IX Auto Logo

Καλώς ήρθατε στο ixauto.gr, το μοναδικό πλήρως ανεξάρτητο και απόλυτα έγκυρο μέσο ενημέρωσης για το αυτοκίνητο.


 
Lancia Delta 1.4 T-jet 120hp: Ίδιες ρίζες, νέο φύλλωμα
Με αυτή την βασική αρχή, ξεκίνησε η δημιουργία της νέας Delta, θέλοντας να διατηρήσει την αρμονία της σχεδίασης που γνωρίσαμε στα προηγούμενα μοντέλα της Lancia, Ypsilon, Thesis, Phedra και Musa.
Του Δημήτρη Σπυράκη
Η Delta αποτελεί ένα ιστορικό όνομα που αντιπροσωπεύει ένα από τα ορόσημα της μεγάλης ιστορίας της Lancia, αλλά επίσης είναι ένα μαθηματικό σύμβολο που εκφράζει την αλλαγή και την πρόοδο. Η στρατηγική της Ιταλικής φίρμας βασίζεται σε 2 βασικές αξίες, της αισθητικής κομψότητας και της τολμηρής, καινοτόμου και δυναμικής προσωπικότητας. Η νέα Delta αποτελεί το 1ο εντελώς νέο μοντέλο στον 2ο αιώνα ζωής της Lancia και αντιπροσωπεύει μια κρίσιμη καμπή στην ιστορία της μάρκας κι ένα σημαντικό βήμα στην εφαρμογή του γενικότερου στρατηγικού πλάνου της. Η πρώτη μας επαφή επί Ελληνικού εδάφους με τη νέα Delta ήταν καταμεσής του Αυγούστου, όπου συμβιώσαμε μαζί της για σχεδόν ένα μήνα. Κάναμε πολλά χιλιόμετρα (πάνω από 3.000), περάσαμε πάρα πολλές ώρες πίσω από το τιμόνι της, εξαντλήσαμε κάθε μορφής άνεση που προσφέρει τόσο όσον αφορά τους χώρους της αλλά και οδηγικά, γίναμε με μία λέξη «ένα» μαζί της. Σκοπός μας, ήταν να γνωρίσουμε το νέο αυτό μοντέλο και παράλληλα να ανακαλύψουμε το νέο πρόσωπο της φίρμας, μέσα από ένα τόσο ισχυρό ονομαστικά προϊόν, που έχει γνωρίσει στο παρελθόν δόξες ανυπέρβλητες στους αγώνες αυτοκινήτου και σημαντικά αποτελέσματα στον εμπορικό «στίβο». Ναι! Η νέα Lancia Delta ήταν πέρα για πέρα «δική» μας για τις τελευταίες ημέρες του καλοκαιριού και φροντίσαμε να τις περάσουμε ευχάριστα.
