IX Auto Logo

Καλώς ήρθατε στο ixauto.gr, το μοναδικό πλήρως ανεξάρτητο και απόλυτα έγκυρο μέσο ενημέρωσης για το αυτοκίνητο.


 
Τα ποδήλατα Opel γίνονται 130 ετών
Το 2016 σηματοδοτεί μία σημαντική επέτειο για την Opel, καθώς γιορτάζει τα 130 χρόνια απ’ την παραγωγή του 1ου ποδηλάτου της, που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της μάρκας στη διάρκεια των πρώτων χρόνων της εταιρίας.
Επιμέλεια: Δημήτρης Σπυράκης
Αφού κατασκεύασε το 1ο ποδήλατο με μεγάλο εμπρός τροχό (το λεγόμενο penny farthing) την άνοιξη του 1886, η Opel εξελίχθηκε στην παγκοσμίως μεγαλύτερη κατασκευάστρια ποδηλάτων τη δεκαετία του 1920. Ακόμα και η απειλητική οικονομική κρίση του 1929, δεν κατάφερε να αναχαιτίσει την επιτυχία της επιχείρησης ποδηλάτων. Παρόλα αυτά, η Opel πούλησε αυτή την επιχειρηματική μονάδα της στη Γερμανική κατασκευάστρια εταιρία ποδηλάτων και αυτοκινήτων NSU το Δεκέμβριο του 1936, θέλοντας να αφοσιωθεί πλήρως στην παραγωγή αυτοκινήτων.
 
Χρειάστηκαν περίπου 75 χρόνια για να επιστρέψει η Opel στις ρίζες της, στο ποδήλατο, κατά μία έννοια. Με το RAD e, η εταιρία λανσάρισε μία περιβαλλοντικά συμβατή σχεδιαστική μελέτη το 2012 ως γέφυρα της παράδοσης του παρελθόντος με το μέλλον. Το ηλεκτρικό ποδήλατο ήταν ταυτόχρονα ένα όραμα του ποδηλάτου του μέλλοντος. Επειδή στην εποχή της αστικοποίησης και της εναλλακτικής μετακίνησης, τα e-bikes αναμένεται να παίξουν όσο και σημαντικότερο ρόλο στις μελλοντικές φιλοσοφίες συστημάτων μεταφορών.
 
Επαγγελματικό ταξίδι στο Παρίσι εμπνέει τον Adam Opel
23 χρόνια αφότου ίδρυσε την εταιρία -έως τότε η Opel κατασκεύαζε μόνο ραπτομηχανές- ο Adam Opel επέστρεψε από ένα επαγγελματικό ταξίδι στο Παρίσι το 1885. Πριν από αυτό το ταξίδι του στη Γαλλική πρωτεύουσα, θεωρούσε το ποδήλατο με μεγάλο εμπρός τροχό απλά ένα «νέο παιχνίδι». Μία παροδική «τρέλα» της εποχής. Μετά την επίσκεψή του στο Παρίσι, άλλαξε τελείως γνώμη. Εμπνευσμένος από την εμπορική ανάπτυξη της αγοράς των ποδηλάτων με μεγάλο εμπρός τροχό εκεί και επηρεασμένος από την απότομη αύξηση δημοτικότητας του ποδηλάτου στην Αγγλία, ο Opel είχε μία ιδέα. Είχε παραλάβει κάποια μεμονωμένα εξαρτήματα από την Αγγλία και προς μεγάλη χαρά των γιων του, άρχισε να κατασκευάζει το 1ο ποδήλατο με μεγάλο μπροστινό τροχό. Το 1886, ο Opel πούλησε το 1ο του ποδήλατο και ξεκίνησε η παραγωγή ποδηλάτων στην εταιρία.
 
Μόλις έναν χρόνο αργότερα, η Opel άρχισε να παράγει τρίκυκλα και ποδήλατα με μικρούς τροχούς, τα λεγόμενα ποδήλατα ασφαλείας (safety bicycles). Ο γιος του Karl είχε φέρει ένα τέτοιο ποδήλατο, επιστρέφοντας από μια εκπαιδευτική εκδρομή με θέμα την παραγωγή ποδηλάτων στο Sheffield της Αγγλίας. Το ποδήλατο ασφαλείας είχε 2 ρόδες σχεδόν ίδιου μεγέθους και ήταν πολύ πιο ευκολοδήγητο από ένα ποδήλατο με μεγάλο τροχό, κι ασφαλώς το ύψος πτώσης ήταν πολύ μικρότερο. Εντυπωσιασμένος από τα πλήθη στους Αγγλικούς αγώνες ποδηλάτων, μετά την επιστροφή του ο Karl, έτρεξε σε έναν αγώνα στο Palmengarten στη Φρανκφούρτη και γρήγορα αναδείχτηκε νικητής.
 
