IX Auto Logo

Καλώς ήρθατε στο ixauto.gr, το μοναδικό πλήρως ανεξάρτητο και απόλυτα έγκυρο μέσο ενημέρωσης για το αυτοκίνητο.


 
Ζάντες «ψαλίδι»: Λειτουργικότητα ή αισθητική;
Η βιομηχανία της αυτοκίνησης έχει να κάνει με χιλιάδες εξαρτήματα και αξεσουάρ που αφορούν την λειτουργικότητα ή την αισθητική, είτε και τις δύο περιπτώσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι ζάντες.
Του Δημήτρη Σπυράκη
Η σχεδίαση αποτελούσε ανέκαθεν έναν πολύ σημαντικό τομέα στο χώρο της αυτοκίνησης. Η πρώτη ματιά, η πρώτη εντύπωση, παίζει σημαντικό ρόλο, καθώς είναι αυτή που καθορίζει κατά ένα μεγάλο ποσοστό τις επιλογές του αγοραστικού κοινού. Κι αυτό το φαινόμενο, αφορά την εξωτερική εμφάνιση των αυτοκινήτων. Το αμάξωμα, στην πλήρη μορφή του, στηρίζεται πάνω στους τροχούς. Πάντα οι τροχοί αποτελούσαν έναν μικρό «πονοκέφαλο» στους σχεδιαστές των αυτοκινήτων, καθώς η δική τους μοναδική σχεδίαση και το μέγεθός τους, καθορίζει την τελική εικόνα και τον χαρακτήρα που παίρνει ένα μοντέλο πριν εκτεθεί στα μάτια του κοινού, διεκδικώντας να κατακτήσει μέρος αυτού και να τους πείσει να «επενδύσουν» σ’ αυτό, ως οι τελικοί του αγοραστές.
Αισθητική
Ανέκαθεν οι τροχοί αποτελούσαν μέρος της αισθητικής και την γενικότερης εμφάνισης των αυτοκινήτων. Το αυξανόμενο τα τελευταία χρόνια μέγεθός τους από τη μια και το γεγονός ότι τα ελαστικά γίνονταν μοιραία όλο και πιο λεπτά, όσον αφορά το προφίλ τους, έδωσαν ολοκληρωτικά τη σκυτάλη στις ζάντες. Αυτές είχαν τον πρώτο λόγο στην εμφάνιση των τροχών. Με την μείωση του προφίλ των ελαστικών, ο ρόλος τους εδώ μεγιστοποιήθηκε. Παίζοντας καθοριστικό ρόλο στην συνολική εξωτερική εμφάνιση ενός μοντέλου, οι κατασκευαστές έδωσαν πλέον αρκετή προσοχή στη σχεδίαση, που ανάλογα το μοντέλο, προσάρμοζαν και την σχεδίαση της ζάντας που θα πλαισίωνε το όλο αμάξωμα. Ζάντες με πολλές ακτίνες επιλέγονταν κυρίως για σπορ μοντέλα, οι οποίες σταδιακά αντικατέστησαν τις κλασικές πλέον 5/μπρατσες. Η εξέλιξη στη σχεδίαση των ζαντών μας οδήγησε σήμερα σ’ ένα νέο δεδομένο. Τη δημιουργία ζαντών με 5 ή περισσότερες ακτίνες στο κέντρο τους, αλλά με περισσότερες στην άκρη.
Λειτουργικότητα
Το σκεπτικό της όλης σχεδίασης έχει μία σαφή και πολλή ουσιαστική εξήγηση. Όσο μεγαλώνει η διάσταση της ζάντας, τόσο μεγαλύτερη επιφάνεια στην περιφέρειά της (στεφάνη) είναι εκτεθειμένη στις ανωμαλίες του οδοστρώματος και μοιραία γίνεται πιο ευπαθής, με συχνότερο πλέον το φαινόμενο της γνωστής ζημιάς για τις ζάντες, το στράβωμα. Το φαινόμενο αυτό ενισχύεται, καθώς το προφίλ των ελαστικών στην περίπτωση αυτή, μειώνεται αρκετά, με αποτέλεσμα, μέρος την ανοχής σε κραδασμούς και τυχόν ανωμαλίες του οδοστρώματος που απορροφούσαν, να μεταφέρεται πλέον στην ίδια τη ζάντα. Τα αναλογικά μεγάλα ελαστικά με χαμηλό προφίλ, μεγιστοποιούν την απόδοσή τους στο κράτημα, κι έτσι γίνονται στα πλαϊνά τους ακόμη πιο σκληρά.