IX Auto Logo

Καλώς ήρθατε στο ixauto.gr, το μοναδικό πλήρως ανεξάρτητο και απόλυτα έγκυρο μέσο ενημέρωσης για το αυτοκίνητο.


 
Η αδικία και ο παραλογισμός των τελών κυκλοφορίας


Η φορολογική πολιτική των μνημονίων έχει χαρακτηριστεί από απόλυτη αποτυχία, κάτι που επιβεβαιώνεται ακόμη και από τα τέλη κυκλοφορίας και την επιβολή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης στα ΙΧ αυτοκίνητα υψηλού κυβισμού.
Του Δημήτρη Σπυράκη
Όπως φαίνεται και από τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, το μόνο που κατάφεραν οι αυξήσεις της φορολόγησης στην κατοχή ΙΧ αυτοκινήτων, ήταν να διατηρήσουν την πτώση των φορολογικών εσόδων, αντί του αντίθετου που αρχικά προβλεπόταν. Ο συνολικός αριθμός οχημάτων στην Ελλάδα έχει υπολογιστεί στα περίπου 6.500.000. Από αυτά, τα 1.200.000 είναι ακινητοποιημένα από τους ιδιοκτήτες τους, οι οποίοι έχουν καταθέσει τις πινακίδες κυκλοφορίας τους. Αυτά αφορούν στην πλειοψηφία τους οχήματα μεγάλου κυβισμού που η χρήση τους έχει ουσιαστικά καταστεί ασύμφορη.
 
Παγίδα και κατόπιν τιμωρία
Οι κυβερνήσεις και ειδικά η κυβέρνηση Καραμανλή, παγίδευσαν τους αγοραστές αυτοκινήτων, με την προτροπή τους να αγοράσουν αυτοκίνητα υψηλού κυβισμού με μειωμένο κατά 50% του ΕΤΤ (Ειδικό Τέλος Ταξινόμησης). Έτσι, πχ., ένα ΙΧ αυτοκίνητο με άνω των 3.000 κ.εκ. που ο ιδιοκτήτης του το αγόρασε την άνοιξη του 2009 με τα κίνητρα που είχε δώσει το υπουργείο Οικονομικών τότε (μείωση των τελών ταξινόμησης), επιβαρύνεται ετησίως με τέλη κυκλοφορίας 1.150 ευρώ. Επίσης, επιβαρύνεται επιπλέον με ετήσιο φόρο πολυτελούς διαβίωσης που φτάνει τα 1.838 ευρώ. Δηλαδή, ο συνολικός ετήσιος λογαριασμός για τον φορολογούμενο πολίτη, μόνο για την κατοχή του αυτοκινήτου, χωρίς να υπολογιστούν τα ασφάλιστρα του έτους, ανέρχεται σε 2.988 ευρώ. Μόνον κάποιος πάμπλουτος θα μπορούσε να συντηρήσει ένα αυτοκίνητο με τέτοιο κυβισμό.
 
Αφανισμός των αυτοκινήτων υψηλού κυβισμού
Οι ιδιοκτήτες οχημάτων υψηλού κυβισμού έχουν καταθέσει τις πινακίδες κυκλοφορίας και περιμένουν μήπως και αλλάξει το φορολογικό καθεστώς, για να ξαναθέσουν σε κυκλοφορία τα οχήματά τους. Κάποιοι άλλοι προχώρησαν στην πώλησή τους σε κάποιον έμπορο, ο οποίος κάνει εξαγωγές αυτοκινήτων, ή πούλησαν οι ίδιοι τα οχήματά τους σε αγοραστές του εξωτερικού. Άλλωστε, στην Ελλάδα δεν υπάρχει πλέον αγοραστικό ενδιαφέρον για αυτοκίνητα υψηλού κυβισμού. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός, ότι το 2009 είχαν εισπραχθεί από τέλη κυκλοφορίας περίπου 1,5 δις ευρώ, ενώ για το 2015 η είσπραξη δεν προβλέπεται να ξεπεράσει τα 1,1 δις ευρώ.
 
