IX Auto Logo

Καλώς ήρθατε στο ixauto.gr, το μοναδικό πλήρως ανεξάρτητο και απόλυτα έγκυρο μέσο ενημέρωσης για το αυτοκίνητο.


 
Μια σπανιότατη αγωνιστική Porsche 911 GT1 αναζητάει νέο ιδιοκτήτη


Μετά την κατάρρευση του Group C το 1993, οι αγώνες sportscars έπεσαν σ’ ένα μοτίβο εκμετάλλευσης για 1-2 χρόνια πριν επιταχυνθεί μια συναρπαστική εποχή που θα δείξει άλλη μια φορά το δρόμο που σχετίζεται με τα αγωνιστικά στο υψηλότερο επίπεδο. Οι κανονισμοί GT1 που εφαρμόστηκαν την περίοδο 1995-1997 είχαν εντολή συγκεκριμένα για 25 κομμάτια του αναγνωρισμένου αυτοκινήτου που έπρεπε να κατασκευαστούν κι αυτό οδήγησε στη γέννηση της τελευταίας φυλής των αληθινών supercars δρόμου με άμεση γενεαλογική παραλλαγή των αγωνιστικών τους. Φυσικά, το κορυφαίο γεγονός ήταν και παραμένει η νίκη στις 24 ώρες Le Mans της McLaren F1 GTR κατηγορίας GT1 το 1995. Η κατηγορία GT1 όχι μόνον προσέλκυσε μικρότερους κατασκευαστές αγωνιστικών, όπως οι Lister, Venturi, Lotus και Panoz, αλλά ομάδες όπως Ferrari, Mercedes, McLaren και Porsche απάντησαν με δικά τους μοντέλα, κάνοντας πιο πλούσια τη σχάρα εκκίνησης των αγώνων.
 
Η Porsche GT1 βασίστηκε σε μια ιδέα που συνένωσε αποτελεσματικά μια 993 παραλλαγή της 911 με την πολύ αποδεδειγμένη 962 τεχνική διάταξη στο πίσω μέρος. Στα σωθικά της ήταν ο κινητήρας μπόξερ 3.2 λίτρων με 4 βαλβίδες στον κύλινδρο και 4 εκκεντροφόρους, που χτίστηκε γύρω από την προδιαγραφή του GT2 Evo και (με υποχρεωτική τοποθέτηση περιοριστών), παρήγαγε 600 ίππους που μεταφέρονταν στους κινητήριους (πίσω) τροχούς μέσω ενός συγχρονιζέ κιβωτίου 6 ταχυτήτων. Στο Le Mans το 1996 αποδείχθηκε ότι είναι καλό για μια τελική ταχύτητα 330 χ.α.ώ.
 
Για τη σεζόν του 1997, η Porsche τίμησε την παράδοσή της προσφέροντας σε προδιαγραφές πελάτη τα εργοστασιακά racecars. Έχοντας αποδείξει τις ικανότητες της 993 GT1 στα χέρια των αγωνιστικών ομάδων στη διάρκεια της σεζόν 1996, το ίδιο μοντέλο προσφέρθηκε προς πώληση σε μια αφορολόγητη τιμή καταλόγου άνω των 1.500.000 Γερμανικών μάρκων (750.000 ευρώ), που την εποχή εκείνη ήταν περίπου 650.000 Βρετανικές λίρες, περισσότερο από μια McLaren F1. Για το 1997 η αγωνιστική ομάδα της φίρμας μετακόμισε πάνω στην facelifted (και αναμφισβήτητα λιγότερο ελκυστική παραλλαγή 996 Evolution.
 
 
Παραγγελμένη καινούργια από τον Carl Rosenblad της Julius Racing (με έδρα στη Στοκχόλμη της Σουηδίας) αυτό το συλλεκτικό κομμάτι είναι ένα από τα 5 αυτοκίνητα που παραδόθηκαν ταυτόχρονα για δοκιμή στο Mugello της Ιταλίας τον Μάρτιο του 1997. Πάνω από 2 ημέρες είχε τρέξει από την διάσημη ομάδα Kremer και οδηγηθεί από τους Rosenblad, Christophe Bouchot και Klaus Ludwig. Τον επόμενο μήνα έκανε το ντεμπούτο της στο Hockenheim στο πρωτάθλημα GT της FIA και τερμάτισε 8η γενικής και 2 μήνες αργότερα έκανε την εμφάνισή της στις 24 ώρες Le Mans. Δυστυχώς το πρόβλημα του κινητήρα κατέστρεψε όλες τις GT1 Porsche εκείνη τη χρονιά και αναγκαστικά το σασί 104 οδηγήθηκε σε πρόωρη «συνταξιοδότηση». Πράγματι, στις μετέπειτα καταγγελίες η Porsche εξασφάλισε εγκαίρως την αντικατάσταση του κινητήρα για τον επόμενο αγώνα FIA GT στο Nurburgring μόλις 2 εβδομάδες αργότερα, όπου δεόντως τερμάτισε 9η γενικής. Αγωνιζόμενη σε όλο το υπόλοιπο της σεζόν στο πρωτάθλημα GT της FIA, εισήλθε συνολικά σε 7 αγώνες στην πρώτη σεζόν της.
 
