IX Auto Logo

Καλώς ήρθατε στο ixauto.gr, το μοναδικό πλήρως ανεξάρτητο και απόλυτα έγκυρο μέσο ενημέρωσης για το αυτοκίνητο.


 
Suzuki Grand Vitara: Η κορυφαία έκφραση 20 χρόνων εξέλιξης
Πέρασαν 20 χρόνια από την παρουσίαση του 1ου Vitara (1988) και 10 απ’ του 1ου Grand Vitara (1998). Η τελευταία γενιά που παρουσιάστηκε το 2005, ανανεώνεται κι αγγίζει τώρα την κορυφή της κατηγορίας.
Αποστολή στη Βουλγαρία
Με νέους κινητήρες, αναβαθμισμένα σε καίρια σημεία μηχανικά μέρη, πληρέστερο εξοπλισμό και επιλεκτικές παρεμβάσεις στο διαχρονικού σχήματος αμάξωμα και εσωτερικό, το νέο Grand Vitara είναι πιο όμορφο, πιο ικανό, πιο δυναμικό και πιο πολυτελές από ποτέ. Δικαιώνει έτσι την εξελικτική πορεία 20 χρόνων, που το εδραίωσε σαν μια από τις κορυφαίες προτάσεις στην κατηγορία των μεσαίων 4x4. Η Ελληνική εταιρία εκπροσώπησης της Suzuki στην Ελλάδα (όμιλος Σφακιανάκη), διοργάνωσε 4ήμερο δοκιμής του νέου Grand Vitara στη γειτονική μας Βουλγαρία, και πιο συγκεκριμένα στο Μπόροβετς, 80 περίπου χλμ. από τη Σόφια.
Διακριτική εξωτερική σχεδίαση
Η εντυπωσιακή σχεδίαση αμαξώματος και εσωτερικού δέχτηκε ελάχιστες παρεμβάσεις, ενώ σημαντικότερες αλλαγές έγιναν σε περισσότερο ουσιώδη, για την απόδοση του αυτοκινήτου, στοιχεία. Παράλληλα, με τους νέους κινητήρες, 2.4 και 3.2 λίτρων, η γκάμα του νέου Grand Vitara αυξάνεται θεαματικά, δίνοντας έτσι περισσότερες επιλογές στον υποψήφιο αγοραστή. Τέλος ο εξοπλισμός συμπληρώνεται με ηλεκτρονικά συστήματα όπως το Hill Hold (αυτόματο σύστημα συγκράτησης του αυτοκινήτου για εκκίνηση σε ανηφόρα) και Hill Descent Control (αυτόματο σύστημα συγκράτησης του αυτοκινήτου σε απότομες κατωφέρειες), βελτιώνοντας ακόμα περισσότερο τις αδιαμφισβήτητα ασυναγώνιστες εκτός δρόμου δυνατότητες του Grand Vitara στην κατηγορία του.
Το νέο Grand Vitara διατηρεί επακριβώς τη δομή του πλαισίου του και τα βασικά του χαρακτηριστικά. Η απόσταση από το έδαφος παραμένει στα 200 χλστ., το συνολικό ύψος στα 1,695 χλστ. ενώ στο πάτωμα του χώρου επιβατών, το κεντρικό τούνελ της μετάδοσης δεν καταλαμβάνει καθόλου χώρο. Τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν το μοντέλο, είναι ο δυναμισμός και η ισχυρή προσωπικότητα. Οι τονισμένοι θόλοι, οι μεγάλοι τροχοί που είναι τοποθετημένοι στις άκρες του αμαξώματος, το μεγάλο μεταξόνιο και τα φαρδιά μετατρόχια συνθέτουν ένα δυναμικό παρουσιαστικό με έντονη σπορ εικόνα, που δίνει την αίσθηση της σταθερότητας και της στιβαρότητας. Η νέα, κυψελοειδής, μάσκα, αντικατοπτρίζει ακόμα περισσότερο το δυναμικό και πολυτελή χαρακτήρα του νέου Grand Vitara, χωρίς να αλλοιώνει το χαρακτηριστικό και ιδιαίτερα αγαπημένο σχήμα.
Μικρές αλλαγές στους προφυλακτήρες απέφεραν μια αύξηση του μήκους 30 χλστ. (4,5 μέτρα από 4,47 στο 5θυρο και 4,035 μέτρα από 4.005 στο 3θυρο) χωρίς άλλες διαφοροποιήσεις στις διαστάσεις του αμαξώματος. Έτσι, το νέο Grand Vitara παραμένει ένα ιδιαίτερα ευέλικτο και πρακτικό αυτοκίνητο τόσο στην πόλη, όσο και στους στενούς, δύσβατους δασικούς δρόμους. Χάρη στον πολύ μικρό εμπρός πρόβολο, η ακτίνα στροφής του 5θυρου μοντέλου δεν ξεπερνά τα 5,5 μέτρα, ενώ αυτή του 3θυρου τα 5,1 μέτρα. Παράλληλα κορυφαίες παραμένουν και οι γωνίες προσέγγισης, ράμπας και αναχώρησης, στις 29, 19 και 27 μοίρες αντίστοιχα για το 5θυρο μοντέλο και στις 29, 20 και 36 μοίρες για το 3θυρο. Ανάλογα με την έκδοση εξοπλισμού, τα εμπρός φώτα μπορούν να είναι εκφόρτισης αερίου Xenon, συνδυαζόμενα με καθαριστήρες. Μια επίσης άμεσα ορατή αλλαγή αποτελεί η μεταφορά των πλευρικών φλας στους καθρέφτες.