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των ελαστικών που προορίζονται στα σπορ μοντέλα της Porsche. Λόγω του υψηλού βάρους στον πίσω άξονα, κυρίως στα μοντέλα της σειράς 911, αλλά και της πίσω κίνησης, τα πλαϊνά των ελαστικών εδώ είναι αρκετά ενισχυμένα, ενώ για μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, η επιλεγμένη γόμα είναι πιο σκληρή. Αυτό κάνει τον ρόλο της ζάντας ακόμη πιο δύσκολο, ενώ, λόγο των υψηλών έως υπερ-υψηλών επιδόσεων (και ταχυτήτων φυσικά), το κράμα της ζάντα πρέπει να είναι πολύ πιο ανθεκτικό. Οι πολλές ακτίνες στην περιφέρεια της ζάντας, μειώνουν τα τόξα του κύκλου από μπράτσο σε μπράτσο, κι έτσι μία στρέβλωση της ζάντας δεν είναι τόσο πιθανή. Τα λεπτά μπράτσα πάλι δεν αποτελούν την ιδανική λύση, κυρίως σε ζάντες μεγάλης διάστασης. Η μία και μοναδική λύση εδώ λέγεται «ψαλίδι»! Μπράτσα δηλαδή, που διπλασιάζονται (διχάλα) στο εξωτερικό τους μέρος, ή διπλά μπράτσα ανάμεσα σε άλλα.
Η αρχή του ψαλιδιού
Είναι δύσκολο να καταφέρουμε να βρούμε τον εμπνευστή αυτού του τύπου ζάντας, καθώς, τόσο οι κατασκευαστές τροχών που προμηθεύουν τα εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων όσο και οι διάφοροι οίκοι βελτίωσης που δραστηριοποιούνται και σ’ αυτό το κομμάτι, είναι πολλοί στον αριθμό. Γνωρίζουμε όμως ότι έχουν εφαρμογή ως πρώτη τοποθέτηση στην αυτοκινητοβιομηχανία εδώ και αρκετά χρόνια. Ανατρέχουμε στο παρελθόν στις πιο γνωστές περιπτώσεις, αυτές των σπορ μοντέλων της Opel, των εκδόσεων OPC, ενώ και η Porsche, με την δική της πρόταση, ακολουθεί την σχεδίαση-ψαλίδι με την ζάντα του προαιρετικού της εξοπλισμού, Sport Design.
Υπάρχουν σήμερα πολλά παραδείγματα που μπορούμε να αναφέρουμε εδώ, όπως τα καταγράψαμε στο περασμένο σαλόνι αυτοκινήτου της Γενεύης (Μάρτιος 2009). Ο κάθε κατασκευαστής με τη δική του ξεχωριστή πρόταση, από το νέο Ford Ka, μέχρι τα νέα Renault Megane RS, Mazda RX-8 Cosmo Sport, Porsche 911 GT3, Nissan 370Z, Alfa Romeo MiTo GTA, Lamborghini Gallardo LP560 και Fisker Karma-S. Αυτή τη σχεδιαστική τάση παρατηρούμε πλέον και στα μοντέλα των βελτιωτών, όπως το Techart GT Street RS, αλλά και στα αγωνιστικά μοντέλα, όπως το σπορ πρωτότυπο της Peugeot με το οποίο συμμετέχει στο φημισμένο αγώνα αντοχής των 24 ωρών Le Mans, καθώς και στα πρωτότυπα Opel Ampera και Infiniti. Ένα νέο λοιπόν φαινόμενο καταγράφεται στη σχεδίαση και κατασκευή των ζαντών, που προσθέτει αισθητική και λειτουργικότητα, ενώ εξαπλώνεται όλο και πιο πολύ.



 
Σας Προτείνουμε
Αν ενδιαφέρεστε για Renault
Γ. ΖΕΡΒΟΣ & ΣΙΑ ΟΕ

Συνεργείο - Φανοποιείο/Βαφείο - Ανταλλακτικά/Αξεσουάρ
Ζαλοκώστα 5Α, 152 33 Χαλάνδρι Αττικής
Τηλ.: +302106851205, +302106893233, Fax: +302106816614
E-mail: info@renault-zervos.gr, Website: www.renault-zervos.gr
 
Χρήσιμα