Το 1998 ξεκίνησε πολύ καλά για την 993-104, που έτρεξε υπό την Larbre Competition που είχε λάβει μέρος στο διάσημο αγώνα των 24 ωρών της Daytona. Ήταν η τελευταία φορά που ο Rosenblad αγωνιζόταν με το αυτοκίνητο προσωπικά κι απ’ αυτή τη φορά μοιραζόταν στους Bouchot, Ahrle και Gouselard. Τελειώνοντας μια απίστευτη 3η θέση στη γενική κατάταξη, είχαν χάσει μόνον από την GT1 Evo της ομάδας Rohr Motorsport και την Ferrari 333SP Prototype της ομάδας Doran/Moretti Racing. Για το υπόλοιπο της σεζόν 1998, το σασί 104 αγωνίστηκε στο Βρετανικό πρωτάθλημα GT. Για τους 3 πρώτους γύρους είχε τρέξει από την Millenium Motorsport με οδηγούς τους Nielsen και Thyrring, πετυχαίνοντας την 5η θέση στο Silverstone, την 4η στο Oulton Park και την 1η γενικής στο Croft. Ο μόνος άλλος αγώνας το 1998 ήταν στο Silverstone τον Ιούλιο (για τον support αγώνα της F1) όταν εισήχθη από την Team Dynamics (πιο γνωστή για τις επιτυχίες της στο BTCC) και κατετάγη 3η γενικής από τους κορυφαίους των Touring Car, David Leslie και Matt Neal.
 
 
Παραμένοντας στη Βρετανία, το σασί 104 έτρεξε από την ομάδα G-Force Motorsport στο Βρετανικό πρωτάθλημα GT του 1999 με τα καθήκοντα οδήγησης να μοιράζονται μεταξύ των Greasley, Thyrring, Morrison και Walker. Ευτυχώς πάντα παρέμεινε στις 993 προδιαγραφές, αλλά ως αποτέλεσμα δεν ήταν τόσο ανταγωνιστική όσο μερικά από τα κατηγορίας GT1 κορυφαία αγωνιστικά το 1999, αλλά το αποκορύφωμα της σεζόν και η τελική αγωνιστική του δράση, στο Silverstone για τον τελευταίο γύρο, πήρε μια πολύ αξιόπιστη 2η θέση γενικής.
 
Με την κατηγορία GT1 τότε εκτός κανονισμών της FIA (οι κανόνες άλλαξαν δραματικά για άλλη μια φορά), στο τέλος του 1999 το σασί 104 αποσύρθηκε και τέθηκε σε αποθεματοποίηση μέχρι το 2005, όταν υπέστη επεξεργασία ανανέωσης στη Σουηδία από την ομάδα Rosenblad, όταν έλαβε μια ανοικοδόμηση στον κινητήρα του. Μετά απ’ αυτό, το αυτοκίνητο χρησιμοποιήθηκε για διαφημιστικούς σκοπούς και πληροφορούμαστε ότι έχει 10 ώρες λειτουργίας από τότε. Στη διάρκεια του 2010 αποφασίστηκε να αποκατασταθεί αισθητικά με την όψη που είχε στο καλύτερο διεθνές αποτέλεσμά του, την 3η θέση γενικής στην Daytona το 1998. Εν συνεχεία πουλήθηκε σ’ έναν Ελβετό συλλέκτη ο οποίος διατήρησε το αυτοκίνητο μέχρι τις αρχές του 2016, όπου και πέρασε στην κατοχή της Mark Donaldson Ltd., όπου και το δημοπρατεί σήμερα.
 
Από τον Απρίλιο του 2016, το σασί 104 έχει υποστεί επεξεργασία από έναν επαγγελματία επαναλειτουργίας οχημάτων, τον Aldo Riti της Riverside Performance Engineering, με την εντολή να συμπεριλάβει την συμπαθητική μετατροπή για χρήση στο δρόμο. Μετά την επιθεώρηση τριών άλλων GT1 δρόμου, η αποστολή σχεδιάστηκε και το έργο ξεκίνησε. Μια δοκιμή διαρροής έδειξε μόλις 2% σε όλους τους κυλίνδρους του κινητήρα, αποδεικνύοντας ότι είναι σε καλή κατάσταση κι έχει καλή χρήση. Στις ενέργειες αποκατάστασης έχουν συμπεριληφθεί νέες σωληνώσεις καυσίμου, ζώνες, ανακατασκευή των turbo (οι περιοριστές έχουν αφαιρεθεί) και η ηλεκτρονική διαχείριση έχει αλλάξει με το σύστημα αναφοράς στο είδος του MoTeC με πλήρη data logging και ρυθμιζόμενη χαρτογράφηση.
 