Οι ζάντες αλουμινίου είναι νέες, με 7 αντί 5 ακτίνες και διαφορετική σχεδίαση. Νέα χρώματα αμαξώματος έχουν προστεθεί, ακολουθώντας τις τάσεις της εποχής, όπως τα Quasar Gray Metallic και White Pearl, ενώ έχει καταργηθεί το Azure Gray. Τέλος, νέες 17άρες ζάντες αλουμινίου 7 ακτινών, νέα μάσκα και πλευρικά φλας ενσωματωμένα στους καθρέφτες, συνθέτουν τη νέα εικόνα του ανανεωμένου Grand Vitara. Με σημαντικές επεμβάσεις και βελτιώσεις τόσο στο αμάξωμα, όσο και στα μηχανικά μέρη, έγινε εφικτή μια σημαντική μείωση θορύβου στο εσωτερικό του νέου Grand Vitara, κατά 2 db σε όλες τις εκδόσεις. Επειδή η κλίμακα μέτρησης του ήχου είναι εκθετική, η μικρή μείωση 2 μονάδων, σημαίνει μια μεγάλη μείωση του θορύβου στο εσωτερικό, σαν να κινείται το νέο μοντέλο με 10 χ.α.ώ. λιγότερα, σε σύγκριση με το προηγούμενο.
Επεμβάσεις και στο εσωτερικό
Στη γνωστή σχεδιαστική γραμμή του ταμπλό άμεσα ορατή είναι η νέα ψηφιακή οθόνη του κλιματισμού. Η οθόνη του trip computer έχει μεταφερθεί εντός του ταχυμέτρου, για άμεση ανάγνωση, ενώ έχει εμπλουτιστεί με την ένδειξη της αυτονομίας καυσίμου σε χιλιόμετρα (range). Στη θέση που κατείχε η ψηφιακή οθόνη ενδείξεων του trip computer, τώρα, ανάλογα με την έκδοση, είναι τοποθετημένο το κεντρικό ηχείο του συστήματος ήχου, ή μια πρακτική θήκη. Το πλαστικό ή δερμάτινο τιμόνι τριών ακτινών διαθέτει πλέον φωτιζόμενους διακόπτες χειρισμού του συστήματος ήχου σε ορισμένες εκδόσεις, ενώ νέες είναι και οι επενδύσεις των καθισμάτων. Κατά την κίνηση του αυτοκινήτου γίνεται άμεσα αισθητή η νέα, αναβαθμισμένη ηχομόνωση. Στο κάτω μέρος των θυρών των 5θυρων εκδόσεων, έχουν προστεθεί ελαστικές τσιμούχες για μείωση θορύβου, ενώ τα κρύσταλλα των παραθύρων έχουν πάχος 4 αντί 3,5 χλστ. στο απερχόμενο μοντέλο, για περαιτέρω μείωση των εξωτερικών θορύβων.
Στο ανανεωμένο Grand Vitara έγινε σημαντική προσπάθεια μείωσης των θορύβων, με επεμβάσεις σε καίρια σημεία τόσο της ηχομόνωσης, όσο και μηχανικών μερών. Παράλληλα, ο εξοπλισμός έγινε πλουσιότερος και μικρές λεπτομέρειες στην εργονομία βελτιώθηκαν, ώστε οδηγός και επιβάτες να απολαμβάνουν μια εικόνα κορυφαία ποιότητας και πολυτέλειας, σε ένα άνετο και απόλυτα ασφαλές περιβάλλον. Στην κορυφαία έκδοση των 3.2 λίτρων, διατίθεται το σύστημα Hill Hold και Hill Descent Control. Το Hill Hold επενεργεί αυτόματα, χωρίς να χρειάζεται να πατήσει ο οδηγός κάποιο διακόπτη. Όταν ο οδηγός αφήσει το φρένο για να πατήσει το γκάζι σε ανωφέρεια, τότε το ESP ενεργοποιεί το φρένα για μέγιστο διάστημα 2’’, ώστε το αυτοκίνητο να μην κυλήσει προς τα πίσω. Αν σε αυτό το διάστημα ο οδηγός δεν πατήσει το γκάζι, τότε το ESP απελευθερώνει σταδιακά τα φρένα, ώστε να δώσει το χρόνο στον οδηγό να πατήσει εκ νέου το φρένο ή το γκάζι. Το σύστημα Hill Descent Control ενεργοποιείται πατώντας το κουμπί κάτω από αυτό της απενεργοποίησης του ESP. Αυτόματα, μέσω του ESP, το σύστημα διατηρεί σταθερή την ταχύτητα καθόδου του αυτοκινήτου, στα 10 χ.α.ώ. με την επιλογή του κλειδώματος του κεντρικού διαφορικού, και στα 5 χ.α.ώ. με την επιλογή των αργών σχέσεων.