Ανατρεπτική σχεδίαση
Βασικό στοιχείο της σχεδιαστικής αντίληψης που οδήγησε στη Delta είναι η ικανότητα του αυτοκινήτου να συμφιλιώνει την παραδοσιακή κομψότητα της Lancia, με αυθεντικά αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά που «παντρεύουν» το δυναμισμό ενός σπορ hatchback αυτοκινήτου με τη συνολική ποιότητα και άνεση μιας μπερλίνας. Η Delta όμως προσφέρει και εξαιρετική ευρυχωρία για την κατηγορία της, καθώς το μεταξόνιο των 2,7 μέτρων συνδυάζεται με επιβλητικές διαστάσεις (βλέπε σχετικό πίνακα). Έτσι η Lancia Delta επιστρέφει για να πάρει τη θέση της στην κορυφή της κατηγορίας των μεσαίων hatchback της μικρομεσαίας κατηγορίας (segment C), προσεγγίζοντας παράλληλα το «χαμηλό άκρο» της κατηγορίας των μπερλίνων (segment D). Στην πραγματικότητα, η Delta είναι το μοναδικό αυτοκίνητο στην κατηγορία του με χώρους και άνεση που παραπέμπουν στην αμέσως μεγαλύτερη κατηγορία, κατηγορία με τεράστια παράδοση σε αυτοκίνητα Lancia (Aprilia, Appia, Fulvia, Beta, Prisma, Dedra και Lybra). Η νέα Delta, σχεδιασμένη από το Centro Stile της Lancia, χαρακτηρίζεται από την επιβλητική μπροστινή γρίλια, ένα έμβλημα της μάρκας. Καινοτόμα εμπρός φωτιστικά σώματα έχουν επιλεγεί για να τονίσουν τη σπορτίφ εμφάνιση του μοντέλου, που ενισχύεται από μια συστοιχία φώτων ημέρας LED χαμηλά στη βάση (βασικός εξοπλισμός όλων των εκδόσεων). Τον ίδιο δυναμισμό συναντάμε και στο πλαϊνό μέρος. Στο τελικό αισθητικό αποτέλεσμα συνεισφέρουν και τα πίσω κάθετα φωτιστικά σώματα τύπου LED που υπογραμμίζουν την κομψότητα της νέας Delta. Οι κομψές γραμμές του αυτοκινήτου συμπληρώνονται από τα πλαϊνά διακοσμητικά χρωμίου που διατρέχουν το μεγαλύτερο μέρος του αμαξώματος και τονίζουν τη γραμμή της οροφής. Στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της νέας Delta περιλαμβάνεται και η γυάλινη οροφή, που έχει κατασκευαστεί από εξαιρετικά ηχοαπορροφητικά υλικά.
Πολυτελές και καινοτόμο εσωτερικό
Τα πάντα στη Delta προάγουν έναν ακόμη πιο πολυτελή και αποκλειστικό χαρακτήρα, μέσω των κορυφαίων σε ποιότητα υλικών, όπως το δέρμα/alcantara που χρησιμοποιούνται για την εσωτερική επένδυση και την παρουσία ενός εντυπωσιακού ταμπλό που είναι φτιαγμένο από υλικό Benova, ένα καινοτόμο και διακεκριμένο προϊόν φτιαγμένο από πολυουρεθάνη, το οποίο μεταφέρει την ίδια αίσθηση στην αφή και στην όψη όπως το πραγματικό δέρμα (το προϊόν είναι σήμα κατατεθέν της εταιρίας Benecke-Kaliko και μέχρι τώρα έχει χρησιμοποιηθεί σε ακριβά οχήματα πολυτελών μαρκών όπως η Maserati). Προαιρετικά, μπορεί επίσης να επιλεχτεί και η επένδυση από δέρμα Poltrona Frau, που δίνει την αίσθηση του χειροποίητου. Η αίσθηση οικειότητας που προσφέρει το σαλόνι του αυτοκινήτου ενισχύεται από το συρόμενο πίσω κάθισμα με την ανακλινόμενη πλάτη (μπορεί να γείρει έως 25 μοίρες) που επιτρέπει την επιπλέον αύξηση του χώρου αποσκευών με τα συρόμενα πίσω καθίσματα. Οι επιβάτες του πίσω καθίσματος έχουν στη διάθεσή τους το μεγαλύτερο χώρο της κατηγορίας για τα πόδια τους και το αυτοκίνητο είναι το μόνο οικογενειακό χάτσμπακ που προσφέρει συρόμενο και ανακλινόμενο πίσω κάθισμα. Αυτή η άνεσή του στα πόδια των πίσω επιβατών μας έφερε στο μυαλό το αρχοντικών διαστάσεων για τους πίσω επιβάτες, Skoda Superb, αυτοκίνητο εμφανώς μεγαλύτερης κατηγορίας. Το εκπληκτικής σχεδίασης εσωτερικό τονίζεται ιδιαίτερα από τα μοντέρνας εμφάνισης όργανα. Όλα τα μέρη που χρησιμοποιήθηκαν για την κονσόλα, το τιμόνι, το σύστημα κλιματισμού και τα χαρακτηριστικά της οθόνης, διαθέτουν τα ίδια υλικά και το ίδιο μεταλλικό φινίρισμα. Η νέα Delta προσφέρει επίσης εξελιγμένες εφαρμογές και συστήματα ψυχαγωγίας, όπως το ηχοσύστημα BOSE που ενσωματώνει ράδιο/CD με MP3 και χειριστήρια στο τιμόνι, το σύστημα τηλεματικής Blue&Me που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με τη Microsoft, διαθέσιμο και σε έκδοση με σύστημα πλοήγησης, αλλά και το ολοκαίνουργιο δορυφορικό σύστημα πλοήγησης που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με τη Magneti Marelli. Στο βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων διατίθενται 6 αερόσακοι (εμπρός, παραθύρων και πλευρικοί) και ζώνες ασφαλείας τριών σημείων με προεντατήρες.
