IX Auto Logo

Καλώς ήρθατε στο ixauto.gr, το μοναδικό πλήρως ανεξάρτητο και απόλυτα έγκυρο μέσο ενημέρωσης για το αυτοκίνητο.


 
Ερωτηματικά για την ασφάλεια των αγώνων με μονοθέσια
 
Το ατύχημα του Φελίπε Μάσα το Σάββατο 25 Ιουλίου 2009 στις δοκιμές του Γκραν-πρι της Ουγγαρίας, αν και αφήνει κενά όσον αφορά το ίδιο το περιστατικό, δημιουργεί ερωτηματικά για την ασφάλεια των αγώνων με μονοθέσια. Οι αγώνες αυτοκινήτου προσφέρουν πολλαπλά στην αυτοκίνηση. Είναι η καλύτερη επιλογή για την άμεση και ταχεία εξέλιξη μηχανισμών, εξαρτημάτων και τεχνολογιών πριν εφαρμοστούν στα οχήματα για το ευρύ αγοραστικό κοινό. Είναι παράλληλα μια μορφή ψυχαγωγίας, ένα θέαμα, για τους «θερμούς» φίλους της αυτοκίνησης και της οδήγησης γενικότερα. Όπως κι αν έχει, ο μηχανοκίνητος αθλητισμός είναι αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης ζωής μας.
 
 
Ήταν κομμάτι από ανάρτηση;
Κατά τη δική μας άποψη, το αντικείμενο που χτύπησε τον Βραζιλιάνο πιλότο της Ferrari ίσως να μην ήταν τελικά κομμάτι από την ανάρτηση του προπορευόμενου οχήματος (Brawn). Κι αυτό το στηρίζουμε στο γεγονός ότι κάθε αντικείμενο που ίπταται και που προσκρούει με πολύ μεγάλη ταχύτητα σε άλλο αντικείμενο, η δύναμη της κρούσης είναι εξωπραγματική και ουσιαστικά πολλαπλασιάζει κατά πολύ το βάρος, ή καλύτερα, το φορτίο κατά τη στιγμή της επαφής.
Θα αναφέρουμε 2 περιστατικά από ιδίαν εμπειρία για να καταλάβετε για τι μιλάμε. Όταν δοκιμάζαμε το smart crossblade, το αδιάβροχο και χωρίς οροφή και παρμπρίζ όχημα της φίρμας σε μόλις 1.200 περίπου κομμάτια, είχαμε την «τύχη» να πέσουμε σε ψιλόβροχο. Το κράνος που χρησιμοποιούσαμε (δεν επιβάλλεται, προαιρετική ήταν η χρήση του), δεν ήταν full-face, με αποτέλεσμα οι πολύ μικρές σταγόνες να μας τρυπούν το πρόσωπο σαν βελόνες. Κι όλα αυτά, με μόλις 50-60 χ.α.ώ.!!
Ας δούμε τώρα την άλλη περίπτωση, πιο κοντά στη σημερινή πραγματικότητα του ατυχήματος του Μάσα. Ανάλογο ατύχημα είχαμε κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής οδήγησης της νέας τότε (1988) Alfa Romeo 164 επί Ελληνικού εδάφους. Ήμασταν ένα μίνι κονβόι αυτοκινήτων με δημοσιογράφους του χώρου. Το προπορευόμενό μας αυτοκίνητο έχασε το κεντρικό καπάκι ενός εκ των εμπρός τροχών με ανάγλυφο το σήμα της φίρμας. Η ταχύτητα των οχημάτων ήταν αρκετά υψηλή (πάνω από 200 χ.α.ώ.) Το πλαστικό καπάκι βάρους μόλις μερικών γραμμαρίων προσέκρουσε με απίστευτη δύναμη στην κορυφή της εμπρός αριστερής κολόνας του δικού μας αυτοκινήτου. Η αίσθηση της δύναμης της κρούσης ήταν έντονη. Νομίσαμε ότι έσπασε το πίσω αριστερό τζάμι. Όταν σταματήσαμε κάποια στιγμή για να δούμε τι ακριβώς είχε συμβεί, διαπιστώσαμε ότι αυτό το μικρό, ολίγων γραμμαρίων καπάκι του τροχού, είχε προκαλέσει έντονο βαθούλωμα στο αμάξωμα και φυσικά, είχε αφαιρέσει σε μεγάλη επιφάνεια το χρώμα του αμαξώματος.
 