Το σύστημα ενεργοποιείται μόνο στην περίπτωση που έχει επιλεγεί το κλείδωμα του κεντρικού διαφορικού (4H Lock) ή οι αργές σχέσεις (4L Lock) και όχι στην κανονική κατάσταση του συστήματος μετάδοσης (4H). Αν κατά τη λειτουργία του συστήματος ο οδηγός πατήσει το φρένο, τότε το σύστημα σταματά να επενεργεί και επανέρχεται αυτόματα όταν ο οδηγός αφήσει το φρένο. Μέσω του ESP, το σύστημα Hill Hold δεν επιτρέπει την κύλιση του αυτοκινήτου προς τα πίσω κατά την εκκίνηση. Σε μια απότομη κατωφέρεια, το σύστημα Hill Descent Control, μέσω του ESP, διατηρεί σταθερή την ταχύτητα καθόδου του αυτοκινήτου, χωρίς ο οδηγός να χρειάζεται να πατήσει το φρένο. Στην κεντρική κονσόλα τα πάντα είναι εργονομικά διατεταγμένα, ενώ όλες οι εκδόσεις διαθέτουν ψηφιακό ράδιο-cd με χειριστήρια στο τιμόνι και αυτόματο κλιματισμό, πέραν όλων των ηλεκτρικών ευκολιών που είναι δεδομένες. Στις κορυφαίες εκδόσεις, το σύστημα εκκίνησης χωρίς κλειδί, οι 17άρες ζάντες αλουμινίου, τα φώτα ομίχλης, οι 6 συνολικά αερόσακοι, το ράδιο/cd με MP3 και τα φώτα Xenon με σύστημα πλύσης, αναβαθμίζουν περαιτέρω το υψηλό επίπεδο εξοπλισμού.
Μικρές και μεγάλες θήκες για προσωπικά αντικείμενα προάγουν την πρακτικότητα, ενώ τα πίσω καθίσματα είναι αναδιπλούμενα και διαιρούμενα για την επέκταση του χώρου αποσκευών, που στο 5θυρο μοντέλο έχει όγκο από 398 έως και 1.386 λίτρα, ενώ στο 3θυρο από 184 έως και 964 λίτρα, κατά VDA. Τα καθίσματα διαθέτουν μεγάλο εύρος ρυθμίσεων, ενώ αυτό του οδηγού διαθέτει ρύθμιση ύψους, όπως και το τιμόνι σε όλες τις εκδόσεις, για την ιδανική προσαρμογή της θέσης οδήγησης. Τα υποπλαίσια της ανάρτησης εμπρός και πίσω, η εκτεταμένη ηχομόνωση και το στιβαρό πλαίσιο, εξασφαλίζουν εξαιρετική απομόνωση θορύβων και κραδασμών, ακόμα και σε κίνηση σε κακοτράχαλα εδάφη. Στο εσωτερικό του νέου Grand Vitara, η αίσθηση άνεσης, πολυτέλειας και ασφάλειας συγκρίνεται μόνο με αυτοκίνητα μεγαλύτερης κατηγορίας, μεγέθους και τιμής.
Μεγάλη γκάμα κινητήρων
Το ανανεωμένο Grand Vitara διατίθεται πλέον με 5 συνολικά κινητήρες, 1.6, 1.9 diesel, 2.0, 2.4 και 3.2 λίτρων. Το 5θυρο μοντέλο διαθέτει ως βασικό το 2-λιτρο 4-κύλινδρο κινητήρα με τον κωδικό J20A, ο οποίος διαθέτει 2 εκκεντροφόρους επικεφαλής, 16 βαλβίδες, αυλούς εισαγωγής μεταβλητού μήκους και τροφοδοσία με ψεκασμό πολλαπλών σημείων. Η απόδοση βρίσκεται στους 140 ίππους και η ροπή του στα 183 Nm. Εντελώς νέος και ιδιαίτερα αποδοτικός, ο 4-κύλινδρος κινητήρας 2.4 λίτρων στη γκάμα του νέου Grand Vitara είναι 16-βάλβιδος με 2 εκκεντροφόρους επικεφαλής και αποδίδει 169 ίππους. Το σύστημα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων VVT, παρά την αύξηση της διαμέτρου των κυλίνδρων και την υπερτετράγωνη αρχιτεκτονική του κινητήρα, συμβάλλει στο να αποδίδει τη μέγιστη ροπή των 227 Nm, αποφέροντας έτσι σημαντικό κέρδος στην κατανάλωση καυσίμου. Είναι από τους πλέον οικονομικούς στην κατηγορία του, με εκπομπές CO2 αισθητά περιορισμένες.
O νέος 4-κύλινδρος κινητήρας συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων ή 4άρι αυτόματο, ενώ, σε σχέση με το κιβώτιο της έκδοσης των 2.0 λίτρων, διαφορετική (πιο μακριά) είναι μόνον η τελική σχέση μετάδοσης (3,727:1 αντί 4,1:1 του 2-λιτρου). Ο κινητήρας 2.4 διαθέτει μια σειρά τεχνολογικών καινοτομιών για αύξηση της απόδοσής του, μείωση της κατανάλωσης και μείωση θορύβου και κραδασμών. Όπως και ο 2-λιτρος κινητήρας, διαθέτει και αυτός σύστημα αυλών εισαγωγής μεταβλητού μήκους, με περιστροφική βαλβίδα. Σε σχέση με τον 2-λιτρο, ο 2.4 μεταβάλει το μήκος των αυλών εισαγωγής σε 3 διαφορετικά (αντί 2) στάδια, εκμεταλλευόμενος έτσι καλύτερα τα κύματα του αέρα κατά την εισαγωγή, ανάλογα με τις στροφές λειτουργίας του κινητήρα. Με αυτό τον τρόπο αυξάνεται η ροπή και μειώνονται η κατανάλωση και οι ρύποι, μέσω της βελτιστοποίησης της καύσης.