Προηγμένη τεχνολογία κινητήρα και βοηθητικών συστημάτων
Με το λανσάρισμα της νέας Delta, «επιστρατεύτηκαν» 4 κινητήρες του ομίλου Fiat για το μοντέλο αυτό. Πρόκειται για τους γνωστούς κινητήρες βενζίνης 1.4 λίτρων με υπερπλήρωση με 120 και 150 ίππους κι άλλους 2 κινητήρες πετρελαίου στα 1.6 και 1.9 λίτρα με 120 και 190 ίππους αντίστοιχα. Το μοντέλο της δοκιμής μας φορούσε τον 1.4 των 120 ίππων, έκδοση που αναμένεται να πάρει στις πλάτες της το μεγαλύτερο μέρος των συνολικών πωλήσεων του μοντέλου. Όλοι οι κινητήρες της Delta συνεργάζονται με κιβώτια 6 ταχυτήτων (χειροκίνητα, ημιαυτόματα ή αυτόματα). Λόγω της ιδιαιτερότητας του μοντέλου, το 6άρι μηχανικό κιβώτιο στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας λειτούργησε περισσότερο για την οικονομία καυσίμου και λιγότερο για τις επιδόσεις. Σ’ αυτή την περίπτωση, μας «ζητούσε» κατέβασμα σχέσης. Όπως όλοι οι κινητήρες της νέας Delta, έτσι κι αυτός πληροί τις νέες προδιαγραφές ρύπων Euro5. Μια σειρά από ηλεκτρονικές τεχνολογικές εφαρμογές, καθιστούν την οδήγηση της νέας Delta τόσο άνετη όσο και ευχάριστη κι απολαυστική. Ξεκινάμε από το AHS (Absolute Handling System), ένα εξελιγμένο πρόγραμμα ευστάθειας (ESP) που προσθέτει πολλά κύρια χαρακτηριστικά στις ικανότητες που διαθέτουν οι εφαρμογές που χρησιμοποιούνται σήμερα. Τα κυριότερα είναι το LTF (Linearization Torque Feedback) το οποίο βελτιώνει την αίσθηση ελέγχου του αυτοκινήτου στις στροφές, ειδικά στις υψηλές ταχύτητες, και το TTC (Torque Transfer Control), μια καινοτόμος λειτουργία που βελτιώνει την πρόσφυση στις στροφές με σημαντική μείωση της υποστροφής και εξασφαλίζει δυναμική οδήγηση μέσω ηλεκτρονικής προσομοίωσης του μπλοκέ διαφορικού. Αξίζει να σημειωθεί ότι το καινοτόμο Absolute Handling System πάντοτε επενεργεί διακριτικά σε συνεργασία με το DST (Drive Steering Torque). Το DST λειτουργεί ως ενεργό ηλεκτρονικό σύστημα διεύθυνσης, πραγματοποιώντας αυτόματα διορθώσεις και ελέγχοντας την υπερστροφή σε επιφάνειες με χαμηλό συντελεστή τριβής. Παράλληλα διαθέτει και μια σειρά από άλλα συστήματα, που καθιστούν πιο ολοκληρωμένη τη λειτουργία του, όπως το ASR (Anti Slip Regulation) που βελτιστοποιεί την πρόσφυση σε οποιεσδήποτε συνθήκες αλλά και το Hill Holder που βοηθάει τον οδηγό στο ξεκίνημα σε ανηφόρα. Αυτό πρέπει να το συνηθίσεις, καθώς το χρονικό διάστημα στο οποίο παραμένει ενεργοποιημένο (κάτι λιγότερο από 2’’), σε «μπερδεύει» όταν θέλεις να εκκινήσεις γρήγορα σε ανηφόρα. Η νέα Delta εξοπλίζεται επίσης με ένα σύστημα ηλεκτρονικού ελέγχου της απόσβεσης της ανάρτησης (Reactive Suspension System) που χρησιμοποιείται