, παραπονέθηκε ότι η συμφωνία αφήνει του αξιωματούχους της GM να φύγουν ατιμώρητοι, ενώ οι πελάτες της είναι 6 πόδια κάτω [εννοούν πως βρίσκονται θαμμένοι 2 μέτρα κάτω από τη Γη]. Η κα. Laura Christian, η μητέρα του 16χρονου Amber Rose, ο οποίος πέθανε σε ένα ατύχημα το 2005, παραπονέθηκε για την έλλειψη ατομικής ευθύνης στη συμφωνία. «Θάψαμε τους αγαπημένους μας, γιατί η GM έθαψε ένα θανάσιμο ελάττωμα. Κι όμως σήμερα ότι έχει να κάνει η GM, είναι να γράψει άλλη μία επιταγή για να ξεφύγει», είπε.
 
Η κα. Christian κάλεσε το Κογκρέσο να περάσει νόμους που θα καθιστά ευκολότερο να κρατήσουν τους μεμονωμένους εργαζόμενους σε ποινική ευθύνη. «Αν κάποιος σκοτώσει έναν άνθρωπο, γιατί αποφάσισε να οδηγεί μεθυσμένος, θα πάει στη φυλακή. Ωστόσο, οι εργαζόμενοι της GM που προκάλεσαν 124 θανάτους, είναι σε θέση να κρυφτούν πίσω από μια εταιρία, επειδή οι νόμοι μας είναι ανεπαρκής», είπε. Οι γερουσιαστές των ΗΠΑ κκ. Richard Blumenthal και Edward Markey, χαρακτήρισαν τη συμφωνία εξαιρετικά απογοητευτική και είπαν ότι τα θύματα άξιζαν ατομική ποινική ευθύνη [από μέρους της εταιρίας], καθώς και μια μεγαλύτερη χρηματική ποινή.
 
Ορόσημο διακανονισμού
Ο διακανονισμός είναι ένα ορόσημο σε μια υπόθεση που κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων ετών, οδήγησε σε μια μεταμόρφωση της άλλοτε ζεστής σχέσης μεταξύ της βιομηχανίας αυτοκινήτων και των ρυθμιστικών αρχών στην κυβέρνηση των ΗΠΑ. Οργή για την υπόθεση του ελαττωματικού διακόπτη ανάφλεξης της GM προκάλεσε μια πολύ πιο σκληρή προσέγγιση της Ουάσιγκτον απέναντι σε θέματα ασφάλειας αυτοκινήτων κι ανάγκασε τις αυτοκινητοβιομηχανίες να ενεργήσουν πιο γρήγορα και περιεκτικά για να αποσύρουν οχήματα με ενδεχομένως επικίνδυνα ελαττώματα.
 
Η κα. Barra το 2014 ανέλαβε μια σειρά δράσεων για να εξιλεωθεί για την αποτυχία του διακόπτη ανάφλεξης, διορίζοντας παράλληλα έναν νέο επικεφαλής ασφαλείας, αναμορφώνοντας της οργάνωσης της μηχανικής των προϊόντων της GM και πιέζοντας 15 στελέχη που συνδέονται με την κακή διαχείριση των ελαττωμάτων του διακόπτη, αναφέρεται σε μια καυστική έκθεση που συντάχθηκε από τον πρώην ομοσπονδιακό εισαγγελέα κ. Anton Valukas, ανώτερος συνεργάτης τώρα στο δικηγορικό γραφείο Jenner & Block.
 
Η GM ανακάλεσε επίσης περισσότερα από 30.000.000 οχήματα στη Βόρεια Αμερική το 2014, για να διορθώσει ένα ευρύ φάσμα των ελαττωμάτων που παρουσίασαν αυτά τα αυτοκίνητα που είχαν κατασκευαστεί στα εργοστάσιά της. Η προσέγγιση της GM αντιτίθεται με την Toyota, η οποία ήταν πιο αργή για να συνεργαστεί με τις ρυθμιστικές αρχές για την αντιμετώπιση ελαττωμάτων που σχετίζονται με περιστατικά ξαφνικής επιτάχυνσης των δικών της αυτοκινήτων ελαττωματικής κατασκευής.
 
 
Είχαν ανιχνευθεί από το 2014
Οι ομοσπονδιακοί εισαγγελείς που εδρεύει στη Νέα Υόρκη διερευνούν την GM τουλάχιστον από το Μάρτιο του 2014, υπό των γνωστοποιήσεων της εταιρίας προς τις ρυθμιστικές αρχές, για οχήματα που είναι εφοδιασμένα με τους ελαττωματικούς διακόπτες ανάφλεξης. Οι διακόπτες ανάφλεξης στα Chevrolet Cobalt, Saturn Ion κι άλλα οχήματα της GM, θα μπορούσαν να προκαλέσουν στις μηχανές τους να καθυστερήσουν, οι οποίες με τη σειρά τους εμπόδισαν τους αερόσακους να αναπτυχθούν στη διάρκεια ατυχήματος. Επίσης, το υδραυλικό τιμόνι και τα φρένα δεν λειτουργούσαν, όταν ο διακόπτης ανάφλεξης απροσδόκητα είχε μετακινηθεί από τη θέση «ΟΝ».
 