Για περαιτέρω μείωση των ρύπων, στο σύστημα εισαγωγής και συγκεκριμένα στον αυλό μεταφοράς του μείγματος καυσίμου/αέρα, έχει τοποθετηθεί μια βαλβίδα (Tumble Control Valve) ελέγχου της ροής του. Στις υψηλές στροφές είναι εντελώς ανοιχτή, επιτρέποντας στο μείγμα να φτάνει γρηγορότερα στο θάλαμο καύσης. Στις χαμηλές στροφές όμως κλείνει, αφήνοντας μόνο ένα μικρό άνοιγμα, που δημιουργεί τυρβώδη ροή. Με αυτό τον τρόπο η ανάμιξη αέρα/καυσίμου είναι βέλτιστη και το μίγμα που προκύπτει περισσότερο ομοιογενές. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα καλύτερη καύση στις χαμηλές στροφές και θερμοκρασίες, που μειώνει σημαντικά τους ρύπους ειδικά κατά τη διαδικασία της εκκίνησης. Επίσης, δίνει τη δυνατότητα να εισέρχεται πιο «φτωχό» μίγμα στους θαλάμους καύσης, με κέρδος σε ρύπους και κατανάλωση. Στην αριστερή εικόνα φαίνεται η βαλβίδα ελέγχου της ροής του μίγματος ανοιχτή (ψηλές σ.α.λ.) και στη δεξιά σχεδόν κλειστή (χαμηλές σ.α.λ.). Παρατηρήστε την τυρβώδη ροή του μίγματος στη δεύτερη περίπτωση.
Για την μείωση των ανοχών και των παρεπόμενων κραδασμών, η βάση του στροφαλοφόρου είναι κατασκευασμένη από ενισχυμένο χυτοσίδηρο. Με αυτό τον τρόπο, η υψηλή θερμοκρασία δεν αυξάνει τις ανοχές μεταξύ βάσης και στροφάλου, με αποτέλεσμα να μην δημιουργούνται κραδασμοί. Η βάση του στροφάλου κατασκευάζεται από χυτό σίδηρο ενισχυμένο με μαγνήσιο, για μείωση των ανοχών και μεγαλύτερη στιβαρότητα. Για τον ίδιο λόγο, τη μείωση δηλαδή των κραδασμών, έχει τοποθετηθεί αντικραδασμικός άξονας, που έχει ενσωματωθεί στην αντλία λαδιού, για λιγότερες απώλειες ισχύος και μικρότερη μάζα. Οι δύο επικεφαλής εκκεντροφόροι του κινητήρα παίρνουν κίνηση από αλυσίδα, η οποία, για τη μείωση του θορύβου, είναι «εφησυχασμένη». Είναι δηλαδή σχεδιασμένη με τέτοιο τρόπο, ώστε οι κρίκοι να αγκαλιάζουν το δόντι του γραναζιού και όχι να χτυπούν επάνω του. Αποτέλεσμα, χαμηλότερος θόρυβος, και μεγαλύτερη αντοχή. Τέλος, το κάλυμμα της κεφαλής του κινητήρα είναι κατασκευασμένο από πλαστικό, ώστε να απορροφά καλύτερα και να μην μεταφέρει το θόρυβο από τη λειτουργία των βαλβίδων.
Κορυφαία επιλογή για το ανανεωμένο Grand Vitara αποτελεί ο κινητήρας των 3.2 λίτρων, που διαθέτει 4 βαλβίδες/κύλινδρο, 4 εκκεντροφόρους επικεφαλής, σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων VVT, στις βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής και 6 κυλίνδρους σε διάταξη V. Αποδίδει 233 ίππους και εξασφαλίζει ιδιαίτερα δυναμικές επιδόσεις. Όμως δεν είναι μόνο οι επιδόσεις που χαρακτηρίζουν το νέο αυτό κινητήρα. Ιδιαίτερα πολιτισμένος, αθόρυβος και οικονομικός, συνδυάζεται με ένα εξελιγμένο αυτόματο κιβώτιο 5 σχέσεων, προάγοντας ακόμα περισσότερο τον πολυτελή και δυναμικό χαρακτήρα του νέου Grand Vitara. Όπως και ο νέος κινητήρας των 2.4 λίτρων, έτσι και ο 3.2 διαθέτει όλα αυτά τα στοιχεία που καθιστούν τη λειτουργία του πιο οικονομική και πολιτισμένη, όπως «εφησυχασμένες» αλυσίδες εκκεντροφόρων και πλαστικά καλύμματα κεφαλών.
Επιπρόσθετα όμως διαθέτει σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων και στην εξαγωγή, για καλύτερη απόδοση σε όλο το φάσμα των στροφών και αυξημένη ροπή. Επίσης, για την μεγιστοποίηση της αξιοπιστίας του υπό εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες λειτουργίας, διαθέτει ψεκαστήρες λαδιού στο κάτω μέρος κάθε εμβόλου. Με αυτό τον τρόπο, μειώνεται η θερμοκρασία, βελτιστοποιείται η λίπανση και αυξάνεται η αντοχή των εμβόλων στην ακραία καταπόνηση. Προς την ίδια κατεύθυνση, δηλαδή τη βελτίωση της αντοχής και της αξιοπιστίας, αλλά και τη μείωση θορύβων και κραδασμών, οι μπιέλες του κινητήρα των 3.2 λίτρων κατασκευάζονται με μια νέα σχετικά τεχνική, που εξασφαλίζει κορυφαία αντοχή και χαμηλό βάρος. Το κράμα ατσαλιού που χρησιμοποιείται για την κατασκευή τους είναι κονιορτοποιημένο (πούδρα) και υπό μεγάλη πίεση και θερμοκρασία, σχηματοποιείται σε μπιέλα. Η μπιέλα κατασκευάζεται ως ένα κομμάτι και κατόπιν κόβεται το κάτω μέρος της που χρησιμεύει ως συνεκτικός δακτύλιος στο στρόφαλο. Με αυτό τον τρόπο, εξασφαλίζεται κορυφαία αντοχή, πολύ μικρό βάρος και απόλυτη ακρίβεια ανοχών, σε σχέση με τις μπιέλες από χυτό ή σφυρήλατο ατσάλι.