για πρώτη φορά σε ένα αυτοκίνητο τέτοιας κατηγορίας και αυξάνει ιδιαίτερα την οδηγική άνεση, καθώς απορροφά περισσότερους κραδασμούς από τις ανωμαλίες του δρόμου. Χαρίζει επίσης περισσότερη έμφαση στην οδηγική ευχαρίστηση, βελτιώνοντας τον έλεγχο του αυτοκινήτου σε όλες τις καταστάσεις (το σύστημα προσαρμόζεται αυτόματα στις συνθήκες του δρόμου και στο στιλ οδήγησης). Διαθέσιμο είναι επίσης και το σύστημα Driving Advisor, που ασκεί ελαφριά ροπή στο τιμόνι προειδοποιώντας τον οδηγό ότι ετοιμάζεται να βγει από τη λωρίδα κυκλοφορίας του. Ο σκοπός όλων αυτών των εφαρμογών είναι να απλοποιούν και να βελτιώνουν την οδηγική εμπειρία και την απόλαυση της οδήγησης της νέας Delta.
Και με Σύστημα Ημιαυτόματου Παρκαρίσματος
Η νέα Delta προσφέρει ένα καινοτόμο σύστημα βοήθειας στο παρκάρισμα, που πληροφορεί τον οδηγό αν ο χώρος στάθμευσης που βρήκε είναι αρκετά μεγάλος για το αυτοκίνητο, αλλά επίσης τον βοηθάει να πραγματοποιήσει τους κατάλληλους χειρισμούς που απαιτούνται για ένα γρήγορο παρκάρισμα. Αρχικά το σύστημα υπολογίζει το μήκος του ελεύθερου χώρου όπου σκοπεύει να παρκάρει και τον πληροφορεί αν το ελεύθερο διάστημα είναι αρκετά μεγάλο για το αυτοκίνητο. Το σύστημα έπειτα αναλαμβάνει τα υπόλοιπα, αφήνοντας στον οδηγό μόνο τα στοιχειώδη, δηλαδή τον έλεγχο της ταχύτητας μέσω γκαζιού και φρένου. Η καρδιά του συστήματος είναι ένας αισθητήρας στη δεξιά πλευρά του αυτοκινήτου μέσα στον εμπρός προφυλακτήρα. Ο οδηγός ενημερώνεται για την παρουσία ενός κατάλληλου χώρου στάθμευσης όταν το υπολογισμένο μήκος είναι συμβατό με το μέγεθος του οχήματος (ο χώρος πρέπει να είναι τουλάχιστον 5,3 μέτρα). Ένα ακουστικό σήμα δείχνει ότι ο κατάλληλος χώρος έχει ανιχνευτεί και μια οθόνη δείχνει αν οι ελιγμοί στάθμευσης μπορούν να πραγματοποιηθούν σε ένα ή περισσότερα στάδια. Αν ο οδηγός θεωρεί ότι ο χώρος στάθμευσης που έχει προσδιοριστεί είναι κατάλληλος, το σύστημα είναι σε θέση να ελέγξει τις δευτερεύουσες κινήσεις του οχήματος με τη βοήθεια του ηλεκτρικού συστήματος διεύθυνσης, επιτρέποντας στον οδηγό να πάρει τα χέρια του από το τιμόνι και να ελέγξει την κίνηση του αυτοκινήτου αποκλειστικά μέσω των πεντάλ του γκαζιού και του φρένου. Το αυτοκίνητο έτσι σταθμεύει εύκολα και γρήγορα περιορίζοντας στο ελάχιστο τους αναγκαίους από τον οδηγό ελιγμούς ευθυγράμμισης. Ο οδηγός φυσικά έχει τον πλήρη έλεγχο και εποπτεία της λειτουργίας μέσω των πεντάλ και παράλληλα μπορεί να απενεργοποιήσει το σύστημα είτε με το τιμόνι είτε πατώντας το πλήκτρο απενεργοποίησης. Σ’ αυτό το στάδιο, η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα είναι 7 χ.α.ώ.