Η Opel παγκοσμίως μεγαλύτερη κατασκευάστρια ποδηλάτων
Στη συνέχεια, όλα εξελίχθηκαν με ραγδαία ταχύτητα. Μετά την 1η του νίκη στη Φρανκφούρτη, ο  Karl επέστρεψε με 5 παραγγελίες για ποδήλατα και πολλές ακόμα τέτοιες νίκες είχαν σαν αποτέλεσμα νέες παραγγελίες. Μόνο το 1889, σημειώθηκαν 240 αγωνιστικές νίκες, ανάμεσα στις οποίες 13 πρωταθλήματα, που κατακτήθηκαν με ποδήλατα Opel. Η 20ή Ιουλίου του 1889 έμελλε να γίνει ορόσημο για την εθνική αναγνώριση των ποδηλάτων Opel. Αυτή την ημέρα, ο August Lehr, ένας από τους πιο επιτυχημένους αγωνιζόμενους ποδηλάτες της εποχής του, κέρδισε το παγκόσμιο πρωτάθλημα στο Λονδίνο με ποδήλατο Opel με ψηλό μπροστινό τροχό, μία νίκη που εξασθένησε την Αγγλική επιρροή στη βιομηχανία του ποδηλάτου, ευνοώντας το κλίμα υπέρ των ποδηλάτων Opel. Η αυθεντικότητα και επιχειρηματικότητα των αδερφών Opel αποτυπώνεται σε μία φωτογραφία του 1895, που τους παρουσιάζει όλους πάνω σε ένα ειδικό μοντέλο 5 θέσεων, το «Πεντάδυμο».
 
Τα επόμενα χρόνια ήταν επίσης επιτυχημένα. Το 1899, οι αδερφοί Opel (ο μπαμπάς Adam είχε πεθάνει το 1895) κατασκεύασαν το 1ο αυτοκίνητο, αλλά συνέχισαν ακάθεκτοι την επιχείρηση των ποδηλάτων. Μέχρι τη δεκαετία του 1920, προσέλκυαν τους παγκοσμίως καλύτερους αγωνιζόμενους ποδηλάτων, οι οποίοι σημείωναν τη μία νίκη κατά την άλλη με ποδήλατα Opel. Κι επειδή η ζήτηση για τα δίτροχα συνέχισε να αυξάνεται, η Opel σύντομα προχώρησε σε μια καθοριστική αλλαγή στην παραγωγή της. Το 1923 έγινε η πρώτη Γερμανική εταιρία που λανσάρισε την παραγωγή σε γραμμή συναρμολόγησης για τα ποδήλατά της. Με τη νέα μέθοδο, κάθε 7’’ ένα νέο ποδήλατο έφευγε από τη γραμμή συναρμολόγησης. Η πτώση του κόστους παραγωγής μετακύλησε και στην τιμή αγοράς, κάνοντας το ποδήλατο ένα προσιτό μέσο μεταφοράς για το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού. Πολύ σύντομα λοιπόν, η Opel έγινε η μεγαλύτερη κατασκευάστρια ποδηλάτων στον κόσμο το 1925, κι έναν χρόνο αργότερα, το 1.000.000στό ποδήλατο Opel πέρασε από τη γραμμή συναρμολόγησης.
 
Η Opel πουλάει την επιχείρηση ποδηλάτων στην NSU
Όπως τις επόμενες χρονιές, η ανερχόμενη εταιρία βρέθηκε αντιμέτωπη με κάποιες δυσκολίες. Μετά το θάνατο των γιων του Opel, Karl και Heinrich (1927 και 1928), οι αδερφοί Wilhelm και Fritz δεινοπάθησαν οικονομικά λόγω του διπλού φόρου κληρονομιάς που κλήθηκαν να πληρώσουν. Έχοντας οικονομική αδυναμία να υποστηρίξουν την ανακαίνιση των εγκαταστάσεων παραγωγής που λειτουργούσαν πάντα με πλήρη δυναμικότητα, οι Wilhelm και Fritz Opel αναζήτησαν αγοραστή. Έτσι, μία προσφορά εξαγοράς από την General Motors, την παγκοσμίως μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία, ήρθε ακριβώς την κατάλληλη στιγμή. Το Σεπτέμβριο του 1929, ο I.J. Reuter έγινε ο πρώτος Αμερικανός που χρίσθηκε γενικός διευθυντής της Opel, ενώ τα αδέρφια Wilhelm και Fritz Opel διορίστηκαν μέλη του εποπτικού συμβουλίου.
 