Ένα ακόμα στοιχείο που συμβάλλει στην ομαλότερη και πιο οικονομική λειτουργία του κινητήρα, είναι τα κυλινδρικά ωστήρια των βαλβίδων. Στο σημείο που το έκκεντρο του άξονα πιέζει το «κοκοράκι» των βαλβίδων, έχει τοποθετηθεί ένα κύλινδρος. Έτσι μειώνεται η τριβή, αλλά και ο θόρυβος από το χτύπημα του έκκεντρου απευθείας στο μέταλλο των συμβατικών ωστηρίων βαλβίδων. Το 3-θυρο μοντέλο διατίθεται με το γνωστό 4-κύλινδρο κινητήρα 1.6 λίτρων με τον κωδικό M16A. Ο κινητήρας αυτός διαθέτει 2 εκκεντροφόρους επικεφαλής, 16 βαλβίδες, σύστημα ψεκασμού πολλαπλών σημείων και σύστημα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων εισαγωγής VVT. Η ισχύς του φτάνει στους 106 ίππους και η ροπή του στα 145 Nm. Τη γκάμα των διαθέσιμων κινητήρων και για τα 2 αμαξώματα, συμπληρώνει ένα 4-κύλινδρο σύνολο πετρελαίου, 1.9 λίτρων, με τον κωδικό F9Q. Ο κινητήρας αυτός, χάρη στο σύστημα κοινής γραμμής τροφοδοσίας και το Turbo, αποδίδει υψηλή ισχύ (129 ίππους) και μεγάλη ροπή (300 Nm).
Σύστημα μετάδοσης για πραγματική 4x4 οδήγηση
Για τη μετάδοση της κίνησης φροντίζουν 3 κιβώτια, ένα χειροκίνητο 5 σχέσεων για τις εκδόσεις 1.6, 2.0, 2.4 και 1.9, ένα αυτόματο 4 σχέσεων για τις εκδόσεις 2.0 και 2.4 κι ένα αυτόματο 5 σχέσεων για την κορυφαία έκδοση 3.2 λίτρων. Το χειροκίνητο κιβώτιο διαθέτει νέα συνδεσμολογία επιλογέα για μείωση των κραδασμών και καλύτερη αίσθηση λειτουργία. Το σύστημα μετάδοσης 4 Mode παραμένει χωρίς καμία αλλαγή, είναι δηλαδή μόνιμη 4-κίνηση, η οποίο μοιράζει τη ροπή σε ποσοστό 47/53 στους εμπρός και στους πίσω τροχούς αντίστοιχα, με μηχανικό κεντρικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (LSD).
Συμπληρωματικά, το κεντρικό διαφορικό προσφέρει τη δυνατότητα «κλειδώματος» ώστε να μεταφέρει τη ροπή σε ποσοστό 50/50 στους εμπρός και στους πίσω τροχούς αντίστοιχα, ενώ παραμένει (εκτός της έκδοσης 1.6) το βοηθητικό κιβώτιο υποπολλαπλασιασμού των σχέσεων μετάδοσης (κοντό) αλλά με βελτιώσεις για λιγότερο θόρυβο και κραδασμούς. Στις επιλογές μετάδοσης της κίνησης έχουμε το πρόγραμμα «4H», μόνιμη μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς, σε ποσοστό 47/53 εμπρός και πίσω αντίστοιχα και «ελεύθερο» το κεντρικό διαφορικό. Η επιλογή αυτή είναι για όλες τις συνθήκες σε άσφαλτο και χώμα.
Στο πρόγραμμα «4H Lock», έχουμε μόνιμη μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς σε ποσοστό 50/50 εμπρός και πίσω αντίστοιχα, με μπλοκαρισμένο το κεντρικό διαφορικό. Η επιλογή του συγκεκριμένου τύπου μετάδοσης γίνεται εν κινήσει και αφορά δύσκολες εκτός δρόμου συνθήκες. Αυτή η επιλογή δεν πρέπει να χρησιμοποιείται στην άσφαλτο. Στη θέση «4L Lock» έχουμε μόνιμη μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς, σε ποσοστό 50/50 εμπρός και πίσω αντίστοιχα, με μπλοκαρισμένο το κεντρικό διαφορικό και «κοντές» σχέσεις μετάδοσης που εξασφαλίζουν διπλάσια σχεδόν ελκτική ισχύ. Η επιλογή για ακραίες εκτός δρόμου συνθήκες ή/και ρυμούλκηση σκαφών σε ράμπες καθέλκυσης. Το αυτοκίνητο πρέπει να είναι ακινητοποιημένο, με πατημένο συμπλέκτη και φρένο για να ενεργοποιηθεί η επιλογή. Δεν πρέπει να χρησιμοποιείται στην άσφαλτο.