Καταλήγοντας...
...θα λέγαμε ότι η νέα Delta κράτησε κάποια βασικά στοιχεία από τις «ρίζες» της φίρμας, με κυριότερη την ισχυρή προσωπικότητα που χαρακτηρίζει τα μοντέλα της φίρμας, που πηγάζει κυρίως από το εμπρός μέρος του αυτοκινήτου. Τι άλλαξε; Όλα τα υπόλοιπα. Βάζοντάς της δίπλα στους προκατόχους της, καταλαβαίνεις τη διαφορά αλλά και την αλλαγή νοοτροπίας. Διαφορετική στην όψη αλλά εξ ίσου ελκυστική, «έσπασε» λαιμούς στην Ιταλία (μόλις είχε κυκλοφορήσει), τόσο στον Βορά όσο και στο Νότο και προκάλεσε ενδιαφέρον και στο Ελληνικό κοινό. Προσφέρει άνεση στο εσωτερικό, άνετη οδήγηση και μια σειρά από τεχνολογικές εφαρμογές που σε δικαιώνουν για την επιλογή σου.
Χρυσές σελίδες ιστορίας
Η Lancia Delta δημιουργήθηκε το φθινόπωρο του 1979 και ανακηρύχτηκε Αυτοκίνητο της Χρονιάς 1980. Η πένα του Giorgetto Giugiaro βασίστηκε σε ένα τραπεζοειδές σχήμα με έντονες γωνίες. Οι μηχανικές επιλογές αφορούσαν την μετάδοση στους εμπρός τροχούς και ανεξάρτητες αναρτήσεις. Δύο κινητήρες ήταν διαθέσιμοι κατά το λανσάρισμα του μοντέλου, 1.3 και 1.5 με 75 και 85 ίππους αντίστοιχα. Η συνολική εμφάνιση της Delta ήταν αυτή ενός κομψού και συμπαγούς αυτοκινήτου, ελάχιστα κάτω από τα 4 μέτρα σε μήκος. Αυτή η Delta προσέφερε ως βασικό όλο τον εξοπλισμό που διέθεταν τότε οι αμέσως μεγαλύτερες κατηγορίες. Η παραγωγή της ξεκίνησε στο εργοστάσιο Lingotto στο Τορίνο και μεταφέρθηκε έπειτα στο εργοστάσιο Chivasso, με προηγμένη τεχνολογική υποδομή. Το 1982 παρουσιάστηκε η Delta GT 1.6 με 105 ίππους, εξοπλισμένη με 4 δισκόφρενα και τελική ταχύτητα 180 χ.α.ώ. Το 1983, η Delta HF Turbo, ήταν το πρώτο μοντέλο παραγωγής Lancia με υπερτροφοδότηση, κινητήρα 1.6, ισχύ 130 ίππους, και τελική 190 χ.α.ώ, ενώ 3 χρόνια μετά (1986) η γκάμα του αυτοκινήτου επεκτάθηκε με την Delta GT των 108 ίππων με ηλεκτρονικό ψεκασμό, την 2.0 Turbodiesel 80 ίππων, την HF Turbo injection (140 ίπποι) και την HF 4WD. Η τελευταία, μαζί με την Prisma 4WD, χαρακτήρισαν την 1η γενιά 4-κίνητων επιβατικών της Lancia. Φορούσε κινητήρα 2.0 λίτρων με 165 ίππους (τελική 208 χ.