IX Auto Logo

Καλώς ήρθατε στο ixauto.gr, το μοναδικό πλήρως ανεξάρτητο και απόλυτα έγκυρο μέσο ενημέρωσης για το αυτοκίνητο.


 
Ford RS: Μια βαριά κληρονομιά
Το όνομα Ford RS γεννήθηκε αθόρυβα, στη Γερμανία. Τα 15M RS, 17M RS και 20M RS, παράγονται το Μάρτιο του 1968 και ήταν τα πρώτα Ford RS όλων των εποχών, αν και κανένα δεν έφερε το λογότυπο.
Του Δημήτρη Σπυράκη
Το 1970, η Ford, εμπνευσμένη από τις πρώτες επιτυχίες στους αγώνες, εισήγαγε το πρώτο Ευρωπαϊκό μοντέλο υψηλών επιδόσεων RS, το Escort RS 1600. Από τότε, η ταυτότητα RS αποτέλεσε σημαντικό τμήμα του αγωνιστικού κύρους της Ford. Στα 40 χρόνια από τότε που πρωτοεμφανίστηκε, το λογότυπο RS χρησιμοποιήθηκε σε μόλις 22 από τα πιο σπορ αυτοκίνητα δρόμου της Ford, τα οποία ξεχώριζαν για τις επιδόσεις και την άριστη σχέση αξίας/τιμής που προσέφεραν.
Τα RS έχουν κατασκευαστεί σε πολλές διαφορετικές διατάξεις, με τον κινητήρα μπροστά ή στο κέντρο, κίνηση σε όλους τους τροχούς, πίσω ή εμπρός, με 4κύλινδρους ή 6κύλινδρους, ατμοσφαιρικούς ή υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες. Τα πιο πολλά μοντέλα υποβλήθηκαν σε εκτενείς δοκιμές στη σήραγγα αεροδυναμικής με στόχο την εξέλιξη των αεροδυναμικών χαρακτηριστικών, από το Sierra και το Escort RS Cosworth μέχρι το νέο Focus RS. Όλα ξεπέρασαν τα όρια της τεχνολογίας και όλα σχεδόν ήταν επιτυχημένα στους αγώνες. Το καθένα κατείχε μία μοναδική θέση στην αγορά του και συνετέλεσε σε μία περήφανη αγωνιστική κληρονομιά.
Το 1ο Ford RS (Escort RS1600) ήταν το 1ο Ford που χρησιμοποίησε ένα 16βάλβιδο κινητήρα με 2 επικεφαλής εκκεντροφόρους, και το 1ο που συναρμολογήθηκε στη νέα εργοστασιακή μονάδα Advanced Vehicle Operation, στο Essex της Βρετανίας. Όπως πολλά επόμενα μοντέλα RS, το RS1600 γνώρισε επιτυχία παγκοσμίως σε αγώνες ράλι, όπως το Σαφάρι ράλι του ’72 και το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού του ’74. Τα μοντέλα Capri RS2600 και RS3100 δεν αποτελούσαν απλώς τα πιο ισχυρά μοντέλα-ναυαρχίδες της δημοφιλούς σειράς coupé της Ford, αλλά αρίστευαν σε αγώνες, όπως τα Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα Αυτοκινήτων Τουρισμού (1971 και 1972).
Στα τέλη της δεκαετίας του ’70, το RS2000 με τους 4 εμπρός προβολείς έγινε το μοντέλο RS με τις καλύτερες πωλήσεις μέχρι σήμερα. Το Escort RS1800 κέρδισε τον τίτλο των Κατασκευαστών στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι το ’79, και ήταν το μέσον για να κερδίσουν οι Waldegard (1979) και Vatanen (1981) τους αντίστοιχους τίτλους των Οδηγών. Στη δεκαετία του ’80, το 1ο Ford RS με την κίνηση εμπρός, το Escort 1600i, ήταν το 1ο που χρησιμοποίησε ψεκασμό καυσίμου και 5άρι κιβώτιο, ενώ το Escort RS Turbo ήταν το 1ο με κινητήρα turbo και διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης.