Στην επιλογή Ν (Neutral), έχουμε την απεμπλοκή του κεντρικού διαφορικού, επιλογή μόνο για ρυμούλκηση. Όλες οι παραπάνω επιλογές πραγματοποιούνται από ένα περιστροφικό διακόπτη στην κεντρική κονσόλα. Σε περίπτωση που η επιλογή δεν είναι εφικτή, πχ. επιλογή 4L Lock εν κινήσει, η κεντρική μονάδα ελέγχου δεν επιτρέπει την αλλαγή της μετάδοσης κι αυτό γίνεται αντιληπτό από τον οδηγό μέσω ηχητικού σήματος. Για τη μείωση του θορύβου και των κραδασμών, στο πίσω διαφορικό όλων των εκδόσεων έχει προστεθεί μια αντικραδασμική βάση με υγρό, ενώ σε κάθε άξονα κίνησης, από το κιβώτιο προς τα διαφορικά, έχουν τοποθετηθεί σύνδεσμοι ολίσθησης. Επιπρόσθετα, στον diesel κινητήρα των 1.9 λίτρων, έχει τοποθετηθεί ένα δευτερεύων βολάν στο συγκρότημα του συμπλέκτη, για την καλύτερη απορρόφηση των κραδασμών.
Ανάρτηση στο ύψος των περιστάσεων
Η ανάρτηση του ανανεωμένου Grand Vitara έχει δώσει επιτυχημένες εξετάσεις σε άσφαλτο και χώμα και έχει αποδείξει την εξαιρετική της απόδοση. Συνεχίζει λοιπόν με ελάχιστες παρεμβάσεις σε συνδυασμό ελατηρίων/αμορτισέρ. Στον πίσω άξονα όλων των εκδόσεων με δισκόφρενα, έχει ενισχυθεί το υποπλαίσιο, για να διαχειρίζεται καλύτερα τις επιπρόσθετες δυνάμεις που ασκούνται κατά την πέδηση. Στον εμπρός άξονα, η αξιόπιστη και αποδοτική λύση των γονάτων έχει συνδυαστεί με ψαλίδια βάσης που εδράζονται σε ξεχωριστό υποπλαίσιο και αντιστρεπτική δοκό. Πίσω, μια διάταξη πολλαπλών συνδέσμων με άνω και κάτω ψαλίδια και αντιστρεπτική δοκό, στηρίζεται επίσης σε υποπλαίσιο, ώστε να απομονώνονται οι θόρυβοι και οι κραδασμοί και να βελτιστοποιείται η στιβαρότητα.
Μια σημαντική αλλαγή στο ανανεωμένο Grand Vitara, έχει να κάνει με το σύστημα πέδησης. Με την προσθήκη νέων, πιο δυνατών, κινητήρων, η αναβάθμιση των φρένων ήταν επιβεβλημένη, ώστε να διατηρηθεί και να επαυξηθεί ο ισορροπημένος χαρακτήρας του αυτοκινήτου, σε όλους τους τομείς. Αεριζόμενα δισκόφρενα τόσο στους εμπρός, όσο και στους πίσω τροχούς αναλαμβάνουν το βάρος της πέδησης, μια βελτίωση που δεν έμεινε μόνο στις εκδόσεις 2.4 και 3.2, αλλά αποτελεί βασικό εξοπλισμό και των μοντέλων με τους κινητήρες βενζίνης 2.0 και πετρελαίου 1.9 λίτρων. Στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις είναι το σύστημα ABS το οποίο συνδυάζεται με ηλεκτρονικό κατανομέα EBD και σύστημα υποβοήθησης φρεναρίσματος Brake Assist.
Το ESP αποτελεί στοιχείο του βασικού εξοπλισμού των περισσότερων εκδόσεων, εκτός της βασικής JX στο 3-θυρο αμάξωμα και της JLX στο 5-θυρο, ενώ η κορυφαία έκδοση των 3.2 λίτρων διαθέτει επιπρόσθετα τα συστήματα Hill Hold και Hill Descent Control, που επιτρέπουν την απόλυτα ασφαλή και εύκολη εκκίνηση σε ανηφόρες και την διάσχιση μεγάλων κατωφερειών, με το πάτημα ενός κουμπιού. Με στόχο την όσο το δυνατόν πιο καλή αίσθηση του οδηγού και την ακριβή πληροφόρηση για τη θέση των εμπρός τροχών, το σύστημα διεύθυνσης του νέου Grand Vitara παραμένει κρεμαγιέρα, υδραυλικά υποβοηθούμενη.
Υψηλή παθητική και ενεργητική ασφάλεια
Μια από τι βασικές αρχές της εξέλιξης του νέου Grand Vitara, ήταν η παθητική ασφάλεια. Προσεκτικά μελετημένο αμάξωμα και πλήρης εξοπλισμός, εξασφαλίζουν κορυφαίο επίπεδο προστασίας τόσο για τους επιβάτες, όσο και για τους πεζούς. Ειδικά για τους τελευταίους, το καπό, οι προφυλακτήρες και οι υαλοκαθαριστήρες έχουν νέα σχεδίαση απορρόφησης της δύναμης πρόσκρουσης, ώστε να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο η προστασία που προσφέρουν. Οι ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης στο εμπρός και στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου, συνδυάζονται με τη στιβαρή δομή του χώρου των επιβατών, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται σωστή διάχυση των δυνάμεων της σύγκρουσης, χωρίς όμως παραμόρφωση του εσωτερικού.