Οι μηχανικοί και οι διευθυντές της GM έμαθαν για τα προβλήματα με τον διακόπτη ανάφλεξης πριν από περισσότερο από μια δεκαετία, αλλά οι πρώτες ανακλήσεις άρχισε μόλις τον Φεβρουάριο του 2014, παρά τα χρόνια των καταγγελιών των καταναλωτών. Η GM συμφώνησε με το τμήμα Μεταφορών της ΗΠΑ τον Μάιο του 2014 να καταβάλει πρόστιμο 35.000.000 δολάρια (31.330.000 ευρώ) για την καθυστερημένη αντίδρασή της με το ελάττωμα. Εκτός από τις ενέργειες από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, το πρόστιμο ήταν το μέγιστο που το Υπουργείο Μεταφορών θα μπορούσε να επιβάλει.
 
Πηγές δήλωσαν στο πρακτορείο Reuters το 2014 ότι το γραφείο Bharara στο Μανχάταν είχε πάρει συνέντευξη από νυν και πρώην υπαλλήλους της GM, ως μέρος μιας ποινικής έρευνας, και οι εισαγγελείς εργάζονταν σε ένα σύνολο αλληλογραφίας και τελών λεπτής απάτης, παρόμοια με την ποινική υπόθεση που είχε διευθετήσει η Toyota. Η κα. Barra, δήλωσε τον Ιούνιο (2015) ότι η αυτοκινητοβιομηχανία συνεργάζεται πλήρως με τους εισαγγελείς κι ότι οποιαδήποτε διευθέτηση θα είναι στο χρονοδιάγραμμά της. Η αυτοκινητοβιομηχανία είπε σε τίτλους κατάθεσής της τον Ιούλιο (2015), ότι είχε να αντιμετωπίσει σχετικές έρευνες που πραγματοποιούνται από την Αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, 50 πολιτειακούς γενικούς δικηγόρους και την Καναδική κυβέρνηση.
 
 
Ασπίδα για αποφυγή πτώχευσης
Η καυστική εσωτερική έκθεση του κ. Valukas, που κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 2014, παρουσιάζει την GM ως καταφύγιο της δυσλειτουργίας, όπου τα σημάδια δείχνουν ότι το ελάττωμα αγνοείται ή δεν επιδιώκει [η εταιρία] εδώ και χρόνια. Η GM έχει αντιμετωπίσει περισσότερα από 200 αστικές δίκες σχετικές με τον διακόπτη ανάφλεξης κι άλλες ανακλήσεις από το 2014, ενώ έχει δημιουργήσει ένα ειδικό ταμείο από το 2014 για να αποζημιώσει τα θύματα του ελαττωματικού διακόπτη. Σε μια σημαντική νίκη για την GM, την μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ, το Υπουργείο Δικαιοσύνης συμφώνησε να προστατεύσει την εταιρία από απαιτήσεις που απορρέουν από την παράνομη συμπεριφορά που προηγήθηκε της πτωχεύσεως του 2009.

Αυτή η «ασπίδα» θα μπορούσε να βοηθήσει την GM να αποφύγει ακόμη υψηλότερες αποδόσεις, ή την προοπτική ότι η έξοδός της από το Κεφάλαιο 11, θα μπορούσε ακόμη και να τεθεί υπό αμφισβήτηση. Ο κ. Bob Hilliard, ένας από τους δικηγόρους που οδηγεί την εκδίκαση ιδιωτικών διαφορών από οδηγούς και επιβάτες, είπε ότι περίπου 84 περιπτώσεις θανάτου και 370 περιπτώσεις τραυματισμού, θα εξακολουθούν να εκδικάζονται αν η μερική συμφωνία έχει εγκριθεί. Καταλήγοντας, η GM, εκμεταλλευόμενη κάποια κενά της νομοθεσίας των ΗΠΑ, πέφτει στα μαλακά μπορεί να πει κανείς, αφού τα 900.000.000 δολάρια μπορεί να οριοθετούν ένα μεγάλο ποσό, από πολλές πλευρές όμως, κρίνεται λιγότερο από το συνολικό πρόστιμο που θα μπορούσε να είχε αντιμετωπίσει.
 
(Το θέμα αυτό αναρτήθηκε την 01/10/2015, 02:10 πμ.)


Οι εγκαταστάσεις της GM στην έδρα της στο Ντιτρόιτ των ΗΠΑ
Οι εγκαταστάσεις της GM στην έδρα της στο Ντιτρόιτ των ΗΠΑ
Δείγμα του ελαττωματικού διακόπτη ανάφλεξης στο δικαστήριο
Δείγμα του ελαττωματικού διακόπτη ανάφλεξης στο δικαστήριο
Η διευθύνουσα σύμβουλος της GM κατά την κατάθεσή της ενώπιον των αρχών
Η διευθύνουσα σύμβουλος της GM κατά την κατάθεσή της ενώπιον των αρχών
Συγγενείς των θυμάτων και παθόντες στο δικαστήριο
Συγγενείς των θυμάτων και παθόντες στο δικαστήριο
Ένα από τα οχήματα με ελαττωματικό διακόπτη ανάφλεξης που συνετρίβη
Ένα από τα οχήματα με ελαττωματικό διακόπτη ανάφλεξης που συνετρίβη
Chevrolet Covalt LT MY2006
Chevrolet Covalt LT MY2006
Saturn Ion Red Line MY2006
Saturn Ion Red Line MY2006

 
Σας Προτείνουμε
Αν ενδιαφέρεστε για Smart
ΑΦΟΙ ΧΑΤΖΗΑΝΔΡΕΟΥ

Συνεργείο - Ανταλλακτικά
Κάστρου Υμηττού 3, 131 22 Ίλιον, Τηλ. & Fax: +302102631741
Ακολουθήστε μας στο Ubiz. Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή.
 
Χρήσιμα