 
Extreme μέριμνα έχει ληφθεί για να μην διαταραχθεί η πρωτοτυπία και η ακεραιότητα του αυτοκινήτου και το αρχικό σύστημα Tagtronics έχει διατηρηθεί. O νέος ιδιοκτήτης -αν το επιθυμεί- θα πρέπει να επαναφέρει το σύστημα αυτό σε μεταγενέστερη ημερομηνία. Ένα νέο custom made δοχείο καυσίμου -επίσης όπως το πρωτότυπο- έχει αντικατασταθεί, καθώς ήταν εκτός των ορίων ασφαλείας όπου συνίσταται. Οι αποσβεστήρες Bilstein έχουν ανακατασκευαστεί και τώρα συνδυάζονται με ελαφρώς πιο ήπια ελατήρια για οδική χρήση, ενώ και η κρεμαγιέρα έχει ανακατασκευαστεί. Τα αρχικά carbon δισκόφρενα και τακάκια έχουν αντικατασταθεί με δίσκους χάλυβα σε νέες καμπάνες και οι δαγκάνες έχουν επίσης ανακατασκευαστεί.
 
Η απόφαση ακόμη και να παραγγείλει ένα νέο σετ τροχών BBS αλλά με τις ίδιες διαστάσεις με την έκδοση GT1 δρόμου που είναι μισή ίντσα στενότεροι, εξασφαλίζουν τέλεια εφαρμογή στα Michelin Pilot Sport ελαστικά. Έχει ενσωματωθεί επίσης ένα σύστημα χειρόφρενου -όπως απαιτείται- κι έγινε μία custom made εξάτμιση που περιλαμβάνει καταλυτικούς μετατροπείς. Για πρακτικότητα, τάπες καυσίμου που κλειδώνουν έχουν τοποθετηθεί, μαζί με συρόμενα παράθυρα και μια εγκατάσταση με δύο μονούς ανεμιστήρες ψύξης (ανά έκδοση δρόμου) έχει εγκατασταθεί, τόσο με θερμοστατική όσο και χειροκίνητη ενεργοποίηση.
 
 
Τα καθίσματα είναι ένα ζεύγος νέων Recaro και οι ζώνες Willans ήταν custom made για να ταιριάζουν με τους HANS κατάλληλους ιμάντες ώμου και τις πόρπες γρήγορης απελευθέρωσης. Στην πώληση περιλαμβάνονται όλα τα σχετικά μέρη που έχουν ανανεωθεί στις τελευταίες εργασίες και μια επιλογή ανταλλακτικών, συμπεριλαμβανομένων και των εξαρτημάτων ανάρτησης, τους τροχούς και το αρχικό κάθισμα. Επιπλέον, συνοδεύεται από ένα πλούσιο ιστορικό αρχείο που περιλαμβάνει μια έκθεση εμπειρογνωμοσύνης από τον Juergen Barth το 2014, η οποία περιλαμβάνει αντίγραφα των πρωτότυπων εγγράφων αγορά και την αλληλογραφία με το εργοστάσιο κατά τη διάρκεια της εναρκτήριας σεζόν του.

Επάξια χαρακτηρισμένη ως «ο βασιλιάς της 911», η GT1 είναι ένα σπανιότατο αυτοκίνητο αλλά και κορωνίδα των αυτοκινήτων πίστας, που καθορίζει όχι μόνον το εμπορικό σήμα της Porsche, αλλά και τη θέση της ως ένα απαραίτητο κομμάτι σε οποιαδήποτε σημαντική συλλογή. Με μια τέτοια καθοριστική χρονολογία κυριότητας με αγωνιστική χρήση και ακεραιότητα σε σχέση με την πρωτοτυπία της, το σασί 104 θεωρείται ως ένα από τα καλύτερα αυτής της αποκλειστικής σειράς και εξέλιξης από την οριστική εμφάνιση της 993. Μετά από όλα τα παραπάνω, ασφαλώς η αξία αυτής της 911 GT1 είναι ανεκτίμητη για τους ρομαντικούς των σπάνιων έργων τέχνης σε 4 τροχούς και των αγώνων αυτοκινήτου. Το μόνο σίγουρο πάντως, είναι ότι κάποιος νέος ιδιοκτήτης θα την χαρεί.
 
(Το θέμα αυτό αναρτήθηκε την 12/01/2017, 9:16 πμ.)



 
Σας Προτείνουμε
Στον Νομό ΛΑΡΙΣΑΣ
ΙΩΑΝΝΗΣ Θ. ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΗΣ

Γνήσια Ανταλλακτικά Αυτοκινήτων Citroen-Peugeot-Renault-Chevrolet/Daewoo
Ηρώων Πολυτεχνείου 173, 412 23 Λάρισα
Τηλ.: +302410280818, Fax: +302410289769

 
Χρήσιμα