Για τους επιβάτες, το βασικό σύστημα συγκράτησης σε περίπτωση ατυχήματος περιλαμβάνει αυτόματες ζώνες τριών σημείων σε όλες τις θέσεις, με τις εμπρός να διαθέτουν σύστημα ρύθμισης του ύψους τους, προεντατήρες και περιοριστές δύναμης. Ρυθμιζόμενα προσκέφαλα προβλέπονται επίσης για όλους, ενώ στις πόρτες έχουν τοποθετηθεί ατσάλινες δοκοί ασφαλείας για προστασία από τις πλευρικές συγκρούσεις. Για την προστασία των άκρων του οδηγού, το πεντάλ του φρένου απαγκιστρώνεται από τη βάση του σε περίπτωση σφοδρής πρόσκρουσης και αποσύρεται αντί να εισέρχεται προς την καμπίνα. Επίσης, η κολώνα του τιμονιού είναι φυσικά τηλεσκοπική. Για την επιπλέον προστασία των επιβατών υπάρχουν αερόσακοι οδηγού/συνοδηγού σε όλες τις εκδόσεις, ενώ στις πιο πλούσιες συμπληρώνονται από 4 ακόμα αερόσακους, 2 πλευρικούς για τους εμπρός επιβάτες και 2 τύπου κουρτίνας που καλύπτουν και τους πίσω. Τέλος, για την πλήρη προστασία και των παιδιών, όλες οι εκδόσεις διαθέτουν βάσεις τύπου Isofix για τη στήριξη καθισμάτων.
Η παθητική ασφάλεια που προσφέρει το Grand Vitara έχει πιστοποιηθεί και από τον ανεξάρτητο φορέα EuroNCAP, όπου το μοντέλο έχει αποσπάσει 4 αστέρια στη δοκιμή της μετωπικής πρόσκρουσης. Τώρα, όσον αφορά την ενεργητική ασφάλεια, το στιβαρό πλαίσιο, η ιδανική σχεδόν κατανομή του βάρους, οι προηγμένες ανεξάρτητες αναρτήσεις, η μόνιμη 4-κίνηση, το ακριβές σύστημα διεύθυνσης, οι δυνατοί κινητήρες και τα ισχυρά φρένα με δισκόφρενα σε όλους πλέον τους τροχούς, εξασφαλίζουν ένα αξιοζήλευτο επίπεδο στον τομέα αυτό στο νέο Grand Vitara. Ακόμα και στις πιο ακραίες καιρικές συνθήκες, ο οδηγός έχει στη διάθεσή του οτιδήποτε χρειάζεται για να διατηρήσει τον έλεγχο του αυτοκινήτου. Επιπλέον, η ψηλή θέση οδήγησης, οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και η σωστή στήριξη από τα καθίσματα, εξασφαλίζουν ένα ιδανικό περιβάλλον οδήγησης με άπλετη ορατότητα και δυνατότητα ελέγχου των συνθηκών κίνησης.
Η αντικλεπτική προστασία δεν είναι πλέον πολυτέλεια, αλλά ανάγκη. Με αυτό το σκεπτικό, το νέο Grand Vitara ενσωματώνει όλες τις νέες τεχνολογίες αποτροπής της κλοπής. Στο εσωτερικό, τα ενσωματωμένα στο ταμπλό συστήματα ήχου καθιστούν εντελώς ανούσια την προσπάθεια κλοπής τους. Στις πόρτες, οι ομφαλοί ελεύθερης περιστροφής εξασφαλίζουν το απαραβίαστο, ενώ το immobilizer διασφαλίζει τη μη εκκίνηση του κινητήρα, ακόμα και αν το κλειδί του αυτοκινήτου αντιγραφεί. Επιπρόσθετα, στις πιο πλούσιες εκδόσεις του 5-θυρου μοντέλου, το σύστημα keyless start επιτρέπει την απασφάλιση των θυρών και την εκκίνηση του αυτοκινήτου χωρίς κλειδί.
Συνοψίζοντας
Οι καιρικές συνθήκες ήταν ιδανικές και οι θερμοκρασίες υψηλές για την εποχή και το υψόμετρο (πάνω από 1.000 μέτρα). Μιας και η περιοχή του Μπόροβετς φημίζεται για τον χειμερινό της τουρισμό, καθώς διαθέτει χιονοδρομικό κέντρο και αρκετές πίστες, θα ήταν ακόμη καλύτερα αν είχαμε χιονισμένο τοπίο, για να δούμε σε απόλυτα δύσκολες συνθήκες οδήγησης τις όποιες ικανότητες του νέου Grand Vitara. Έστω κι έτσι, αρκεστήκαμε στις πιο «συμβατικές» συνθήκες μιας γνήσιας εκτός δρόμου διαδρομής, με μικτό έδαφος, που κατέληγε σε μία λίμνη, εκεί όπου αρκετοί Βούλγαροι είχαν «στρατοπεδεύσει» με πλήρη εξοπλισμό ψαρέματος κι ό,τι άλλο είναι απαραίτητο για το «πικ-νικ» του Σαββατοκύριακου που ακολουθούσε (6-7 Σεπτεμβρίου 2008).
Το «δικό» μας κονβόι ήταν 11 αυτοκίνητα, όμως τα 3 εξ αυτών είχαν ως πληρώματα τους συναδέλφους μας δημοσιογράφους της Βόρειας Ελλάδας, οι οποίοι, την τελευταία ημέρα ακολούθησαν τη διαδρομή της επιστροφής (οδικώς) προς τη Θεσσαλονίκη. Με περίσσια άνεση και ευκολία, το νέο Grand Vitara πέρασε απ’ όλα τα σημεία χωρίς τον παραμικρό δισταγμό. Δεν μας εξέπληξε με τη συμπεριφορά του, καθώς γνωρίζουμε ήδη τις εκτός δρόμου αρετές του. Σε συνθήκες απλής, καθημερινής οδήγησης (άσφαλτο) έχει τώρα έναν ακόμη πιο πολιτισμένο χαρακτήρα. Ας μας επιτρέψουν οι άνθρωποι της Suzuki, δεν καταφέραμε να νοιώσουμε τη διαφορά των 2 db μείωσης του θορύβου στην άσφαλτο. Με την επιλογή «4L Lock», η αλήθεια είναι ότι διασκεδάσαμε τις δυνατότητες της 4-κίνησης όταν πατήσαμε άμμο (στη λίμνη), με το 50/50 να μετατρέπει την όποια δυσκολία σε παιχνίδι.