Το RS200 με κινητήρα στο κέντρο (κατασκευάστηκαν μόνο 200 αυτοκίνητα το 1984-1986), προοριζόταν για αγώνες ράλι Group B και είχε αγωνιστικής προέλευσης, αλουμινένιο, κυψελοειδές, ατσάλινο πλαίσιο, πάνω δομή από ανθρακονήματα και Kevlar, κινητήρα Cosworth BDT turbo και 4κίνηση. Με εντυπωσιακό στιλ από τον οίκο Ghia, το RS200 ήταν το πιο αποκλειστικό και ακριβό Ford RS που έχει πουληθεί ποτέ. Από τότε, αποτελεί επίσης γνώριμη παρουσία σε αγώνες rally cross.
Περί τα τέλη της δεκαετίας του ’80, η σειρά Sierra RS Cosworth με κινητήρα Cosworth YB, γνώρισε την επιτυχία, καθώς τα γρήγορα και με καλή σχέση αξίας/τιμής αυτοκίνητα δρόμου, όπως οι εκδόσεις του RS500 κυριάρχησαν τόσο πολύ στο χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, ώστε χρειάστηκε να γίνει αναμόρφωση όλου του Πρωταθλήματος, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν θα κέρδιζαν σε κάθε αγώνα. Ακόμα κι έτσι, τα αγωνιστικά RS500 κέρδισαν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού το ’87 και στο αντίστοιχο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα το ’88.
Η επόμενη δεκαετία σηματοδότησε την επιστροφή της Ford στην κορυφή των ράλι με το Escort RS Cosworth, συμπεριλαμβανομένης μιας νίκης στο ράλι Μόντε Κάρλο του ’94, ένα μοντέλο που υπήρξε πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία του αυτοκινήτων δρόμου Escort RS Cosworth της δεκαετίας του ’90. Επίσης οδήγησε στο Escort WRC (1997-1998), το οποίο σήμανε ένα θριαμβευτικό τέλος για το όνομα Escort στο χώρο των αγώνων ράλι. Εξάλλου, 2 εκδόσεις υψηλών επιδόσεων του μπροστοκίνητου Fiesta δημιουργήθηκαν την περίοδο αυτή, το RS Turbo και το RS1800, το δεύτερο με τον βραβευμένο 16βάλβιδο twin-cam κινητήρα Zetec.
Αργότερα, υπήρξαν μπροστοκίνητα και 4κίνητα μοντέλα Escort RS2000. Στη συνέχεια ήρθε η σχεδιαστική και μηχανολογική επανάσταση της Ford Ευρώπης που δημιούργησε το Ford Focus, το ’98. Το όνομα RS εμφανίστηκε πάλι το 2002, με την 1η γενιά Focus RS, που συνέχισε το θρύλο των Ford RS, χρησιμοποιώντας έναν κινητήρα Duratec 2.0 λίτρων turbo και διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης για τη δημιουργία μιας εμπειρίας αυτοκινήτου παγκόσμιου ράλι για το δρόμο. Παρήχθησαν μόλις 4.501 μονάδες και εξαντλήθηκαν γρήγορα. Κάτι ανάλογο αναμένεται να γίνει και με το νέο Ford RS, το Focus RS 2ης γενιάς. Ίδωμεν...
 
To χρονικό των μοντέλων Ford RS
Μοντέλο
Έτος
Escort RS1600
1970
Capri RS2600
1970
Escort RS2000
1973
Capri RS3100
1973
Escort RS1800
1975
Escort RS Mexico
1976
Escort RS2000 Mk II
1976
Escort RS1600i
1981
Escort RS Turbo
1984
RS200
1985
Sierra RS Cosworth
1985
Escort RS Turbo
1986
Sierra RS500 Cosworth
1987
Sierra RS Cosworth (sedan)
1988
Sierra RS Cosworth 4x4
1990
Fiesta RS Turbo
1990
Escort RS2000
1991
Escort RS Cosworth
1992
Fiesta RS1800
1992
Escort RS2000 4x4
1994
Focus RS
2002
Focus RS
2009
 



 
Σας Προτείνουμε
Στον Νομό ΛΑΡΙΣΑΣ
ΙΩΑΝΝΗΣ Θ. ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΗΣ

Γνήσια Ανταλλακτικά Αυτοκινήτων Citroen-Peugeot-Renault-Chevrolet/Daewoo
Ηρώων Πολυτεχνείου 173, 412 23 Λάρισα
Τηλ.: +302410280818, Fax: +302410289769

 
Χρήσιμα