 
Τώρα, στο ατύχημα του Μάσα, θέλετε να πιστέψουμε ότι «έφαγε» στο κράνος κομμάτι από ανάρτηση, βάρους πάνω από 1 κιλό, με την ίδια ταχύτητα κρούσης, και δεν τρύπησε τόσο τον ίδιο όσο και το κέλυφος του αυτοκινήτου; Αν προσέξετε σχολαστικά το video από το συμβάν, θα δείτε ότι το αντικείμενο αυτό μοιάζει περισσότερο με μακρόστενο κουτάκι αναψυκτικού (;;;) παρά από κομμάτι ανάρτησης. Κι αν αφαιρεθεί ένα τόσο μεγάλο κομμάτι από την ανάρτηση ενός μονοθεσίου F1, το πιθανότερο είναι να υποστεί κατάρρευση η ίδια η ανάρτηση με αποτέλεσμα την άμεση εγκατάλειψη της οδήγησης, κι όχι την αστάθεια, που τις περισσότερες φορές οφείλεται σε δυσλειτουργία της αεροδυναμικής, είτε από κακή ρύθμιση, είτε από αποκόλληση μέρος των αεροδυναμικών βοηθημάτων. Άλλωστε, απ’ όσο γνωρίζουμε, δεν προέβη σε κάποια ανακοίνωση η Brawn GP σχετικά με το περιστατικό, ώστε να επιβεβαιώνει του λόγου το αληθές, ούτε βρέθηκε κάπου εκεί κοντά το επίμαχο αντικείμενο. Η αυτοψία των υπεύθυνων της πίστας θα έπρεπε να είχε οδηγήσει σ’ αυτό το πόρισμα.
Motorsport is dangerous!
Αυτό θα δείτε να αναγράφεται σε πολλά έγγραφα ή και σημεία στις πίστες αγώνων του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ξεκινάμε λοιπόν από το γεγονός ότι οι αγώνες αυτοκινήτου και πάσης φύσεως μηχανοκίνητων οχημάτων έχουν υψηλό βαθμό επικινδυνότητας. Με δεδομένο το γεγονός αυτό, καταβάλλονται συνεχώς προσπάθειες για τη βελτίωση των συνθηκών ασφάλειας, τόσο για τους άμεσα εμπλεκόμενους (οδηγούς) όσο και τους έμμεσα (προσωπικό υποστήριξης, θεατές). Για κάθε περίπτωση έχουμε διαφορετικές ενέργειες, ανάλογα ποια κατηγορία εμπλεκόμενων αφορά. Καθώς όμως οι αγώνες του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι και θέαμα (πέραν της εξέλιξης για λογαριασμό της αυτοκίνησης), θέαμα χωρίς τους πρωταγωνιστές (οδηγούς), δεν υπάρχει.
 
 
Κλειστό cockpit για τα μονοθέσια
Αυτό έχουμε να προτείνουμε για την περαιτέρω ενίσχυση της ασφάλειας των οδηγών των μονοθέσιων. Κι αυτό το λέμε γιατί ανάλογο ατύχημα με σοβαρότερες συνέπειες είχαμε και στο σιρκουί του Brands Hatch στο Kent της Αγγλίας (19 Ιουλίου 2009) κατά τη διάρκεια αγώνα της κατηγορίας F2. Εκεί, ο 18χρονος Χένρι Σάρτις, γιος του πρώην παγκόσμιου πρωταθλητή στις μοτοσικλέτες και τη Φόρμουλα-1, Τζον Σάρτις, δέχθηκε ολόκληρο τροχό στο κράνος του, μετά από ατύχημα άλλων μονοθέσιων εμπρός του, με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του άδοξα. Ο Μάσα, μέχρι τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές (26 Ιουλίου 2009, 4:30 μμ.), βρισκόταν στην εντατική μονάδα παρακολούθησης σε καταστολή, μετά από χειρουργική επέμβαση στο κεφάλι.
 
 
Επειδή κανείς μας δεν θέλει αντίστοιχα περιστατικά στο μέλλον κι επειδή αγαπάμε πραγματικά τους αγώνες των μηχανοκίνητων οχημάτων γενικότερα, προτείνουμε τη μελέτη για ασφαλέστερα μονοθέσια όσον αφορά αυτούς τους τύπους αγώνων, με τη δημιουργία ενός κλειστού cockpit που θα προστατεύει απόλυτα τον οδηγό από τέτοια περιστατικά και θα μπορεί να είναι τόσο λειτουργικό ώστε να επιτρέπει την εύκολη πρόσβαση ή εγκατάλειψη του οχήματος σε περίπτωση ανάγκης. Κατά πόσο εφικτό είναι κάτι τέτοιο, δεν γνωρίζουμε. Ξέρουμε όμως ότι αν υπάρξει τρόπος να μεθοδευτεί κάτι ανάλογο, θα συνεχίσουμε να απολαμβάνουμε τους αγώνες χωρίς δυσάρεστες καταστάσεις για λογαριασμό του έμψυχου δυναμικού, δηλαδή τους ίδιους τους οδηγούς. Κλείνοντας εδώ, ευχόμαστε στον συμπαθή και μαχητικό μικρόσωμο Βραζιλιάνο οδηγό, Φελίπε Μάσα, ταχεία ανάρρωση και σύντομα να επανέρθει στις πίστες και να ξεδιπλώσει το οδηγικό του ταλέντο.
 
Δημήτρης Σπυράκης
 



 
Σας Προτείνουμε
Αν ενδιαφέρεστε για Audi
ΓΕΩΡΓΙΟΣ Μ. ΤΖΕΦΕΡΑΚΟΣ

Συνεργείο - Φανοποιείο/Βαφείο - Ανταλλακτικά/Αξεσουάρ (Πωλήσεις Αυτοκινήτων)
Αμαρουσίου Χαλανδρίου 12, 151 25 Μαρούσι
Τηλ.: +302106180529, +302106196297, Τηλ. & Fax: +302106196328
E-mail: georgejeferakos@gmail.com
Δείτε μας στο παγκόσμιο χρυσό οδηγό AiYellow.
Ακολουθήστε μας στο Ubiz. Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή.
 
Χρήσιμα