Λύση που είχε μελετηθεί από τις αρχές της δεκαετίας του 1990
Για να αυξήσει τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας και να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της πλήρους απαξίωσης των υψηλού κυβισμού οχημάτων, το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει ριζικές αλλαγές στη φορολόγηση, με δραστική μείωση των τελών κυκλοφορίας και αντιστάθμιση στις δημοσιονομικές απώλειες με αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα καύσιμα κίνησης με 0,05-0,10 ευρώ. Μια τέτοια κίνηση είχε μελετηθεί εδώ και πολλά χρόνια, στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Ο τότε υπουργός Οικονομικών κ. Στέφανος Μάνος, είχε εκμυστηρευτεί στον τότε πρόεδρο του ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων) κ. Σέργιο Σακελλαρόπουλο (όπως ο ίδιος μου είχε αποκαλύψει λίγο αργότερα, σε μία εθιμοτυπική μας συνάντηση, στα πλαίσια της ενημέρωσης που μού έκανε για θέματα του κλάδου, ως θεσμικά υπεύθυνος του ΣΕΑΑ), ότι με μία επιπλέον αύξηση 32 δραχμών (λιγότερο από 0,10 ευρώ) του ΕΦΚ στα καύσιμα, θα μπορούσε να ισοσταθμίσει την επιβολή του ΕΦΚ (και αργότερα ΕΤΤ) κατά την εισαγωγή των αυτοκινήτων.
 
Πτώση της κυβέρνησης η πρόσθετη αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα
Ο λόγος που δεν έγινε η αύξηση των 32 δραχμών στα υγρά καύσιμα την εποχή της αρχής της δεκαετίας του 1990, ήταν η επιβολή πρόσθετου φόρου στα καύσιμα κατά 50 δραχμές (σχεδόν 0,30 ευρώ) που είχε ήδη γίνει, εν μέσω αντιδράσεων από την κοινωνία και τους καταναλωτές. Αν λοιπόν η τότε κυβέρνηση, έκανε αύξηση 82 δραχμές (50+32) στην τιμή του λίτρου στα υγρά καύσιμα, οι πολίτες της χώρας θα αντιδρούσαν τόσο έντονα, που η αντίδρασή του αυτή θα είχε ως αποτέλεσμα την άμεση πτώση της κυβέρνησης. Υπολόγισαν λοιπόν το πολιτικό κόστος και η επιβολή των επιπλέον 32 δραχμών δεν έγινε ποτέ. Τώρα όμως, σκεφτόμαστε ότι αν θα είχε γίνει η εξάλειψη του ΕΦΚ στις τιμές εισαγωγής των αυτοκινήτων με το αντίτιμο αυτό, σήμερα δεν θα είχαμε απαγορευτικές τιμές στα καινούργια αυτοκίνητα υψηλού κυβισμού, καθώς δεν θα είχαμε την επιβολή του ΕΤΤ σε ποσοστό 50% επί της αξίας εισαγωγής -που ισχύει σήμερα- που λειτουργεί αποτρεπτικά στην αγορά των αντίστοιχων οχημάτων, λόγω και του φόρου πολυτελείας (μέχρι και 40% στην αξία εισαγωγής) και του αυξημένου ΦΠΑ (23% από 18%).
 
(Το θέμα αυτό αναρτήθηκε την 20/12/2015, 10:59 μμ.)



 
Σας Προτείνουμε
Στον Νομό ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
ΘΟΔΩΡΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

Πλυντήριο, Λιπαντήριο, Service, Ελαστικά
Πεταλίδι (200 μέτρα μετά το Νεκροταφείο)
Τηλ.: +302722031410, (Τηλ. Ανάγκης: +306947834865)
Ακολουθήστε μας στο Ubiz. Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή.
 
Χρήσιμα