Διατηρούμε όμως τις επιφυλάξεις μας όσον αφορά τη μόνωση της καμπίνας από τις τσιμούχες (ελάσματα) γύρω από τις πόρτες, καθώς η καμπίνα γέμιζε από χωμάτινη «πούδρα» πολύ πιο εύκολα απ’ ό,τι θα περιμέναμε σε ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας αυτής. Το ανανεωμένο Grand Vitara συνεχίζει να παράγεται σε 2 εκδόσεις αμαξωμάτων (3-θυρο και 5-θυρο), με 5 συνολικά επιλογές κινητήρων και 3 κιβώτια ταχυτήτων. Οι διαθέσιμες εκδόσεις είναι συνολικά 12, με 2 3-θυρες στα 1.6 λίτρα, μία 3-θυρη diesel 1.9 λίτρων και όλες οι άλλες είναι 5-θυρες, με 3 εκδόσεις στα 2.0 λίτρα, άλλες 3 στα 2.4 λίτρα, 2 των 1.9 λίτρων diesel και μία στα 3.2 λίτρα, που αποτελεί την κορυφαία της γκάμας.
 

Μοντέλο
1.6 3θ.
1.9 D 5(3)θ.
2.0 5θ.
2.4 5θ.
3.2 5θ.
Μήκος
4,035 μέτρα
4,5 (4,035) μ.
4,5 μέτρα
4,5 μέτρα
4,5 μέτρα
Πλάτος
1,81 μέτρα
1,81 μέτρα
1,81 μέτρα
1,81 μέτρα
1,81 μέτρα
Ύψος
1,695 μέτρα
1,695 μέτρα
1,695 μέτρα
1,695 μέτρα
1,695 μέτρα
Μεταξόνιο
2,44 μέτρα
2,64 (2,44) μ.
2,64 μέτρα
2,64 μέτρα
2,64 μέτρα
Μετατρόχια Ε/Π
1,54/1,57 μ.
1,54/1,57 μ.
1,54/1,57 μ.
1,54/1,57 μ.
1,54/1,57 μ.
Γωνία προσέγγισης
29 μοίρες
29 μοίρες
29 μοίρες
29 μοίρες
29 μοίρες
Γωνία ράμπας
20 μοίρες
19 (20) μοίρες
19 μοίρες
19 μοίρες
19 μοίρες
Γωνία αναχώρησης
36 μοίρες
27 (36) μοίρες
27 μοίρες
27 μοίρες
27 μοίρες
Χώρος αποσκευών
184 λίτρα
398 (184) λίτρα
398 λίτρα
398 λίτρα
398 λίτρα
Κυβισμός
1.586 κ.εκ.
1.890 κ.εκ.
1.995 κ.εκ.
2.393 κ.εκ.
3.195 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή
78 x 83 χλστ.
80 x 93 χλστ.
84 x 90 χλστ.
92 x 90 χλστ.
89 x 86,5 χλστ.
Σχέση συμπίεσης
10,5:1
17:1
10,5:1
10:1
10:1
Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.)
106/5.900
129/3.750
140/6.000
169/6.000
233/6.200
Ροπή (Nm/σ.α.λ.)
145/4.100
300/2.000
183/4.000
227/3.800
291/3.200
0-100 χ.α.ώ.
14,4’’
13,2’’ (12,8’’)
12,5’’
11,7’’
9,3’’
Τελική ταχύτητα
160 χ.α.ώ.
170 (170) χ.α.ώ.
175 χ.α.ώ.
185 χ.α.ώ.
200 χ.α.ώ.
Κατανάλωση εκτός πόλης
7,1 λ./100 χλμ.
6,2 λ./100 χλμ.
7,1 λ./100 χλμ.
7,6 λ./100 χλμ.
8,3 λ./100 χλμ.
Μικτή κατανάλωση
8,2 λ./100 χλμ.
7 λ./100 χλμ.
8,4 λ./100 χλμ.
9 λ./100 χλμ.
10,6 λ./100 χλμ.
Κατανάλωση στην πόλη
10,2 λ./100 χλμ.
8,4 (8,3) λ./100 χλμ.
10,6 λ./100 χλμ.
11,4 λ./100 χλμ.
14,4 λ./100 χλμ.
Ρεζερβουάρ
55 λίτρα
66 (55) λίτρα
66 λίτρα
66 λίτρα
66 λίτρα
Εκπομπές ρύπων (CO2)
195 γραμμ./χλμ.
185 (183) γρ./χλμ.
199 γραμμ./χλμ.
208 γραμμ./χλμ.
245 γραμμ./χλμ.

 



 
Σας Προτείνουμε
Στον Νομό ΑΤΤΙΚΗΣ
AUTO GAS LINES - ΑΦΟΙ ΑΓΓΕΛΗ - Ν. ΠΑΠΑΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ ΟΕ

Τοποθετήσεις Συστημάτων Υγραερίου & Φυσικού Αερίου (Dilorenzo-Stefanelli)
Συνεργείο Αυτοκινήτων (εξειδίκευση Ford)
Λεωφ. Αθηνών 179, 124 61 Χαϊδάρι
Τηλ. & Fax: +302105822253, Website: www.autogaslines.gr

 

 
Χρήσιμα