α.ώ.) και διέθετε κορυφαίες μηχανολογικές επιλογές. Ένα ελεύθερο εμπρός διαφορικό, ένα επικυκλικό μεσαίο διαφορικό που κατένεμε τη ροπή εμπρός/πίσω 56/44%, ένα πολύδισκο συμπλέκτη Ferguson στο κεντρικό διαφορικό κι ένα διαφορικό Torsen στον πίσω άξονα, που επέτρεπε στη ροπή να κατανεμηθεί στους πίσω τροχούς, ανάλογα με την πρόσφυσή τους. Με αυτό τον τρόπο, η Delta HF 4WD ήταν ικανή να μεταφέρει όλη τη δύναμη του κινητήρα στο δρόμο χωρίς πρόβλημα. Και το αποτέλεσμα ήταν ένα αυτοκίνητο με κορυφαία πρόσφυση στις γλιστερές επιφάνειες, που προσέφερε υπέροχη ισορροπία και κατευθυντικότητα και κορυφαίο έλεγχο στις υψηλές ταχύτητες. Στα χρόνια που ακολούθησαν, η 4-κίνητη Delta δέχτηκε μια σειρά τεχνολογικών και αισθητικών βελτιώσεων, με αποκορύφωμα φυσικά τη Delta Integrale και τις αντίστοιχες εκδόσεις της (Evo 1, Evo 2). Οι αγωνιστικές εκδόσεις της Delta κέρδισαν συνολικά 6 παγκόσμια πρωταθλήματα ράλι απ’ το 1987 ως το 1992. Η Delta παρέμεινε στην παραγωγή σχεδόν 20 χρόνια (1979-1999) και η συνολική παραγωγή της έφτασε τις 480.000 μονάδες.
 
Μήκος
4,52 μέτρα
Πλάτος
1,797 μέτρα
Ύψος
1,499 μέτρα
Μεταξόνιο
2,70 μέτρα
Μετατρόχια Ε/Π
1,538/1,531 μέτρα
Χώρος αποσκευών
380-465 λίτρα
Βάρος
1.320 κιλά
Κυβισμός
1.368 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή
72 x 84 χλστ.
Σχέση συμπίεσης
9,8:1
Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.)
120/5.000
Ροπή (Nm/σ.α.λ.)
206/1.750
0-100 χ.α.ώ.
9,8’’
Τελική ταχύτητα
195 χ.α.ώ.
Φρένα εμπρός (αεριζ. δίσκοι)
284 x 22 χλστ.
Φρένα πίσω (δίσκοι)
251 x 10 χλστ.
Τροχοί/Ελαστικά
225/45R17 91W
Κατανάλωση εκτός πόλης
5,4 λ./100 χλμ.
Μικτή κατανάλωση
6,6 λ./100 χλμ.
Κατανάλωση στην πόλη
8,7 λ./100 χλμ.
Ρεζερβουάρ
58 λίτρα
Εκπομπές ρύπων (CO2)
156 γραμμ./χλμ.
 



 
Σας Προτείνουμε
Αν ενδιαφέρεστε για Opel
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΝΕΛΛΑΚΟΣ

Συνεργείο - Ανταλλακτικά/Αξεσουάρ
Χαμαρέτου 91, 231 00 Σπάρτη
Τηλ.: +302731089291, Fax: +302731089250
Τηλ. εκτάκτου ανάγκης: +306976880298
E-mail: kanellakos.service@gmail.com

 

 
Χρήσιμα