Έναν μήνα αργότερα, στις 29 Οκτωβρίου του 1929, η πώληση αποδείχθηκε μία εξαιρετικά σοφή απόφαση. Το κραχ της Wall Street, γνωστό κι ως «Μαύρη Τρίτη», οδήγησε αμέτρητες εταιρίες στη χρεωκοπία. Ωστόσο, η πολυετής οικονομική κρίση δεν κατάφερε να βλάψει την ακμάζουσα παραγωγή των ποδηλάτων Opel για αρκετούς λόγους. Η θυγατρική της GM μπήκε στην κρίση άριστα προετοιμασμένη, ενώ μετά την οικονομική κρίση, υπήρξε υψηλότερη ζήτηση για ποδήλατα και συνάμα, μειώθηκε η ανεργία λόγω μέτρων δημιουργίας θέσεων εργασίας, επομένως, όλο και περισσότεροι άνθρωποι είχαν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν ένα ποδήλατο.\
 
Όμως όλοι οι κατασκευαστές είχαν στρέψει την προσοχή τους στην παραγωγή αυτοκινήτων: «Για να απελευθερωθεί το διαθέσιμο προσωπικό ώστε να μεταφερθεί στον τομέα της αυτοκίνησης, στον οποίο θέλουμε να αφιερώσουμε όλη τη ενέργειά μας», όπως εξήγησε η διοίκηση της εταιρίας, τα διοικητικά και εποπτικά συμβούλια της Adam Opel AG αποφάσισαν να πουλήσουν την επιχείρηση των ποδηλάτων στην NSU στα τέλη του 1936. Στις 15 Φεβρουαρίου 1937, κατασκευάστηκε το τελευταίο ποδήλατο της Opel, δίνοντας τέλος σε μία παράδοση που είχε ξεκινήσει πριν από 50 και πλέον χρόνια και είχε αγγίξει την παραγωγή περίπου 2.600.000 ποδηλάτων.
 
Συνδέοντας την παράδοση με την καινοτομία με το RAD e
Σχεδόν 75 χρόνια αργότερα, η Opel επέστρεψε στις ρίζες της. Το φιλικό προς το περιβάλλον πρωτότυπο RAD e έκανε την πρεμιέρα του το Μάρτιο του 2012 στο διεθνές σαλόνι αυτοκινήτου της Γενεύης. Για την επέτειο των 150 χρόνων της μάρκας, οι μηχανικοί δημιούργησαν μία πρωτότυπη μελέτη εμπνευσμένη από ένα ιστορικό όχημα, τη μοτοσικλέτα Opel Motoclub 500 από το 1928. Όπως η κλασική μοτοσικλέτα, της οποίας η δημοτικότητα οφείλεται επίσης στα εντυπωσιακά κόκκινα ελαστικά, το πλαίσιο του RAD e κατασκευάζεται από πρεσαριστά ατσάλινα εξαρτήματα. Σχεδιαστικά στοιχεία από δύο επιβατικά αυτοκίνητα Opel δίνουν επίσης το παρών στη σχεδιαστική γλώσσα του πρωτοτύπου ποδηλάτου. Το σχήμα πλαισίου σε μορφή μπούμερανγκ είναι παρόμοιο με τη σχεδίαση εμπρός τμήματος των Ampera και Zafira Tourer.

Απ’ το 1ο ποδήλατο με μεγάλο μπροστινό τροχό μέχρι το RAD e concept, η παράδοση των ποδηλάτων της Opel έχει διανύσει μακρύ δρόμο από το 1886. Όλο αυτό το διάστημα, όχι μόνο τα οχήματα αλλά και οι ανάγκες της κοινωνίας έχουν αλλάξει. Καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι ζουν σήμερα στις πόλεις, η διαθεσιμότητα όσο το δυνατόν περισσοτέρων επιλογών μετακίνησης αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο του μέλλοντος. Γι’ αυτό μία κατασκευάστρια όπως η Opel βρίσκεται πάντα σε κατάσταση διαρκούς αναζήτησης. Με την κοινότητα κοινοχρησίας οχημάτων (car sharing) CarUnity, την πλατφόρμα κοινοχρησίας οχημάτων ride sharing flinc και τα πρώτα βήματα για μία αυτόνομη οδήγηση, η Opel επεκτείνει συνεχώς την κλασική γκάμα, καθώς εξελίσσεται σε πάροχο υπηρεσιών μετακίνησης. Λέτε ν’ αρχίσουμε και πάλι να βλέπουμε ποδήλατα Opel στους δρόμους;
 
(Το θέμα αυτό αναρτήθηκε την 04/09/2016. 00:37 πμ.)



 
Σας Προτείνουμε
Αν ενδιαφέρεστε για Opel
MOTOR CAR

Συνεργείο - Φανοποιείο/Βαφείο - Ανταλλακτικά/Αξεσουάρ (Γενική Εμπορία Αυτοκινήτων)
Λιοσίων 302, 111 45 Αθήνα
Τηλ.: +302108547010, Fax: +302108547020
E-mail: sales@motor-car.gr, Website: www.motor-car.gr (υπό κατασκευή, σύντομα κοντά σας)
 
Χρήσιμα